Už žiadne čakanie. Našli spôsob, ako nabíjať elektromobily rovnako rýchlo ako trvá tankovanie
Výskumný tím z Cornellovej univerzity prišiel s jedinečným dizajnom lítium-iónovej batérie, ktorá dosahuje extrémne vysokú kapacitu nabíjacieho výkonu. Ako upozorňuje Interesting Engineering, táto kritická vlastnosť dokáže elektromobilom umožniť používať oveľa menšie batérie s menšou kapacitou, čo môže následne znížiť cenu elektrických áut.
Pomohlo indium
Dnes už sú bežne dostupné elektrické autá, ktoré je možné na tých najvýkonnejších nabíjačkách nabiť do 30 minút. Problémom je však naďalej ich cena a tiež dostupnosť samotných rýchlonabíjačiek. Tentoraz však vedci prichádzajú s ešte lepšími batériami, ktoré umožňujú kompletné nabitie v priebehu len 5 minút, čo je absolútny rekord – vedci sa pritom zamerali na kinetiku elektrochemických procesov, ktoré v takýchto batériách prebiehajú.
S cieľom umožniť rýchlejšie nabíjanie použili anódy vyrobené z india, mäkkého kovu s protónovým číslom 49. Indium preukázalo hneď dve výhody a to nielen rýchle nabíjanie, ale tiež možnosť dlhodobého skladovania energie, s ktorým majú niektoré podobné prototypy lítium-iónových batérií vážne problémy a nie je preto možné použiť ich v praxi.
Vedci zodpovední za vytvorenie tohto konceptu sú presvedčení o tom, že jeho skombinovanie s bezdrôtovým indukčným nabíjaním môže elektrickým autám umožniť používať oveľa menšie batérie – ak totiž bude ich nabíjanie rýchle, nie je nutné niesť so sebou batériu s dojazdom až 1 000 km. Klesá tým nielen cena samotného vozidla, ale tiež jeho hmotnosť a teda sa zlepšujú jazdné vlastnosti. Výhodou môže byť aj z dlhodobého hľadiska, keďže po dosiahnutí konca životného cyklu bude výmena takejto batérie lacnejšia ako v prípade oveľa väčších alternatív.
Možností je viac
Extrémne rýchle nabíjanie nedávno ukázala aj čínska značka Li Auto. Zo 6 % na 80 % je toto auto možné nabiť len v priebehu 11 minút, za čo ďakuje ohromnému nabíjaciemu výkonu až vyše 550 kW. Počas nabíjania tento výkon klesá, avšak aj pri 80 % je ešte vždy možné nabíjať výkonom až 315 kW.
Neustále sa zlepšujú
Nové inovácie v oblasti batériových technológií sú v posledných rokoch na dennom poriadku a pravidelne prenikajú aj do reálnej prevádzky. Nedávno tak uviedla nový typ batérie aj spoločnosť JAC Yiwei, ktorú čiastočne vlastní Volkswagen. Ide o prvý sériovo vyrábaný elektromobil so sodíkovo-iónovou batériou.
Kým niektorí sa to snažia uhrať na rýchlosť nabíjania, iní zase pracujú na dosahovaní čo najvyššej energetickej hustoty. LFP batéria spoločnosti Gotion sa dosahuje energetickú hustotu až 240 Wh/kg, čím sa prakticky vyrovnávajú Qilin batériám CATL – rozdielom je však cena, ktorá je v prípade tejto LFP batérie o poznanie nižšia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nočný útok pri Bratislave: Ozbrojený muž v maske klauna prepadol herňu, ukradol tisíce eur
Tajná dohoda na obzore: Rusko chce od krajiny NATO späť rakety za 2,5 miliardy pre straty na fronte
Jedna konkrétna skupina ľudí potichu bohatne. Mladí zatiaľ utekajú za hranice, alebo zostávajú bývať u mamy
Vodičom hrozí pokuta až 300 eur. Špeciálna značka na semafore mätie Slovákov, pravidlá sú jasné
Trump žaluje The New York Times, hovorí o „najzvrhlejšom denníku“. Žiada miliardy dolárov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP