Už žiadne čakanie. Našli spôsob, ako nabíjať elektromobily rovnako rýchlo ako trvá tankovanie
Výskumný tím z Cornellovej univerzity prišiel s jedinečným dizajnom lítium-iónovej batérie, ktorá dosahuje extrémne vysokú kapacitu nabíjacieho výkonu. Ako upozorňuje Interesting Engineering, táto kritická vlastnosť dokáže elektromobilom umožniť používať oveľa menšie batérie s menšou kapacitou, čo môže následne znížiť cenu elektrických áut.
Pomohlo indium
Dnes už sú bežne dostupné elektrické autá, ktoré je možné na tých najvýkonnejších nabíjačkách nabiť do 30 minút. Problémom je však naďalej ich cena a tiež dostupnosť samotných rýchlonabíjačiek. Tentoraz však vedci prichádzajú s ešte lepšími batériami, ktoré umožňujú kompletné nabitie v priebehu len 5 minút, čo je absolútny rekord – vedci sa pritom zamerali na kinetiku elektrochemických procesov, ktoré v takýchto batériách prebiehajú.
S cieľom umožniť rýchlejšie nabíjanie použili anódy vyrobené z india, mäkkého kovu s protónovým číslom 49. Indium preukázalo hneď dve výhody a to nielen rýchle nabíjanie, ale tiež možnosť dlhodobého skladovania energie, s ktorým majú niektoré podobné prototypy lítium-iónových batérií vážne problémy a nie je preto možné použiť ich v praxi.
Vedci zodpovední za vytvorenie tohto konceptu sú presvedčení o tom, že jeho skombinovanie s bezdrôtovým indukčným nabíjaním môže elektrickým autám umožniť používať oveľa menšie batérie – ak totiž bude ich nabíjanie rýchle, nie je nutné niesť so sebou batériu s dojazdom až 1 000 km. Klesá tým nielen cena samotného vozidla, ale tiež jeho hmotnosť a teda sa zlepšujú jazdné vlastnosti. Výhodou môže byť aj z dlhodobého hľadiska, keďže po dosiahnutí konca životného cyklu bude výmena takejto batérie lacnejšia ako v prípade oveľa väčších alternatív.
Možností je viac
Extrémne rýchle nabíjanie nedávno ukázala aj čínska značka Li Auto. Zo 6 % na 80 % je toto auto možné nabiť len v priebehu 11 minút, za čo ďakuje ohromnému nabíjaciemu výkonu až vyše 550 kW. Počas nabíjania tento výkon klesá, avšak aj pri 80 % je ešte vždy možné nabíjať výkonom až 315 kW.
Neustále sa zlepšujú
Nové inovácie v oblasti batériových technológií sú v posledných rokoch na dennom poriadku a pravidelne prenikajú aj do reálnej prevádzky. Nedávno tak uviedla nový typ batérie aj spoločnosť JAC Yiwei, ktorú čiastočne vlastní Volkswagen. Ide o prvý sériovo vyrábaný elektromobil so sodíkovo-iónovou batériou.
Kým niektorí sa to snažia uhrať na rýchlosť nabíjania, iní zase pracujú na dosahovaní čo najvyššej energetickej hustoty. LFP batéria spoločnosti Gotion sa dosahuje energetickú hustotu až 240 Wh/kg, čím sa prakticky vyrovnávajú Qilin batériám CATL – rozdielom je však cena, ktorá je v prípade tejto LFP batérie o poznanie nižšia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľováky ešte nekončia. EÚ chystá „palivo budúcnosti“, Slováci však riskujú poškodenie motora
Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné" ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
Skeptici dostali facku. Elektrický Ford prešiel 400 000 km, stav jeho batérie zarazil aj odborníkov
Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci odhalili, ako nezdravá strava ničí pečeň: Prišli na to, čo môže zabrániť vzniku rakoviny
Silvia prešla 8 000 kilometrov naprieč USA v karavane: „Ráno sme sa zobudili do mrazu. Kúrenie zamrzlo, batéria odišla“
Turistku na Mallorke napadol záhadný morský predátor. Populárnu pláž museli úrady evakuovať
Výplaty meškajú, zamestnanci v neistote, účty firmy sú zablokované. Železničný prepravca má problém
Začiatok novej vojny? Thajské stíhačky bombardujú Kambodžu, civilisti medzi obeťami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
- Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
Nový model Teslu ich nezachránil. Elon Musk má dôvod na obavy, jeho automobilka upadá
Airbus získal obrovskú objednávku od Avolonu. Dodá 90 lietadiel a ďalšie môžu pribudnúť
Japonci prišli s prelomovým genetickým objavom, pomôže ľudom Downov syndróm
Nie sú len nevinné reči. Konšpiračné teórie podľa vedcov narúšajú udržateľnosť sveta
Vedci prekvapili svet novým pohľadom na klimatickú krízu, prídu drastické zmeny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP