Pri kúpe elektromobilu sa rozhodujeme medzi parametrami, ktoré sa pri bežných spaľovacích vozidlách zvyčajne neriešia. Jedným z nich je aj dĺžka dojazdu, pričom tento údaj je pre väčšinu motoristov najdôležitejší. Známy britský YouTube kanál Carwow si však zobral na paškál 6 modelov od rôznych značiek, na ktorých sa jazdilo až do ich úplneho vybitia.

Carwow si do svojho experimentu vybral vozidlá Nissan Leaf, Kia e-Niro, Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Mercedes EQC a Tesla Model 3. Test sa uskutočnil v Londýne, takže aj samotné podmienky neboli pre elektromobily príliš ideálne, nakoľko teplota vzduchu sa pohybovala na úrovni okolo 7 °C. Klimatizácia bola zapnutá na 20 °C a okrem toho bol ku každému vozidlu pripojený smartfón. Počas jazdy mali všetky vozidlá nastavený ekologický jazdný režim.

Každé vozidlo bolo nabité noc pred testovaním, pričom v čase začatia testovania malo každé auto najmenej 95 % energie. Fakt, že test nezačal s plným dobitím elektromobolilov, bol zapríčinený státím počas noci, kedy ubudlo z batérie niekoľko percent. Zaujímavosťou tiež je, že v teste sa nenechali zahanbiť ani výrazne lacnejšie modely. O asi najväčšie prekvapenie sa však postarala juhokórejská Kia, ktorá síce skončila na druhom mieste, no v jednom ohľade predbehla aj americkú Teslu.

6. miesto – Mercedes EQC

Na poslednom šiestom mieste sa umiestnil Mercedes EQC, ktorý sme testovali aj my v redakcii, recenziu si môžeš prečítať tu. Motor dosahuje výkon 300 kW. batéria má kapacitu 80 kWh a cena začína od 76 800 €. Automobilka udáva dojazd na jedno nabitie 417 km, no v teste vozidlo prešlo len 194 míľ, čo je v prepočte 312 km. Toto číslo teda predstavuje 75 % z udávaného dojazdu automobilkou. Samozrejme, dojazd podľa normy WLTP je udávaný vždy pri ideálnom počasí, čo teplota pod 10 stupňov Celzia rozhodne nepredstavuje.

5. miesto – Audi e-tron

Na predposlednom mieste sa umiestnilo Audi e-Tron. Výkon vozidla je 300 kW a jeho batéria má kapacitu 95 kWh. Cena v prípade tohto prémiového začína približne od 73 000 €. Dojazd na jedno nabitie by podľa údajov automobilky mal byť na úrovni 418 km, no v teste sa ukázalo, že vozidlo prešlo len 206 míľ, čiže 331 km. Vozidlo splnilo udávaný dojazd na 81 % a opäť hralo veľkú rolu horšie počasie a nižšia vonkajšia teplota, ktorá ovplyvnila všetky modely v teste.

4. miesto – Nissan Leaf

Štvrté miesto patrí jednému z najobľúbenejších elektromobilov v Európe, Nissanu Leaf. Výkon tohto modelu je 160 kW a energiu čerpá z batérie s kapacitou 62 kWh. Cena Nissanu Leaf začína približne od 36 000 €. Dojazd vozidla na jedno nabitie by mal byť 385 km, no v teste sa podarilo prejsť len 334 km. Nissan Leaf ale splnil udávaný dojazd na 87 %, čiže trochu šetrnejším zaobchádzaním či vyhnutiu sa jazdy po diaľnici by sa dalo dostať bez problémov aj cez 90 % z udávaného dojazdu.

Zobraziť celú galériu (1)
Jeden z najpredávanejších elektromobilov na Slovensku, Nissan Leaf. Podľa normy WLTP má dojazd verzia so 64 kWh motorom až 385 km, Nissan

3. miesto – Jaguar I-Pace

Bronzovú priečku obsadilo najdrahšie vozidlo z celého testu. Je ním Jaguar I-Pace, ktoré začína s cenovkou od 78 960 € a prevyšuje tak Mercedes aj Audi. Výkon luxusného elektromobilu je 294 kW a o deklarovaný dojazd 480 km sa má postarať batéria s kapacitou 90 kWh. V skutočnosti však vozidlo prešlo len 359 km a v percentuálnom hodnotení 76 % z udávaného dojazdu.

2. miesto – Kia e-Niro

Teraz prichádza prekvapenie. Na druhé miesto sa dostala Kia e-Niro s výkonom 150 kW a kapacitou batérie 64 kWh. Udávaný dojazd je 455 km, pričom v teste vozidlo dokázalo prejsť 410 km. Rozdiel je v tomto prípade „len“ 45 km, s čím môže byť automobilka Kia určite spokojná. Kia e-Niro totiž splnila udávaný dojazd až na veľmi uspokojivých 90 %, čo je najviac zo všetkých vozidiel, ktoré sa testu zúčastnili.

1. miesto – Tesla Model 3

Možno to pre niekoho nebude prekvapením, no víťazom testu sa stala Tesla Model 3 s výkonom 192 kW. O prísun energie sa v tomto prípade stará batéria s kapacitou 75 kWh a udávaný dojazd je na úrovni 499 km na jedno nabitie. V teste Tesla dokázala prejsť na jedno nabitie 434 km a zo všetkých vozidiel je to suverénne najvyššie číslo. Žiaľ, výrobcom udávaný dojazd bol splnený opäť len na 78 %.

Ľudia majú z krátkeho dojazdu obavy

Výskum, ktorý Carwow uskutočnil ešte v minulom roku, ukázal, že až 35 % ľudí pripustilo, že pri elektrických vozidlách sa obávajú najmä z uviaznutia na ceste z dôvodu vybitia batérie. Je však potrebné dodať, že každý elektromobil má určitú rezervu, ktorá umožní aspoň odstaviť vozidlo na bezpečné miesto.

Z najnovšieho testu vyplývajú dva závery. Za prvé, netreba brať údaje od výrobcu so stopercentnou istotou, nakoľko dĺžka dojazdu má svoje špecifiká, o ktorých sme písal aj v podrobnejšom článku. Je viac ako pravdepodobné, že druhý test by ukázal odlišné výsledky, nakoľko na dojazd má vplyv skutočne veľa faktorov, ako štýl jazdy, počasie a hlavne to, či je test vykonávaný v mestskej, mimomestskej alebo diaľničnej rýchlosti.

Za druhé, aj lacnejšie elektromobily môžu v mnohých prípadoch prekonať drahé vozidlá luxusných značiek. Príkladom je napríklad Tesla alebo Kia, ktoré sa umiestnili na prvých dvoch priečkach, pričom za sebou nechali značky ako Audi, Mercedes či Jaguar, avšak v tomto prípade dvíhame varovný prst a upozorňujeme, že v prípade tejto prémiovej SUV trojice hrá v ich neprospech hlavne vyššia hmotnosť, ktorá znižuje dojazdové schopnosti.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú