Kamióny od Tesly dostali tvrdú konkurenciu. Gigant z Číny predstavil kolos s obrovskou batériou
Čínsky automobilový gigant BYD, známy najmä valcovaním európskych trhov svojimi populárnymi elektromobilmi, sa rozhodol prispieť na naše trhy ďalším elektrickým produktom. Tentoraz ide o čosi oveľa väčšie a to nákladný ťahač, resp. elektrický kamión s obrovskou batériou a úctyhodným dojazdom, upozorňuje EVMagazine. Dojazd však výrobca na svojej webovej stránke skrýva za množstvom iných funkcií a má na to dobrý dôvod.
Pre pomerne špecifický trh
Nový elektrický kamión nesie názov ETH8 a pridáva sa k tvrdej konkurencii, i keď v trochu inej forme. Kým americký Tesla Semi, ktorý momentálne prechádza obmedzeným testovaním v rukách vybraných partnerov, ETH8 unesie oveľa menší náklad. Kapacita sa totiž pohybuje na úrovni necelých 11 ton, pričom Tesla Semi má uniesť až okolo 20 ton na vzdialenosť stoviek kilometrov.
Dojazd rozhodne nie je pýchou tohto stroja, čo naznačuje aj webová stránka, na ktorej sa nachádza až za oboznámením záujemcu s interiérom či inými vlastnosťami. Plne naložený má totiž prejsť len okolo 200 km a situáciu nezlepšuje ani nabíjanie, ktoré podporuje výkon len do 120 kW. Nabiť z 20 % na 100 % tak bude trvať dobré hodiny, čo ale neznamená, že si ETH8 nenájde svojich zákazníkov.
Menej schopný ETH8 s menším dojazdom bude v porovnaní s Tesla Semi aj oveľa lacnejší, za čo môžu do značnej miery aj batérie. Lítium-železo-fosfátové batérie dosahujú kapacitu 255 kWh, čo je menej než tretina kapacity Tesla Semi. To znamená, že ich je oveľa menej a teda je kúpna cena oveľa nižšie, čomu napomáha aj fakt, že ide o značku BYD, ktorá je už tak oveľa lacnejšia v porovnaní s európskou konkurenciou.
Tesla naďalej testuje
Testovanie Tesla Semi medzitým pokračuje a nedávno sa podarilo dosiahnuť aj dôležitý míľnik. Jeden z týchto elektrických kamiónov totiž prekonal vzdialenosť 400 000 km. Denne majú bežne prekonať aj 1 700 km, čo je umožnené ohromným nabíjacím výkonom až 1 MW. Tesla pôvodne pre tieto stroje odhadovala spotrebu 1,7 kWh na 1 míľu, pričom prax ukázala, že sa pohybuje na úrovni 1,6 kWh, teda je ešte o malý kúsok lepšia a v prepočte dosahuje 1 kWh na 1 km.
Pre špecifický trh
ETH8 je rozhodne určený pre vybraný trh a BYD nejde na európsky trh s nákladnými vozidlami naslepo. Množstvo zásobovacích tratí dosahuje dĺžku len niekoľko desiatok kilometrov a nemusí byť nutne problémom ani pomalšie nabíjanie. Pri započítaní financií potenciálne ušetrených elektrickým pohonom môžu navyše niektoré firmy čiastočne obetovať flexibilitu klasických dieselových ťahačov.
Ďalšími výhodami má byť pochopiteľne tichý chod, skvelá manévrovateľnosť a všestranné šasi, vďaka čomu môže byť ťahač upravený podľa potreby. Interiér pôsobí pomerne lacno, avšak napriek tomu moderne a ako tvrdí BYD, je orientovaný na šoféra – čo je však pri kamiónoch bežné a samozrejmé.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
Ujdi na pár dní z upršaného Slovenska. Za 44 eur si zaletíš do 3 talianskych miest, minieš menej ako za večeru
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP