Lacné elektromobily sú na dosah, konkurenčný boj stlačí ich cenu pod magickú čiastku
Aktuálne je cena elektromobilov stále vyššia, než cena bežných spaľovákov, no dlho tomu už tak nebude. Nie iba znižujúce sa ceny batérií, ale aj konkurenčný boj v segmente elektromobilov prispeje k tomu, že už čoskoro budú v ponuke elektrické autá s cenou hlboko pod 20 000 €, informuje portál NikkeiAsia.
Väčšina veľkých automobiliek s nástupom elektromobility ako prvé priniesla vozidlá strednej veľkosti, teda SUV/crossovery, ktorými pokryli najširšiu paletu zákazníkov. Ich ceny sa prirodzene pohybujú o niečo vyššie, než pri kompaktných modeloch a aj preto sú cenové rozdiely medzi elektromobilmi a spaľovákmi tak vysoké.
Čína je však dôkazom, že ak je elektromobil menší a určený primárne do mesta, dá sa predávať aj za cenu pod 20 000 €. No a s takouto politikou by čoskoro mali prísť aj všetky veľké svetové automobilky, ktoré k svojim väčším a drahším modelom začnú postupne pridávať kompaktnejšie vozidlá s nižšími cenami.
Mitsubishi vylepšuje svoj najdostupnejší model
Do konkurenčného boja sa zapája aj Mitsubishi, ktorá ešte výraznejšie vylepšila a znížila cenu svojho najdostupnejšieho elektromobilu Mitsubishi iMiEV. Za znížením ceny stojí použitie novej, lacnejšej batérie, ktorá však stále ponúka dojazd cez 150 km na jedno nabitie.

Do roku 2023 chce automobilka cenu svojho kompaktného elektrického auta znížiť na úroveň pod 15 300 €, čo je na elektromobil naozaj fantastická čiastka. Netreba však zabúdať na konkurenciu, napríklad Daciu, ktorá predáva svoj Spring aj u nás na Slovensku a štartuje na sume 16 500 €.
Kompaktný elektromobil od Mitsubishi sa zatiaľ predáva iba na japonskom trhu, no v najbližších rokoch chce automobilka expandovať aj do južnej Ázie a Európy.
Do pár rokov budú elektromobily nákladovo výhodnejšie
Ak porovnávame elektromobil a spaľovák, nemôžeme sa pozerať iba na ich obstarávaciu cenu, ale aj na náklady počas využívania auta. Podľa analýzy, o ktorej sme informovali v tomto článku, by mali byť elektromobily nákladovo efektívnejšie než spaľováky už od roku 2025.
Nedávno svet obletelo vyhlásenie šéfa koncernu Sellantis, Carlosa Tavaresa, ktorý tvrdil, že elektromobil si „bežný“ človek nikdy nekúpi, pretože sa ich cena nikdy nedostane na čiastku dnešných spaľovákov strednej triedy.
So stále prísnejšími emisnými normami však ceny spaľovákov postupne porastú a časom sa vyrovnajú či dokonca presiahnu ceny batériových vozidiel. Obstarávacia cena potom bude v oboch prípadoch podobná, no prevádzkové náklady sú v prípade elektromobilu neporovnateľne nižšie, ako tomu je u auta so spaľovacím motorom.

Zo štúdie vyplýva, že už od roku 2025 budú batériové vozidlá nákladovo najefektívnejšou voľbou na trhu. To znamená, že aj napriek vyššej obstarávacej cene voči spaľovákom sa z dlhodobého hľadiska viac oplatí elektromobil, ktorý dokáže výrazne ušetriť na „pohonných hmotách“, čiže elektrine a taktiež na servisných nákladoch.
Batériové vozidlá však aktuálne azda najviac trpia na vysokú cenu batérií, no ich cena neustále klesá a niektorí výrobcovia sľubujú takmer polovičný pokles v priebehu najbližších pár rokov.
V spojení s klesajúcou cenou batérií má práve výrazne klesať aj cena elektromobilov. Výkonný riaditeľ ICCT, Peter Mock, tvrdí, že vďaka tomu budú elektromobily strednej triedy lacnejšie než spaľováky už od roku 2025 aj bez dotácií na elektrické autá.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“

MIMORIADNE: Študent mal plánovať útok na vianočné trhy, bezpečnostné zložky zasahovali
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Transakčná daň končí. Živnostníkov čaká posledná platba

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“

MIMORIADNE: Študent mal plánovať útok na vianočné trhy, bezpečnostné zložky zasahovali
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Transakčná daň končí. Živnostníkov čaká posledná platba

