EÚ sa zmení: Predaje elektroáut stúpajú rýchlejšie, než sa čakalo. Toto je dátum, kedy predbehnú spaľováky
Širší nástup elektromobility v najbližších rokoch je prakticky nezvratný. Otázkou zostáva, kedy elektrické autá prekonajú predaje tých so spaľovacími motormi.
Podľa novej štúdie, na ktorú upozornil aj portál Electrek, by sa tak mohlo stať už do troch rokov.
Zdá sa, že pomerne agresívny prístup Európskej únie, týkajúci sa presadzovania elektromobility, prináša svoje ovocie. Predaje v rámci celej Európy a Spojeného kráľovstva výrazne napredujú, o čom svedčí štúdia na portáli Business Green.
Najdôležitejšie sú počiatočné náklady pre kúpu vozidla
Nová štúdia bola vykonaná na vzorke 14 000 motoristov v celej Európe a okrem dát o typoch áut poznáme aj faktory, podľa ktorých si vodiči vyberajú svoje nové budúce auto.
Pre mnohých je najdôležitejšou položkou pri kúpe nového auta počiatočná suma, ktorá je dnes pri elektromobiloch stále podstatne vyššia.
To veľa zákazníkov od kúpy elektromobilu odrádza, aj keď sa preukázalo, že z dlhodobého hľadiska je používanie elektromobilu lacnejšie, než používania auta so spaľovacím motorom.
NEPERHLIADNI
Prečo by tvoje ďalšie auto už mal byť určite elektromobil? (KOMENTÁR)
Ceny batérií ale neustále klesajú a očakáva sa, že do roku 2025 by sa ceny elektromobilov mali vyrovnať cenám spaľovákov.
Tento scenár bol predložený aj opýtaným respondentom. Za daných okolností rovnakej ceny by si elektromobil kúpilo viac ako 50 % z nich. Ak sú teda odhady správne, môžeme predpokladať, že už o tri roky sa budú čisto elektrické autá predávať vo väčších množstvách než spaľováky.
Slovensko za zvyškom Európy zaostáva
Predaj bezemisných a nízkoemisných vozidiel síce na Slovensku postupne stúpa, stále však výrazne zaostávame za zvyškom Európy, aj za plánmi EÚ. Naznačujú to predbežné čísla registrácií za uplynulý rok.
Ak porovnáme roky 2020 a 2021, v roku 2020 bol podiel nových bez- a nízko-emisných osobných motorových vozidiel na úrovni 2,33 %. Za 11 mesiacov minulého roka to bolo 2,89 %, čo je naozaj smiešny nárast.
Svedčí o tom aj nárast podielu nových elektromobilov, ktorý v minulom roku stúpol iba o 0,4 %, informovala Škoda vo svojej tlačovej správe.
V roku 2020 tvorili elektromobily 1,1 % zo všetkých registrácií s počtom 731 zaregistrovaných vozidiel. Za prvých 11 mesiacov roka 2021 sa záujem zvýšil na 1,5 %, s počtom 1 053 registrovaných elektromobilov.
Elektromobil je skutočne výhodnejší už dnes
Pri našich porovnaniach vyšlo, že čím výkonnejšie a prémiovejšie vozidlo si zákazník kupuje, tým je rozdiel medzi spaľovákom a elektromobilom nižší.
Mestské vozidlá sú predovšetkým malé, lacné a nepotrebujú tak veľký výkon. Z toho vyplýva, že rozdiel v cene mestského elektromobilu a mestského spaľováku by mal byť najväčší.
Je to paradox, ale pri mestskom elektromobile s malým nájazdom sa ti veľmi jednoducho môže stať, že finančný rozdiel obstarávacej ceny v porovnaní so spaľovákom sa nemusí vrátiť ani za desiatky rokov.

Pri porovnaní mestského elektromobilu Renault Zoe a obľúbeného lacného auta Slovákov, Škody Fabia, vyšlo, že po spočítaní úspor na palive by sa rozdiel v obstarávacej cene v tom najlepšom prípade vrátil až za 19 rokov jazdenia, respektíve po prejdení takmer 300 000 km.
Naopak, porovnanie VW ID.3 a VW Golf s rovnakým výkonom odhaľuje, že návratnosť financií by bola v tomto prípade do 10 rokov. Ak ale zvýšime ročný nájazd z 15 000 km na 25 000 km, ktoré je možné s plnohodnotným elektromobilom bez problémov najazdiť, rozdiel v obstarávacej cene sa vyrovná do 5 rokov.

Na záver sme sa pozreli na rozdiely luxusnejších a výkonných modelov Audi Q4 e-tron, respektíve Audi Q5. Do porovnania sme vybrali najvýkonnejšie motorizácie, teda 300-koňový Q4 e-tron s pohonom quattro a 286-koňovú Q5-ku s naftovým šesťvalcom a tiež pohonom quattro.
Výkonný luxusný elektromobil stojí už teraz takmer rovnako ako spaľovák s podobným výkonom rovnakej automobilky. Vyššie náklady na nákup elektrického vozidla sú späť prakticky do jedného roka a následne dokáže majiteľ pri domácom nabíjaní jazdiť každý rok až o 2 400 € lacnejšie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Má priemerny dojazd, no úchvatnú kompaktnosť. Nissan vylepšil elektrický Leaf, cena však poriadne zaskočí
Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Inštitút ľudských práv sa obrátil na Eurokomisiu. Vyzval ju, aby vláde Fica zmrazila eurofondy
Seniori získajú bonus 2 000 € mesačne: Európska krajina spúšťa „aktívny dôchodok“
Expertka skúmala stres celú svoju kariéru: Toto je podľa nej liek číslo 1, ktorý ti prevráti život naruby
Renomovaný lekár prezradil jednoduchý trik, ktorý odhalí zdravé trávenie. Stačí ti na to potravina za pár drobných
Na Ukrajinu posielajú sobie kože. Ruskí vojaci ich vraj potrebujú na prežitie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP