Azda každý bude súhlasiť s faktom, že ceny elektromobilov sú momentálne nastavené na tak vysokú hladinu, na ktorej si ich väčšina priemerne zarábajúcich ľudí dovoliť nemôže. Nová štúdia Medzinárodného združenia pre čistú dopravu (ICCT) však jasne dokazuje, že z dlhodobého hľadiska bude elektromobil lacnejší než spaľovák už od roku 2025.

Nedávno svet obletelo vyhlásenie šéfa koncernu Sellantis, Carlosa Tavaresa, ktorý tvrdil, že elektromobil si „bežný“ človek nikdy nekúpi, pretože ich cena sa nikdy nedostane na čiastku dnešných spaľovákov strednej triedy.

So stále prísnejšími emisnými normami však ceny spaľovákov postupne porastú a časom sa vyrovnajú či dokonca presiahnu ceny batériových vozidiel. Obstarávacia cena potom bude v oboch prípadoch podobná, no prevádzkové náklady sú v prípade elektromobilu neporovnateľne nižšie, ako tomu je u auta so spaľovacím motorom.

Unsplash (úprava redakcie)

Od r2025 bude elektromobil nákladovo najefektívnejší

Zo štúdie vyplýva, že už od roku 2025 budú batériové vozidlá nákladovo najefektívnejšou voľbou na trhu. To znamená, že aj napriek vyššej obstarávacej cene voči spaľovákom sa z dlhodobého hľadiska viac oplatí elektromobil, ktorý dokáže výrazne ušetriť na „pohonných hmotách“, čiže elektrine a taktiež na servisných nákladoch.

NEPREHLIADNI
Elektromobil si bežní ľudia nikdy nekúpia, nebudú mať naň peniaze. EÚ spustila proces, ktorý môže priniesť globálnu krízu, tvrdí šéf veľkej automobilky

Klimatické ciele EÚ týkajúce sa zníženia emisií z dopravy by sa podľa štúdie dali dosiahnuť aj úpravou spaľovacích motorov, napríklad na spaľovanie syntetických palív, no tento vývoj by bol extrémne nákladný.

Batériové vozidlá však aktuálne azda najviac trpia na vysokú cenu batérií, no ich cena neustále klesá a niektorí výrobcovia sľubujú takmer polovičný pokles v priebehu najbližších pár rokov.

V spojení s klesajúcou cenou batérií má práve výrazne klesať aj cena elektromobilov. Výkonný riaditeľ ICCT, Peter Mock, tvrdí, že vďaka tomu budú elektromobily strednej triedy lacnejšie než spaľováky už od roku 2025 aj bez dotácií na elektrické autá.

TASR

Ak sa na to pozrieme v rámci celého životného cyklu auta, návratnosť na úspore paliva a servisných úkonoch by mala byť pri elektromobile už do troch rokov od jeho zakúpenia. Za 8 rokov používania batériového vozidla by mal jeho majiteľ ušetriť 1500 € v porovnaní s tým, ak by rovnakú dobu používal spaľovák.

Mock sa v štúdii vyjadril aj k plug-in hybridom, ktoré však podľa jeho slov nemajú žiadnu budúcnosť. Keďže budú kombinovať stále nákladnejší spaľovací motor s batériami a elektromotorom, spotrebiteľ si tak v podstate bude musieť zaplatiť za dva pohonné systémy, uviedol v štúdii.

Vývoj a používanie syntetických palív je na základe štúdie taktiež nákladovo neefektívne. V súvislosti s vodíkovými autami si spoločnosť nie je istá, či dokážu automobilky pokryť výrobné kapacity. Vodíkové autá totiž síce poskytujú vyšší dojazd a rýchlejšie doplnenie energie v podobe vodíka, no aj ich výroba je podstatne nákladnejšia, čiže stredná trieda si vodíkové autá taktiež nikdy nebude môcť dovoliť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom