Kamióny od Tesly dostali tvrdú konkurenciu. Gigant z Číny predstavil kolos s obrovskou batériou
Čínsky automobilový gigant BYD, známy najmä valcovaním európskych trhov svojimi populárnymi elektromobilmi, sa rozhodol prispieť na naše trhy ďalším elektrickým produktom. Tentoraz ide o čosi oveľa väčšie a to nákladný ťahač, resp. elektrický kamión s obrovskou batériou a úctyhodným dojazdom, upozorňuje EVMagazine. Dojazd však výrobca na svojej webovej stránke skrýva za množstvom iných funkcií a má na to dobrý dôvod.
Pre pomerne špecifický trh
Nový elektrický kamión nesie názov ETH8 a pridáva sa k tvrdej konkurencii, i keď v trochu inej forme. Kým americký Tesla Semi, ktorý momentálne prechádza obmedzeným testovaním v rukách vybraných partnerov, ETH8 unesie oveľa menší náklad. Kapacita sa totiž pohybuje na úrovni necelých 11 ton, pričom Tesla Semi má uniesť až okolo 20 ton na vzdialenosť stoviek kilometrov.
Dojazd rozhodne nie je pýchou tohto stroja, čo naznačuje aj webová stránka, na ktorej sa nachádza až za oboznámením záujemcu s interiérom či inými vlastnosťami. Plne naložený má totiž prejsť len okolo 200 km a situáciu nezlepšuje ani nabíjanie, ktoré podporuje výkon len do 120 kW. Nabiť z 20 % na 100 % tak bude trvať dobré hodiny, čo ale neznamená, že si ETH8 nenájde svojich zákazníkov.

Menej schopný ETH8 s menším dojazdom bude v porovnaní s Tesla Semi aj oveľa lacnejší, za čo môžu do značnej miery aj batérie. Lítium-železo-fosfátové batérie dosahujú kapacitu 255 kWh, čo je menej než tretina kapacity Tesla Semi. To znamená, že ich je oveľa menej a teda je kúpna cena oveľa nižšie, čomu napomáha aj fakt, že ide o značku BYD, ktorá je už tak oveľa lacnejšia v porovnaní s európskou konkurenciou.
Tesla naďalej testuje
Testovanie Tesla Semi medzitým pokračuje a nedávno sa podarilo dosiahnuť aj dôležitý míľnik. Jeden z týchto elektrických kamiónov totiž prekonal vzdialenosť 400 000 km. Denne majú bežne prekonať aj 1 700 km, čo je umožnené ohromným nabíjacím výkonom až 1 MW. Tesla pôvodne pre tieto stroje odhadovala spotrebu 1,7 kWh na 1 míľu, pričom prax ukázala, že sa pohybuje na úrovni 1,6 kWh, teda je ešte o malý kúsok lepšia a v prepočte dosahuje 1 kWh na 1 km.
Pre špecifický trh
ETH8 je rozhodne určený pre vybraný trh a BYD nejde na európsky trh s nákladnými vozidlami naslepo. Množstvo zásobovacích tratí dosahuje dĺžku len niekoľko desiatok kilometrov a nemusí byť nutne problémom ani pomalšie nabíjanie. Pri započítaní financií potenciálne ušetrených elektrickým pohonom môžu navyše niektoré firmy čiastočne obetovať flexibilitu klasických dieselových ťahačov.
Ďalšími výhodami má byť pochopiteľne tichý chod, skvelá manévrovateľnosť a všestranné šasi, vďaka čomu môže byť ťahač upravený podľa potreby. Interiér pôsobí pomerne lacno, avšak napriek tomu moderne a ako tvrdí BYD, je orientovaný na šoféra – čo je však pri kamiónoch bežné a samozrejmé.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Neurológ prezrádza jednu vec, ktorá udrží mozog mladým aj v 90-ke. Nemá nič spoločné s cvičením ani diétou
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Je rozhodnuté: Európa sa odstrihne od ruského plynu, Slovensko a Maďarsko dostanú špeciálny plán

Budú Vianoce na ľade alebo na blate: Aké počasie môžeme očakávať počas sviatkov, ukazujú najnovšie predpovede

Kauza lustrovania Šimečkovej matky naberá na obrátkach. Hnutie Slovensko predložilo ďalšie dôkazy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
Európske automobilky si vydýchli. Čína sa dočkala kľúčového momentu, ktorý nechal USA v kŕči
Volkswagen stláča brzdu a potvrdil masívne škrty. Až 35 000 ľudí ostane bez práce
Diplomacia so Západom v slepej uličke. Táto krajina sa vyhlásila za jadrovú veľmoc, sympatizuje s Ruskom
SIM karty sú minulosťou. Slovenský operátor prichádza s prevratnou novinkou
Vláda konečne rieši problémové železnice. Vlaky dostanú technológiu za 1,36 miliardy eur
EÚ spravila historický krok. Dovoz ruského plynu definitívne končí, máme presný dátum
iPhone 17 vystrelil Apple na vrchol. Rekordný rok 2025 môže zmeniť kráľa na tróne výrobcov mobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Neurológ prezrádza jednu vec, ktorá udrží mozog mladým aj v 90-ke. Nemá nič spoločné s cvičením ani diétou
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Je rozhodnuté: Európa sa odstrihne od ruského plynu, Slovensko a Maďarsko dostanú špeciálny plán

Budú Vianoce na ľade alebo na blate: Aké počasie môžeme očakávať počas sviatkov, ukazujú najnovšie predpovede

