Spoločnosť JAC Yiwei spustila predaj prvého sériovo vyrábaného elektromobilu na svete so sodíkovo-iónovou batériou – teda batériou bez použitia lítia. Na tému upozornil portál Car News China. Za batériou nepriamo stojí aj Volkswagen, ktorý vlastní až polovicu tejto spoločnosti.

Dodávky začnú už budúci mesiac

Hatchback Yiwei, ktorého dodávky sa v Číne majú začať už v januári 2024, integruje valcovitý sodíkovo-iónový akumulátor spoločnosti HiNa Battery so sídlom v Pekingu a inovatívnu technológiu modulov UE (Unitized Encapsulation) spoločnosti JAC, ktorá je uznávaná pre svoj voštinový dizajn.

Spoločnosť Yiwei, ktorá bola založená v roku 2023 v rámci skupiny JAC, vzbudila veľký rozruch na poli elektrických vozidiel. Skupina JAC, ktorej 50 % vlastníkom je čínska vláda a zvyšných 50 % skupina Volkswagen, je kľúčovým hráčom na čínskej automobilovej scéne od roku 2020, keď Volkswagen získal jej podiel.

Cesta k tomuto prelomovému sodíkovo-iónovému modelu sa začala vo februári 2023, keď skupina oznámila, že v hatchbacku Sehol E10X sa bude nachádzať vôbec prvá sodíkovo-iónová batéria bez lítia. Batéria Na+ ponúkla skromnú kapacitu 25 kWh, hustotu energie 120 Wh/kg a rýchle nabíjaním 3C až 4C, pričom 10 % na 80 % dosiahne len za 20 minút, s dojazdom 252 km.

Screenshot/NAF/YouTube/FonTech

Chcú konkurovať momentálne najobľúbenejšej batérii

Vstup spoločnosti Yiwei do sodíkovo-iónovej technológie je v súlade so záväzkom spoločnosti JAC v oblasti výskumu a vývoja, ktorý bol predstavený na autosalóne v Šanghaji v apríli 2023. Predstavený bol model Yiwei 3 so sodíkovo-iónovou batériou, ktorý sľubuje alternatívu populárnej lítiovej batérii LFP.

Zatiaľ čo sa čaká na potvrdenie spoločnosti JAC o názve nového elektromobilu so sodíkovo-iónové batériou, je jasné, že spoločnosť JAC sa odkláňa od značky Sehol a všetky vozidlá premenuje na JAC alebo Yiwei. Yiwei 3, kompaktný hatchback, konkuruje vozidlám Wuling Bingo, BYD Seagull alebo ORA Funky Cat, pričom ponúka dve možnosti pohonu predných kolies.

Xia Shunli, predseda spoločnosti Yiwei, zdôraznil význam sodíkovo-iónových batérií ako nákladovo efektívneho riešenia podporujúceho masové rozšírenie elektrických vozidiel.

Pixabay (Úprava redakcie)

Prečo sú batérie bez lítia tak dôležité?

Sodíkovo-iónové batérie sa dostávajú do popredia najmä v oblasti stacionárneho skladovania energie a elektromobilov. Napriek nižšej hustote energie ponúkajú tieto batérie výhody, ako je cenová dostupnosť, zloženie bez obsahu lítia, vďaka čomu sú potenciálne ekologickejšie, a lepší výkon v zimných podmienkach.

Čínski výrobcovia automobilov, vrátane spoločností BYD a CATL, výrazne investujú do vývoja sodíkovo-iónových batérií. Spoločnosť BYD v spolupráci so skupinou Huaihai nedávno oznámila významnú investíciu do závodu na výrobu sodíkových batérií, čo predstavuje významný krok vo vývoji tejto technológie. S vývojom odvetvia netrpezlivo očakávame ďalší vývoj a plány masovej výroby od kľúčových hráčov, ako je CATL.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú