Aktuálne je cena elektromobilov stále vyššia, než cena bežných spaľovákov, no dlho tomu už tak nebude. Nie iba znižujúce sa ceny batérií, ale aj konkurenčný boj v segmente elektromobilov prispeje k tomu, že už čoskoro budú v ponuke elektrické autá s cenou hlboko pod 20 000 €, informuje portál NikkeiAsia.

Väčšina veľkých automobiliek s nástupom elektromobility ako prvé priniesla vozidlá strednej veľkosti, teda SUV/crossovery, ktorými pokryli najširšiu paletu zákazníkov. Ich ceny sa prirodzene pohybujú o niečo vyššie, než pri kompaktných modeloch a aj preto sú cenové rozdiely medzi elektromobilmi a spaľovákmi tak vysoké.

Čína je však dôkazom, že ak je elektromobil menší a určený primárne do mesta, dá sa predávať aj za cenu pod 20 000 €. No a s takouto politikou by čoskoro mali prísť aj všetky veľké svetové automobilky, ktoré k svojim väčším a drahším modelom začnú postupne pridávať kompaktnejšie vozidlá s nižšími cenami.

Mitsubishi vylepšuje svoj najdostupnejší model

Do konkurenčného boja sa zapája aj Mitsubishi, ktorá ešte výraznejšie vylepšila a znížila cenu svojho najdostupnejšieho elektromobilu Mitsubishi iMiEV. Za znížením ceny stojí použitie novej, lacnejšej batérie, ktorá však stále ponúka dojazd cez 150 km na jedno nabitie.

Mitsubishi

Do roku 2023 chce automobilka cenu svojho kompaktného elektrického auta znížiť na úroveň pod 15 300 €, čo je na elektromobil naozaj fantastická čiastka. Netreba však zabúdať na konkurenciu, napríklad Daciu, ktorá predáva svoj Spring aj u nás na Slovensku a štartuje na sume 16 500 €.

Kompaktný elektromobil od Mitsubishi sa zatiaľ predáva iba na japonskom trhu, no v najbližších rokoch chce automobilka expandovať aj do južnej Ázie a Európy.

Do pár rokov budú elektromobily nákladovo výhodnejšie

Ak porovnávame elektromobil a spaľovák, nemôžeme sa pozerať iba na ich obstarávaciu cenu, ale aj na náklady počas využívania auta. Podľa analýzy, o ktorej sme informovali v tomto článku, by mali byť elektromobily nákladovo efektívnejšie než spaľováky už od roku 2025.

Nedávno svet obletelo vyhlásenie šéfa koncernu Sellantis, Carlosa Tavaresa, ktorý tvrdil, že elektromobil si „bežný“ človek nikdy nekúpi, pretože sa ich cena nikdy nedostane na čiastku dnešných spaľovákov strednej triedy.

So stále prísnejšími emisnými normami však ceny spaľovákov postupne porastú a časom sa vyrovnajú či dokonca presiahnu ceny batériových vozidiel. Obstarávacia cena potom bude v oboch prípadoch podobná, no prevádzkové náklady sú v prípade elektromobilu neporovnateľne nižšie, ako tomu je u auta so spaľovacím motorom.

Pixabay / freepik

Zo štúdie vyplýva, že už od roku 2025 budú batériové vozidlá nákladovo najefektívnejšou voľbou na trhu. To znamená, že aj napriek vyššej obstarávacej cene voči spaľovákom sa z dlhodobého hľadiska viac oplatí elektromobil, ktorý dokáže výrazne ušetriť na „pohonných hmotách“, čiže elektrine a taktiež na servisných nákladoch.

Batériové vozidlá však aktuálne azda najviac trpia na vysokú cenu batérií, no ich cena neustále klesá a niektorí výrobcovia sľubujú takmer polovičný pokles v priebehu najbližších pár rokov.

V spojení s klesajúcou cenou batérií má práve výrazne klesať aj cena elektromobilov. Výkonný riaditeľ ICCT, Peter Mock, tvrdí, že vďaka tomu budú elektromobily strednej triedy lacnejšie než spaľováky už od roku 2025 aj bez dotácií na elektrické autá.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú