Firma košického podnikateľa šokuje, skúsi revolučný plán. Za 6 miliárd postaví impérium vodíkových kamiónov
Zatiaľ čo sa automobilky sústredia primárne na vývoj elektromobilov, v oblasti nákladnej dopravy sa situácia pomaly uberá iným smerom. Pre výrobcov ťahačov je sľubnejšou alternatívou za naftové agregáty vodíkový pohon. Ten chce v nákladnej doprave uplatniť aj slovenská firma Bioway košického podnikateľa, ktorá pripravila miliardový plán. Na tému ako prvý upozornil finweb.
Emisie nákladnej dopravy musia klesnúť
Európska únia sa vo svojich plánoch pre udržateľnú a ekologickú budúcnosť v doprave zameriava najviac na automobilový sektor, ktorý chce pretransformovať a viesť k elektromobilite. V posledných rokoch sme svedkami stále intenzívnejšieho presadzovania elektromobilov a plánov pre ukončenie produkcie spaľovacích motorov.
Situácia v nákladnej doprave je však diametrálne odlišná, no aj v tomto smere sa už začali diať nemalé zmeny. Dôkazom toho sú taktiež elektrické ťahače, či ťahače poháňané vodíkom, ktoré už na cesty poslal nejeden výrobca. Jedna vec je však vodíkový kamión vyrobiť, druhá ho skutočne uplatniť v nákladnej doprave pri dlhej preprave tovaru.
Kľúčovými predpokladmi pre úspech sú samozrejme rozšírená infraštruktúra vodíkových staníc, dostupnosť a výroba vodíka, ako aj investície do vodíkových ťahačov. Tie sú dnes ale extrémne drahé a ich cena je bežne aj niekoľkonásobne vyššia ako cena dieselových verzií. Zmeniť to však môžu plány a projekty, ktoré by mohli zmeniť podobu budúcej nákladnej dopravy.
Napriek veľkému skepticizmu sa už na cestách premávajú vodíkové kamióny napríklad z dielne Hyundai a vlastné plány s vodíkovým pohonom v tomto sektore má aj také Volvo, GM alebo Mercedes-Benz. Dostať však dnes pridrahé kamióny pri chýbajúcej infraštruktúre a vodíku na cesty bude nesmierne náročné.
EÚ bude trestať výrobcov astronomickými pokutami
Európska komisia už v roku 2018 prezentovala legislatívny návrh na zníženie CO2 v cestnej doprave, ktorá je podľa dostupných údajov zodpovedná za produkciu 22,3 % emisií na cestách (k roku 2019), pričom sa toto množstvo naďalej zvyšuje. Samotná nákladná doprava (zahŕňa aj autobusy) je podľa štatistík zodpovedná za 5,6 % všetkých emisií.
Aj z toho dôvodu sa EÚ zaviazala znížiť emisie v ťažkej cestnej doprave aspoň o 30 % do roku 2030 v porovnaní s hodnotami z roku 2019. Prvým kontrolným bodom pri vyhodnotení efektívnosti zmien je rok 2025, kedy bude únia skúmať, ako sa podarilo v priebehu doterajších rokov znížiť množstvo CO2 v tomto sektore.
Podobne ako v automobilovom priemysle, aj v prípade výrobcov ťahačov či autobusov môžu v budúcnosti pri nedodržaní emisných limitov hroziť astronomické pokuty. Po roku 2025 chce EÚ za nedodržanie limitov pokutovať výrobcov nových vozidiel sankciou vo výške až 4250 € za každý gram CO2 nad limitom.
NEPREHLIADNI
Slovenské mesto hlási revolúciu. Bude prvé v krajine, v ktorom začne jazdiť flotila vodíkových autobusov
Po roku 2030 sa pokuta zvýši na 6800 € za gram nad limit. Aj toto je tak pre výrobcov ťažkých nákladných vozidiel dostatočnou „motiváciou“ k prechodu na ekologickejšie spôsoby pohonu.
Ambiciózny projekt zo Slovenska chce presadiť vodík v nákladnej doprave
Z Košíc však prichádza projekt, ktorý má vysoké ambície zmeniť nákladnú dopravu na Slovensku, v Česku, Poľsku i Maďarsku. Stojí za ním firma Bioway podnikateľa Blažeja Podoláka, ktorá pripravila plán pre komplexný rozvoj vodíkovej nákladnej dopravy v strednej Európe. Projekt Black Horse myslí na vlastnú vodíkovú infraštruktúru, využitie obnoviteľných zdrojov energie, vodíkové stanice a taktiež na vodíkové kamióny.
Celý projekt by mal stáť až 5,797 miliárd eur, pričom podľa Denníka N chce košická firma financovanie zabezpečiť zo strany investorov aj dotácií a vlastných zdrojov. Investície majú pritom pokrývať vodíkový pohon v nákladnej doprave od jeho výroby, až po využitie vo vodíkových ťahačoch. Bioway už teraz disponuje flotilou 75 kamiónov na LNG a prezentuje sa ako vôbec prvá 100 % ekologická logistická firma v Európe.
V oblasti vodíkovej nákladnej dopravy plánuje využívať podľa prezentácie projektu Black Horse celkovo 40 elektrolyzérov a skvapalňovacích zariadení, ktoré majú byť schopné vyrobiť až 420 ton tekutého vodíka denne. Vyrobený vodík by mal potom následne putovať do siete 270 staníc, ktoré majú byť vybudované popri terajších čerpačkách. Firmu mali už doteraz podporiť aj 4 veľké petrochemické spoločnosti zo Slovenska, Česka, Poľska a Maďarska.
NEPREHLIADNI
Slovensko dostane prvé vodíkové stanice. Poznáme dátum spustenia a nové dôležité detaily
Výrobcov „eko“ elektriny bude Bioway zháňať v Dánsku, Nemecku, Francúzsku a Maďarsku a pri výrobe, uskladnení a preprave vodíka sa majú angažovať firmy z Nórska, Rakúska, Česka a Nemecka. Samotné vodíkové kamióny by potom mali dodať výrobcovia s potrebnými technológiami zo Švédska a Talianska. Dokopy projekt počíta až s 10 000 vodíkovými ťahačmi za 3 miliardy eur. V prepočte tak vyjde jeden ťahač na 300 000 €.
Zvyšné financie budú prerozdelené na vodíkové stanice (1,08 miliardy eur), elektrolyzéry (375 miliónov eur), 50 prepravných jednotiek (30,5 milióna eur) a na veterné turbíny alebo ekvivalentné obnoviteľné zdroje pre výrobu elektriny (1,3 miliardy eur), ktoré majú vyrobiť 16,5 GWh energie.
Podľa prezentácie tohto ambiciózneho projektu by takáto vodíková nákladná doprava potom ročne znížila produkciu emisií až o 890 000 ton CO2 a na každý vodíkový kamión by z cesty zmizlo 10 dieselových ťahačov. To všetko chce Black Horse splniť už do roku 2030. Zatiaľ je však otázne, akým tempom sa bude projekt rozvíjať a ako budú k dotovaniu vodíkovej nákladnej dopravy pristupovať jednotlivé európske štáty a investori.
Vodík nemusí byť budúcnosť, prednosť môžu dostať elektrické kamióny
Podobne však bude mnoho závisieť aj od samotných výrobcov ťahačov – nie všetci sa totiž stotožňujú s vodíkom ako budúcnosťou nákladnej dopravy. Azda najlepším príkladom je Tesla, ktorá stavila pri svojom stále nevyrábanom ťahači Tesla Semi výlučne na elektrický pohon.
Batériový pohon kamiónov však vidí ako budúcnosť aj nedávna štúdia Štokholmského environmentálneho inštitútu, podľa ktorej začnú elektrické ťahače vytláčať z trhu tie dieselové. Aktuálne však takéto kamióny stoja stále proti viacerým prekážkam, ktoré je pre ich rozšírenie potrebné prekonať. Dôležitým zlomovým bodom je tu podľa štúdie cena batérií, ktorá rýchlo klesá.
NEPREHLIADNI
Dieselovým kamiónom zvoní umieráčik, nahradia ich elektrické ťahače. Nová štúdia odhaľuje budúcnosť nákladnej dopravy
Vďaka tomu sa tak budú môcť podľa odborníkov zo Štokholmu batérie uplatniť pri pohone veľkých kamiónov. Štúdia sa samozrejme týka aj otázky vodíkových ťahačov a vodíkovej technológie. V tomto smere však odborníci nateraz vidia problém v tom, že ceny vodíkových článkov neklesajú tak rýchlo, ako články batériové. Vodíkový ťahač je tak stále príliš drahý oproti tomu elektrickému či naftovému.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
„Lacná letenka neznamená hneď lacnú dovolenku,“ radí skúsená cestovateľka. Ak chceš ušetriť, na toto si dávaj pozor
Namiesto 500 iba 50 eur: Poslanci navrhujú výrazné zníženie poplatku za dôležitý úradný úkon
Revolučný objav v medicíne: Tajomstvo záchrany života sa ukrýva v očiach, tvrdia vedci
České dráhy získali Muskov internet. ZSSK chystá vlastnú modernizáciu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
„Lacná letenka neznamená hneď lacnú dovolenku,“ radí skúsená cestovateľka. Ak chceš ušetriť, na toto si dávaj pozor
Namiesto 500 iba 50 eur: Poslanci navrhujú výrazné zníženie poplatku za dôležitý úradný úkon
Revolučný objav v medicíne: Tajomstvo záchrany života sa ukrýva v očiach, tvrdia vedci
České dráhy získali Muskov internet. ZSSK chystá vlastnú modernizáciu
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené