Slovenské mesto hlási revolúciu. Bude prvé v krajine, v ktorom začne jazdiť flotila vodíkových autobusov
Dopravný podnik Bratislava (DPB), ktorý prevádzkuje v hlavnom meste MHD, plánuje byť prvým dopravcom s flotilou vodíkových autobusov na Slovensku. V prvej fáze chce obstarať 20 vodíkových autobusov s dĺžkou do 12 metrov. V premávke by sa mohli objaviť na prelome rokov 2022 a 2023. TASR o tom informoval hovorca DPB Martin Chlebovec.
Bratislava dostane vodíkové autobusy už o rok
V porovnaní s elektrobusmi je podľa DPB výhodou vodíkových autobusov vyšší dojazd či rýchle tankovanie. Autobus na vodík by mohol na jedno dotankovanie prejsť viac ako 350 kilometrov.
„DPB by ho teda vedel využiť na väčšine liniek MHD obsluhovaných krátkymi autobusmi. Súťaž bude vyhlásená po posúdení kritérií, pravdepodobne už v auguste 2021,“ spresnil hovorca.
Mestský dopravca priznáva, že nákup a prevádzka vodíkového autobusu je však trikrát drahšia ako pri dieselových variantoch.
„Vláda chce znižovať emisie a my chceme byť jej silným partnerom. Apelujeme preto na vytvorenie eurofondového programu, ktorý by podporil financovanie takýchto projektov,“ uviedol predseda Predstavenstva DPB Martin Rybanský. Nová rozvíjajúca sa technológia so sebou prináša aj potrebu vybudovania infraštruktúry.
NEPREHLIADNI
Richard Sulík: Dávam prednosť vodíku. Jeho budúcnosť na Slovensku však aktuálne „zakopáva“ o viaceré nedostatky
DPB by mohol využiť a rozšíriť svoju existujúcu plniacu stanicu na CNG v areáli vozovne Jurajov dvor. V prvej etape zvažuje DPB tento typ autobusu nasadiť na vyťaženú linku 50. Pri rozhodovaní mestský dopravca zohľadnil nielen ich dojazd, ale aj fakt, že trasa pretína viacero mestských častí, centrum mesta a križuje všetky električkové radiály.
„Týmto spôsobom sa dopravnému podniku podarí znížiť emisie tejto linky o 100 percent a odprezentovať výhody vodíkového pohonu širokej verejnosti,“ uviedol Chlebovec.
Autobusy tvoria v súčasnosti 60 percent všetkých výkonov v bratislavskej MHD, pričom polovica vozidlového parku je nízkoemisná (elektrobusy, CNG či autobusy spĺňajúce prísnu normu Euro 6). DPB patrí na Slovensku a v Česku medzi lídrov z hľadiska počtu kilometrov pri využívaní elektrobusov.
Rozbehnutie pilotného programu nasadenia vodíkových autobusov do MHD v Bratislave môže podľa dopravcu inšpirovať aj ďalšie mestá a postupne znížiť cenu vodíka.
Prvé vodíkové stanice spustia na jeseň
Slovenská vláda pritom len pred pár dňami schválila novú Národnú vodíkovú stratégiu, ktorá určuje využitie vodíka v jednotlivých oblastiach a ďalšie plány krajiny v tejto oblasti. S využitím vodíka ráta NVS najmä v chemickom a petrochemickom priemysle, v oceliarskom priemysle, v tepelnom hospodárstve či v doprave. Najvýznamnejší podiel na raste spotreby vodíka v u nás bude mať sektor priemyslu a dopravy a neskôr aj energetiky.
„Využívanie vodíka ako súčasti hospodárstva SR je celonárodným záujmom. Na jeho zavedení do praxe sa bude podieľať vláda SR v spolupráci s podnikateľskou sférou, inštitúciami výskumu, vývoja a vzdelávania a tiež orgánmi územnej samosprávy podľa opatrení, ktoré budú špecifikované v Akčnom pláne k NVS,“ uviedol rezort hospodárstva v schválenom materiáli.
Slovenská inovačná a energetická agentúra už pritom vyhlásila verejné obstarávanie na prvé dve vodíkové stanice, ktoré majú vyrásť a fungovať už na jeseň tohto roka. Obe stanice majú byť určené na dočerpanie vodíka pre osobné automobily aj autobusy na vodíkový pohon. Ako bolo avizované, prvé vodíkové stanice majú byť lokalizované v Bratislave a v Košiciach.
NEPREHLIADNI
Slovensko dostane prvé vodíkové stanice. Poznáme dátum spustenia a nové dôležité detaily
Prvé dve vodíkové stanice by mali byť v prevádzke už od 1. októbra tohto roka, pričom budú okrem dopĺňania paliva pre vodíkové autá a autobusy využité aj na odborno-prezentačné účely a získavanie štatistík z ich prevádzky.
V článku boli využité materiály TASR.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vznikla nová trieda „nenápadných milionárov“. Denne ich pribudne 1 000 a môžu za to dva faktory
Prokurátor Generálnej prokuratúry čelí obžalobe. Funkciu pozastavili, potvrdil Žilinka
Prelomový výskum odhaľuje, ako aktivita mozgu počas spánku prezrádza skryté neurologické problémy
Kľúčový svedok v korupčných prípadoch čelí novému obvineniu. V kauze figurujú Gašpar a Bödör
V hotelovej vírivke v Demänovskej Doline hygienici potvrdili prítomnosť baktérie Legionella
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
Slovákov masívne ohrozuje nový typ kybernetického útoku. Je horší než phishing
USA zavedú jednotné clá. Zasiahne to vyše 150 krajín naraz
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP