Plusy

+ Infotainment MBUX vyladený do dokonalosti
+ Bohatá podpora asistenčných a bezpečnostných systémov
+ Ohromný výkon viac ako 400 koní
+ Navigácia s podporou rozšírenej reality
+ Prijateľná cena v porovnaní s konkurenčnými prémiovými elektromobilmi

Mínusy

- Slabší dojazd
- Lesklé plochy interiéru sú magnetmi na odtlačky prstov a škrabance

Do výroby elektromobilov sa púšťa čoraz viac automobilových značiek, pričom výnimkou nie sú ani tie prémiové. Okrem Audi, BMW či Jaguaru predstavil svoj prvý elektromobil aj Mercedes. Model EQC sa vyznačuje elegantným dizajnom, výbornými jazdnými vlastnosťami a už dobre známym nemeckým komfortom.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!
FacebookInstagramYouTube

Väčšina elektrických vozidiel má spoločnú jednu zásadnú vec – dizajn. Už z diaľky je totiž možné spozorovať, že ide o elektromobil. Môžeme povedať, že v niektorých prípadoch ide až o futuristický dizajn, čo však nie je na škodu, ak sa naozaj vydarí.

S Mercedesom EQC som mal možnosť najazdiť viac ako 1000 km a s pokojným svedomím môžem prehlasiť, že toto prelomové odvetvie automobilového priemyslu je už na tej najlepšej ceste. Má svoje muchy, no EQC je hodnotným dôkazom toho, že svet elektromobilov sa za tie roky skutočne posunul.

V niekoľkých bodoch ti teraz dokážem, čo najlepšie symbolizuje nemecký prémiový elektromobil a čo mi, naopak, počas niekoľkodenného používania prekážalo.

Zobraziť celú galériu (29)
Dávid Igaz / FonTech

Jedinečný dizajn, ktorý zaujme okolité pohľady. Dizajn hrá pri Mercedese významnú rolu a už z diaľky budí dojem, že ide o špičkový elektromobil, ktorý ponúka všetko, na čo si len pomyslíš.

Charakteristickým prvkom modelu EQC sú jednoznačne sériovo dodávané Multibeam LED svetlomety a výrazné svetelné LED pásy, ktoré sa nachádzajú vpredu aj vzadu. Tie zaujmú hlavne v noci. Nočné šoférovanie je navyše veľmi pohodlné, keďže tieto reflektory majú dosvit 600 – 700 metrov.

Zobraziť celú galériu (29)
Dávid Igaz / FonTech

Navyše, vďaka inteligentnému riadeniu, sa dajú jednotlivo ovládať, pričom veľmi intuitívne vykrajujú oproti idúce vozidlá. Sem-tam sa mi však stalo, že vozidlá oproti blikali a upozorňovali ma na zapnuté diaľkové svetlá.

Zobraziť celú galériu (29)
Dávid Igaz / FonTech

Nápis EQC 400 na zadnej strane je priamym znakom 400 koní pod plynovým pedálom vodiča. Presnejšie ich je 408, čo v kombinácii s dodaním okamžitého výkonu elektromotora dokáže EQC vystreliť na stovku už za 5,1 sekundy.

S dojazdom som stále nespokojný, no rýchlosť nabíjania a efektivita spotreby EQC 400 mi všetko vynahradila a na používanie som si naozaj veľmi rýchlo zvykol. Žiaľ, za najväčšie negatívum považujem dojazd pri diaľničnom tempe, kedy rýchlosť 130 km/h dokáže výrazne ukrojiť z batérie.

Výrobcom udávaný dojazd predstavuje hodnotu 416 km (podľa normy WLTP), čo je však závislé od mnohých faktorov, ako je štýl jazdy, vonkajšia teplota či používanie klimatizácie alebo vyhrievaných sedadiel. Ja som dokázal prejsť na plné nabitie v chladných podmienkach okolo 5-6 stupňov Celsia a nastavenom Comfort režime približne 370 km.

Zobraziť celú galériu (29)
Dávid Igaz / FonTech

Tento dojazd zahŕňal jazdu v meste, na diaľnici (rýchlosť 105-110 km/h), a najmä jazdu po okresných cestách maximálnou povolenou rýchlosťou 90 km/h. Priemerná spotreba počas testovania bola na úrovni 25 kWh a rozhodne by sa dalo túto hodnotu ešte podliezť, no to by už stratilo auto na komforte.

Zobraziť celú galériu (29)
Dávid Igaz / FonTech

Samozrejme, treba si rovnako uvedomiť, že EQC nie je žiadny bežec na dlhú trať a ako elektromobil väčších rozmerov sa 1200 km dojazdom koncernových TDI určite nevyrovná, no pri elektromobile nutne potrebuješ zmeniť pri používaní zmýšľanie. Nenabíjaš, keď ti dôjde „šťava“, ale snažíš sa počas používania nabíjať vtedy, keď elektromobil nepoužívaš. Toto je veľmi dôležité uvedomiť si pred kúpou a pristupovať k elektrickým autám s trochu odlišným spôsobom.

Pomerne rýchle nabíjanie ti zabezpečí dostačujúci dojazd už za pár desiatok minút. Najvyšší možný nabíjací výkon je 110 kW, a aj to len v Budči na najrýchlejšej nabíjacej stanici na Slovensku. Vo väčšine prípadov tak budeš nabíjať výkonom okolo 50 kW, čo počas dennodennej prevádzky stačí na pohodlné používanie, no pri výletoch, kde potrebuješ nabehať stovky kilometrov za sebou, to je stále obmedzujúci faktor.

EQC sa mi podarilo nabiť na nabíjacej stanici ZSE zo 17 % na 100 % za jednu hodinu a tridsať minút. Na nabíjanie som použil jednosmerný prúd s DC konektorom Chademo (výkon 50 kW), pričom platí, že najrýchlejšie sa vozidlo nabije do 80 %. Potom je už do plného nabitia celý proces spomalený.

Výrobca udáva, že nabitie z 0 % na 80 % je možné dosiahnuť len za 40 minút, čo môže byť pravda. Treba si však uvedomiť, že tento údaj platí pri vhodných podmienkach (hlavne optimálna vonkajšia teplota vzduchu).

Zobraziť celú galériu (29)
Dávid Igaz / FonTech

Ja som vozidlo testoval v novembrových teplotách, čiže vyššie udávané hodnoty sú z tohto pohľadu prijateľné. Vozidlo som skúšal dobiť aj z 80 % na 98 %, čo trvalo približne 35 minút. Vozidlo nabité na 80 % dokázalo prejsť v chladnom počasí, so zapnutým kúrením, vyhrievanými sedadlami, hudbou a pomerne svižnou športovou jazdou približne 236 km, čo je taktiež veľmi slušné.

Infotainment ponúka inteligentné možnosti nastavenia nabíjania, kedy si vieš nastaviť nižšie maximálne percento nabitia (80 – 90 %), aby si predišiel starnutiu a degradovaniu batérie. Zároveň si vieš nastaviť aj plánované dobitie, kedy napríklad o 8:30 vyrazíš z domu a auto máš celú noc na nabíjačke, EQC vie vyhodnotiť optimalné nabíjanie, aby si mal ráno autíčko pripravené na jazdu.

Zaujímavosť k nabíjaniu, popri mojej ceste som sa zastavil na „neznačkovej nabíjacej stanici“ smerom zo Šale do Diakoviec, kde som potreboval dobiť dojazd na zopár kilometrov. Pri tejto nabíjačke mi obsluha kaviarne povedala, že za 1 kWh zaplatím 0,49 €. Dobil som za 26 minút 50 km dojazd a 10 kWh energie, pričom výsledná cena predstavovala 4,09 €.

V tomto prípade ide skutočne o vysokú cenu, a keby som mal dobiť EQC na tejto nabíjačke do maximálnej kapacity, asi by ma to vyšlo viac ako tankovanie benzínu či nafty. Preto odporúčam každému majiteľovi, aby si zaobstaral niektorý z nabíjacích programov značkových poskytovateľov nabíjačiek ako ZSE Drive alebo Greenway.

Ticho hrá v EQC veľmi dôležitú rolu. Elektrické vozidlá sú tichým chodom všeobecne známe, pričom je potrebné si na tento jav zvyknúť. Mercedes však to ticho opäť ešte viac vyšperkoval.

Okrem tichého chodu sa budeš môcť spoľahnúť aj na výborné odhlučnenie celého interiéru. Vďaka zvukovoizolačnému protihlukovému sklu, ktoré je navyše aj tepelnoizolačné, si dokonale užiješ tichú a ničím nerušenú jazdu. Výborné odhlučnenie pritom ešte viac napomáha zážitku z počúvania hudby.

Zobraziť celú galériu (29)
Dávid Igaz / FonTech

O bezpečnosť sa starajú asistenčné jazdné systémy najnovšej generácie, ktoré dokážu reagovať v rôznych situáciách, s cieľom predísť zrážke s chodcom alebo iným vozidlom.

V elektrickom EQC máš k dispozícii napríklad asistenta sledovania mŕtveho uhla, asistenta udržiavania v jazdnom pruhu, prediktívny adaptívny tempomat (vie odčítať z dopravných značiek a podľa GPS maximálnu povolenú rýchlosť a automaticky tomu prispôsobiť jazdu), ktorý sa dokáže prispôsobiť dokonca aj terénu, a je tak už len krok od autonómnej jazdy.

Zobraziť celú galériu (29)
Dávid Igaz / FonTech

Auto sa dokáže bez tvojho pričinenia udržať v jazdnom pruhu, prispôsobiť rýchlosť autám idúcim pred tebou či dokonca prejsť kruhovým objazdom. V neposlednom rade je veľkou výhodou aj to, že zasiahnuť nemusíš ani pred zákrutou. Pokiaľ ideš rýchlosťou, ktorá je na prejazd zákrutou nebezpečná, vozidlo ju automaticky zníži, aby bolo schopné prejsť zákrutou bezpečne.

Unikátnou vlastnosťou je potom automatická zmena jazdného pruhu, kedy stačí dať smerovku do smeru, kam sa chceš zaradiť a EQC potom automaticky zmení jazdný pruh. Nikdy by som nepovedal, ako veľmi si na túto vlastnosť zvyknem a na diaľnici ešte výraznejšie zvyšuje komfort počas jazdy.

Veľký multimediálny displej prostredia MBUX s výbornou grafikou vytvára perfektný používateľský zážitok. Ovládať ho môžeš dotykovou plochou a tlačidlami umiestnenými na volante alebo pomocou elegantného a praktického touchpadu, ktorý je umiestnený pred lakťovou opierkou.

V EQC nájdeš hneď dva displeje, pričom ich celková uhlopriečka je až 26 cm a disponujú FullHD rozlíšením. Grafika, ovládateľnosť a funkcionalita patrí v Mercedese jednoznačne medzi najlepšie na trhu a odkedy nemecká značka prešla na úplne nové rozhranie MBUX, tento systém je radosť používať.

V mnohých prípadoch je rýchlosť a intuitívnosť rovnocenná s klasickým používaním operačných systémov smartfónov. Systém dokonca disponuje aj umelou inteligenciou, ktorá sa časom prispôsobuje používaniu daného človeka, aby mal čo najkomfortnejšie ovládanie.

Zobraziť celú galériu (29)
Dávid Igaz / FonTech

Celý zážitok z používania potom ešte umocňuje ovládanie hlasom povelom „Hej Mercedes“, ktoré zatiaľ funguje v češtine. Základné povely vie veľmi pekne rozpoznať a ani Slovák nemá problémy s ovládaním. Okrem toho je možné vozidlo ovládať aj pomocou gest, pričom systém dokáže rozlišovať medzi vodičom a spolujazdcom.

Zobraziť celú galériu (29)
Dávid Igaz / FonTech

Samozrejmosťou je prítomnosť (nie bezdrôtového) Apple CarPlay či Android Auto, ktoré fungovali bez najmenšieho zaváhania, no nájdeš tu aj predvýbavu pre Mercedes-Benz Link, 12-voltovú zásuvku, USB porty (pozor, už sú to len USB-C porty!) a komunikačný modul LTE na prepojenie na asistenčnú službu či s aplikáciou Mercedes Me do smartfónov.

Interiér hýri farbami a funkciami. Mercedes je známy tým, že svojich zákazníkov rozmaznáva, pričom výnimkou nie je ani elektrické EQC. Ide o maličkosti, ktoré sú efektné a zároveň ti dokážu spríjemniť každú jazdu.

Mnohé oblasti interiéru je možné ľubovoľne osvetliť podľa aktuálnej nálady. K dispozícii je až 64 nastaviteľných farieb, ako aj množstvo rôznych efektov. Zaujme aj reakcia vozidla pri znižovaní alebo zvyšovaní teploty v aute, kedy sa ambientné osvetlenie zmení na pár sekúnd na modrú, ak teplotu znižuješ, a naopak, na červenú, ak teplotu zvyšuješ. Ide o maličkosti, ktoré sú však veľmi efektné.

Zobraziť celú galériu (29)
Dávid Igaz / FonTech

Hudba je kapitola sama o sebe. V tomto prípade sa o ňu stará príplatkový zvukový systém značky Burmester s priestorovým zvukom. Zvuk môžeš cielene optimalizovať pre predné a zadné miesta. O výborný zvuk sa stará 13 vysokovýkonných reproduktorov, ktoré sú presne zladené s interiérom, aby priniesli vyváženú a dynamickú reprodukciu hudby. K dispozícii je aj desaťkanálový zosilňovač DSP s celkovým výkonom 590 W. Hudba v EQC je naozaj zážitok, ktorý ocení každý milovník dobrej hudby.

Zobraziť celú galériu (29)
Dávid Igaz / FonTech

EQC sleduje tvoju pozornosť vďaka rôznym senzorom, ktoré majú za úlohu snímať reakcie či známky únavy. Tvoje vozidlo ti potom vie vďaka vyhodnoteným parametrom odporučiť napríklad aj odpočinok.

Jednou z ďalších zaujímavých funkcií modelu EQC je možnosť nastavenia náladových režimov, ktoré prispôsobia osvetlenie, hudbu či vôňu prostredníctvom vstavaného parfému.

K dispozícii je aj režim pre oddych, ktorý je vhodný zapnúť vtedy, ak ťa vozidlo upozorní na únavu. Zvolíš si odpočinkovú funkciu, a tá ti následne všetko upraví tak, aby sa ti v aute pohodlne oddychovalo, pokým nebudeš pripravený na ďalšiu jazdu.

Parkovanie bude hračkou vďaka parkovaciemu balíku s 360-stupňovou kamerou, cúvacou kamerou či aktívnemu parkovaciemu asistentovi so systémom PARKTRONIC.

Parkovanie je čoraz náročnejšie, pričom toto tvrdenie platí obzvlášť v preplnených mestách s veľkým mastodontom ako EQC. Vďaka väčším rozmerom sa preto môže zdať, že parkovanie bude činnosť, ktorú nebudeš mať moc v láske.

Zobraziť celú galériu (29)
Dávid Igaz / FonTech

V každom prípade, parkovanie dokáže spríjemniť 360-stupňová kamera, ktorá dokáže vyhľadať parkovacie miesto, do ktorého sa vozidlo pohodlne zmestí. Navyše ponúkne viacero možných pohľadov, ktoré môžeš prepínať, aby si mal prehľad o situácii okolo celého vozidla.

Ak si na parkovanie nebudeš trúfať, môžeš celý manéver prenechať na vozidlo. Systém PARKTRONIC dokáže vyhľadať vhodné parkovacie miesto, pričom bude zároveň asistovať pri riadení, pridávaní plynu, brzdení či zmenách smeru pohybu. Systém dokáže dokonca pomôcť aj s vyparkovaním.

Navigácia, s ktorou sa nikde nestratíš? Áno, aj tak sa dá vyjadriť to, čo Mercedes spravil v systéme MBUX. Rozšírená realita v navigácii nie je ničím výnimočným pre EQC, keďže ho má aj najlacnejší modelový rad A, no až teraz som si uvedomil, ako veľmi dokáže pomôcť pri navigovaní a ako zjednodušuje pohyb po ceste. Nespornou devízou je však aj head-up displej.

Ten funguje premietaním na čelné sklo, takže nečakaj žiadne rušivé výklopné sklíčko. Head-up displej je veľmi návykový, pričom dokáže zobrazovať všetky dôležité informácie, ako je rýchlosť, smer jazdy či dopravné značky. Ty si vieš nastaviť jas aj výšku zobrazovania head-up displeja.

Výborný elektromobil, v ktorom nájdeš všetko, čo potrebuješ. Alebo aj nový etalón triedy!

Mercedes-Benz EQC ma počas používania naozaj veľmi bavil. Okrem toho, že je komfortný, zábavný, aj veľmi dobre vyzerá, o čom svedčia aj pohľady okoloidúcich ľudí. Mercedes má jednu z najlepších technologických výbav na trhu.

Zobraziť celú galériu (29)
Dávid Igaz / FonTech

Jazdné vlastnosti sú výborné a zamiluješ si aj akceleráciu, ktorá je doslova návyková. Jednoducho povedané, EQC je špičkový elektromobil, ktorý ponúka len to najlepšie zo sveta elektromobilov a aktuálne ide spolu s Audi e-Tron či Teslami o etalón triedy. Za cenu 92 742 € dostaneš elektromobil, ktorý bude spĺňať najnáročnejšie potreby.

Zobraziť celú galériu (29)
Dávid Igaz / FonTech

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC vieš v základe získať už za 76 800 €, no rozhodne sa oplatí investovať do príplatkovej výbavy, ktorá z neho spraví úplne iné auto. Žiaľ, v tomto prípade dotácia neprichádza do úvahy, keďže cena auta presahuje maximálnu povolenú čiastku na dotáciu. Za registráciu elektromobilu s výkonom 300 kW však zaplatíš iba 33 €. Toto je skutočne výhoda, ktorá posúva elektromobily pred autá s rovnakým výkonom vo svete benzínových alebo dieselových áut.

Nič to však nemení na fakte, že ten, čo sa rozhodne zainvestovať do EQC, nebude sklamaný, ba naopak. Získa elektromobil, pri ktorom vlastne ani nevie, alebo si tak nie celkom uvedomuje, že sedí v ekologicky „čistom“ kúsku.