Firma košického podnikateľa šokuje, skúsi revolučný plán. Za 6 miliárd postaví impérium vodíkových kamiónov
Zatiaľ čo sa automobilky sústredia primárne na vývoj elektromobilov, v oblasti nákladnej dopravy sa situácia pomaly uberá iným smerom. Pre výrobcov ťahačov je sľubnejšou alternatívou za naftové agregáty vodíkový pohon. Ten chce v nákladnej doprave uplatniť aj slovenská firma Bioway košického podnikateľa, ktorá pripravila miliardový plán. Na tému ako prvý upozornil finweb.
Emisie nákladnej dopravy musia klesnúť
Európska únia sa vo svojich plánoch pre udržateľnú a ekologickú budúcnosť v doprave zameriava najviac na automobilový sektor, ktorý chce pretransformovať a viesť k elektromobilite. V posledných rokoch sme svedkami stále intenzívnejšieho presadzovania elektromobilov a plánov pre ukončenie produkcie spaľovacích motorov.
Situácia v nákladnej doprave je však diametrálne odlišná, no aj v tomto smere sa už začali diať nemalé zmeny. Dôkazom toho sú taktiež elektrické ťahače, či ťahače poháňané vodíkom, ktoré už na cesty poslal nejeden výrobca. Jedna vec je však vodíkový kamión vyrobiť, druhá ho skutočne uplatniť v nákladnej doprave pri dlhej preprave tovaru.
Kľúčovými predpokladmi pre úspech sú samozrejme rozšírená infraštruktúra vodíkových staníc, dostupnosť a výroba vodíka, ako aj investície do vodíkových ťahačov. Tie sú dnes ale extrémne drahé a ich cena je bežne aj niekoľkonásobne vyššia ako cena dieselových verzií. Zmeniť to však môžu plány a projekty, ktoré by mohli zmeniť podobu budúcej nákladnej dopravy.
Napriek veľkému skepticizmu sa už na cestách premávajú vodíkové kamióny napríklad z dielne Hyundai a vlastné plány s vodíkovým pohonom v tomto sektore má aj také Volvo, GM alebo Mercedes-Benz. Dostať však dnes pridrahé kamióny pri chýbajúcej infraštruktúre a vodíku na cesty bude nesmierne náročné.
EÚ bude trestať výrobcov astronomickými pokutami
Európska komisia už v roku 2018 prezentovala legislatívny návrh na zníženie CO2 v cestnej doprave, ktorá je podľa dostupných údajov zodpovedná za produkciu 22,3 % emisií na cestách (k roku 2019), pričom sa toto množstvo naďalej zvyšuje. Samotná nákladná doprava (zahŕňa aj autobusy) je podľa štatistík zodpovedná za 5,6 % všetkých emisií.
Aj z toho dôvodu sa EÚ zaviazala znížiť emisie v ťažkej cestnej doprave aspoň o 30 % do roku 2030 v porovnaní s hodnotami z roku 2019. Prvým kontrolným bodom pri vyhodnotení efektívnosti zmien je rok 2025, kedy bude únia skúmať, ako sa podarilo v priebehu doterajších rokov znížiť množstvo CO2 v tomto sektore.
Podobne ako v automobilovom priemysle, aj v prípade výrobcov ťahačov či autobusov môžu v budúcnosti pri nedodržaní emisných limitov hroziť astronomické pokuty. Po roku 2025 chce EÚ za nedodržanie limitov pokutovať výrobcov nových vozidiel sankciou vo výške až 4250 € za každý gram CO2 nad limitom.
NEPREHLIADNI
Slovenské mesto hlási revolúciu. Bude prvé v krajine, v ktorom začne jazdiť flotila vodíkových autobusov
Po roku 2030 sa pokuta zvýši na 6800 € za gram nad limit. Aj toto je tak pre výrobcov ťažkých nákladných vozidiel dostatočnou „motiváciou“ k prechodu na ekologickejšie spôsoby pohonu.
Ambiciózny projekt zo Slovenska chce presadiť vodík v nákladnej doprave
Z Košíc však prichádza projekt, ktorý má vysoké ambície zmeniť nákladnú dopravu na Slovensku, v Česku, Poľsku i Maďarsku. Stojí za ním firma Bioway podnikateľa Blažeja Podoláka, ktorá pripravila plán pre komplexný rozvoj vodíkovej nákladnej dopravy v strednej Európe. Projekt Black Horse myslí na vlastnú vodíkovú infraštruktúru, využitie obnoviteľných zdrojov energie, vodíkové stanice a taktiež na vodíkové kamióny.
Celý projekt by mal stáť až 5,797 miliárd eur, pričom podľa Denníka N chce košická firma financovanie zabezpečiť zo strany investorov aj dotácií a vlastných zdrojov. Investície majú pritom pokrývať vodíkový pohon v nákladnej doprave od jeho výroby, až po využitie vo vodíkových ťahačoch. Bioway už teraz disponuje flotilou 75 kamiónov na LNG a prezentuje sa ako vôbec prvá 100 % ekologická logistická firma v Európe.
V oblasti vodíkovej nákladnej dopravy plánuje využívať podľa prezentácie projektu Black Horse celkovo 40 elektrolyzérov a skvapalňovacích zariadení, ktoré majú byť schopné vyrobiť až 420 ton tekutého vodíka denne. Vyrobený vodík by mal potom následne putovať do siete 270 staníc, ktoré majú byť vybudované popri terajších čerpačkách. Firmu mali už doteraz podporiť aj 4 veľké petrochemické spoločnosti zo Slovenska, Česka, Poľska a Maďarska.
NEPREHLIADNI
Slovensko dostane prvé vodíkové stanice. Poznáme dátum spustenia a nové dôležité detaily
Výrobcov „eko“ elektriny bude Bioway zháňať v Dánsku, Nemecku, Francúzsku a Maďarsku a pri výrobe, uskladnení a preprave vodíka sa majú angažovať firmy z Nórska, Rakúska, Česka a Nemecka. Samotné vodíkové kamióny by potom mali dodať výrobcovia s potrebnými technológiami zo Švédska a Talianska. Dokopy projekt počíta až s 10 000 vodíkovými ťahačmi za 3 miliardy eur. V prepočte tak vyjde jeden ťahač na 300 000 €.
Zvyšné financie budú prerozdelené na vodíkové stanice (1,08 miliardy eur), elektrolyzéry (375 miliónov eur), 50 prepravných jednotiek (30,5 milióna eur) a na veterné turbíny alebo ekvivalentné obnoviteľné zdroje pre výrobu elektriny (1,3 miliardy eur), ktoré majú vyrobiť 16,5 GWh energie.
Podľa prezentácie tohto ambiciózneho projektu by takáto vodíková nákladná doprava potom ročne znížila produkciu emisií až o 890 000 ton CO2 a na každý vodíkový kamión by z cesty zmizlo 10 dieselových ťahačov. To všetko chce Black Horse splniť už do roku 2030. Zatiaľ je však otázne, akým tempom sa bude projekt rozvíjať a ako budú k dotovaniu vodíkovej nákladnej dopravy pristupovať jednotlivé európske štáty a investori.
Vodík nemusí byť budúcnosť, prednosť môžu dostať elektrické kamióny
Podobne však bude mnoho závisieť aj od samotných výrobcov ťahačov – nie všetci sa totiž stotožňujú s vodíkom ako budúcnosťou nákladnej dopravy. Azda najlepším príkladom je Tesla, ktorá stavila pri svojom stále nevyrábanom ťahači Tesla Semi výlučne na elektrický pohon.
Batériový pohon kamiónov však vidí ako budúcnosť aj nedávna štúdia Štokholmského environmentálneho inštitútu, podľa ktorej začnú elektrické ťahače vytláčať z trhu tie dieselové. Aktuálne však takéto kamióny stoja stále proti viacerým prekážkam, ktoré je pre ich rozšírenie potrebné prekonať. Dôležitým zlomovým bodom je tu podľa štúdie cena batérií, ktorá rýchlo klesá.
NEPREHLIADNI
Dieselovým kamiónom zvoní umieráčik, nahradia ich elektrické ťahače. Nová štúdia odhaľuje budúcnosť nákladnej dopravy
Vďaka tomu sa tak budú môcť podľa odborníkov zo Štokholmu batérie uplatniť pri pohone veľkých kamiónov. Štúdia sa samozrejme týka aj otázky vodíkových ťahačov a vodíkovej technológie. V tomto smere však odborníci nateraz vidia problém v tom, že ceny vodíkových článkov neklesajú tak rýchlo, ako články batériové. Vodíkový ťahač je tak stále príliš drahý oproti tomu elektrickému či naftovému.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Kazia sa elektromobily viac než spaľováky? Nová štúdia zarazila ľudí, na jednu vec ale zabudli
Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
Tisíce Slovákov porušujú zákon, ani o tom netušia. Za bežnú činnosť hrozí pokuta až 3000 eur
Taliani ukázali svetu trik, ako funkčne využiť staré batérie z elektromobilov. Vytvorili „eko elektráreň"
Obrovský požiar lode s elektromobilmi. Až 3000 áut môže skončiť na dne mora
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Meteorológovia varujú aj pred výskytom supercelárnych búrok: Sobotné počasie potrápi tieto okresy
Slovenský odborník vysvetľuje skutočné účinky prírodných stimulantov: Ashwagandha či ginko pod drobnohľadom
Na Slovensku sa formuje 5 nových politických strán. Začali zbierať podpisy na registráciu
Teploty klesnú až o 10 °C: Na Slovensku sa cez víkend razantne ochladí, experti menia predpoveď
Štrbské Pleso čaká najväčšia modernizácia za 15 rokov. Nová 8-sedačková lanovka zmení lyžovanie v Tatrách
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- Taliani ukázali svetu trik, ako funkčne využiť staré batérie z elektromobilov. Vytvorili „eko elektráreň“
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
-
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
Nemecko ustupuje od zelenej vlny. Fosílne palivá zatienili slnko aj vietor
Fuego opäť vybuchla. Sopka v Guatemale núti obyvateľov utekať pred skazou
Slovensko čelí veľkej AI výzve. Ak nič neurobíme, prehĺbime digitálnu priepasť
Trump kúpil Teslu na podporu Muska. Teraz otočil a chce ju predať
Zemetrasenie otriaslo známou púšťou. Tisíce domácností sú bez elektriny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Meteorológovia varujú aj pred výskytom supercelárnych búrok: Sobotné počasie potrápi tieto okresy
Slovenský odborník vysvetľuje skutočné účinky prírodných stimulantov: Ashwagandha či ginko pod drobnohľadom
Na Slovensku sa formuje 5 nových politických strán. Začali zbierať podpisy na registráciu
Teploty klesnú až o 10 °C: Na Slovensku sa cez víkend razantne ochladí, experti menia predpoveď
Štrbské Pleso čaká najväčšia modernizácia za 15 rokov. Nová 8-sedačková lanovka zmení lyžovanie v Tatrách
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené