Elektromobily zahanbené, vodík znovu lámal rekordy. Vodíkové auto Hyundai prešlo na jednu nádrž takmer 900 km
Mnoho ľudí stále nevidí v elektromobilite, respektíve v batériových vozidlách budúcnosť a skôr sa upierajú smerom k vodíku. Vodíkové autá zatiaľ tak rozšírené nie sú, no ich testy dokazujú, že predsa len ponúkajú proti autám s batériou jednu výhodu. Ako informuje H2view, austrálsky jazdec Rallye Brendan Reeves prešiel s vodíkovým Hyundai Nexo na jednu nádrž takmer 900 km a stanovil tak nový svetový rekord auta.
Dojazd tých najlepších elektromobilov sa už pohybuje okolo 800 km, no takéto autá sú spravidla extrémne drahé a dovoliť si ich tak môže naozaj málokto. Priemerné elektromobily aktuálne disponujú dojazdom 500 km, čo je pre mnohých šoférov málo a nevedia si s takýmto autom predstaviť cestovanie na dlhé vzdialenosti.
NEPREHLIADNI
Z Košíc do Bratislavy prejdeme aj vodíkovým autom. Na Slovensku postavia ďalších 8 vodíkových staníc
Ako skvelá ekologická alternatíva k batériovým elektromobilom sa ukázal práve vodík, pričom vodíkové autá dokážu na jednu nádrž uraziť bez problémov aj viac ako 800 km a doplnenie takejto nádrže je otázkou pár minút.
Brendan Reeves, austrálsky Rallye jazdec, chcel už dlhšiu dobu stanoviť nejaký svetový rekord, no ako sám povedal, nečakal, že to bude práve rekord v dojazde na jednu nádrž vodíkovým autom.
S Hyundai Nexo sa vybral na trasu z Melbourne do Broken Hill a palubný počítač mu po príchode do cieľa hlásil, že prešiel úctyhodných 887,5 km, čím prekonal predošlý francúzsky rekord, ktorý činil 778 km.
Samozrejme, pred štartom mu bola zapečatená nádrž na tankovanie, aby ho náhodou po ceste nenapadlo niekde si trochu vodíka dotankovať. Ako uvádza FuelCellsWorks, Hyundai Nexo má papierový dojazd 666 km podľa WLTP, Reeves ho tak prekonal o viac ako 200 km.
Zaujímavosťou je, že GPS a Google Mapy dokonca ukazovali, že prejdená vzdialenosť činí 905 km, čo je ešte pôsobivejší výsledok, no na uznanie rekordu sa berú do úvahy dáta z palubného počítača. Cesta mu trvala 13 hodín 6 minút a priemerná rýchlosť bola 66,9 km/h. Celkovo auto spotrebovalo 6,27 kg vodíka s priemernou spotrebou 0,706 kg/100 km.
Vodíkové autá čistia ovzdušie
Vodíkové auto nie je len ekologické tým spôsobom, že do ovzdušia nevypúšťa emisie, ale okolitý vzduch dokonca čistí. Počas tohto výletu Reeves prečistil takmer 450 000 litrov vzduchu, čo by vystačilo na celodenné dýchanie pre 33 dospelých ľudí. Spaľovák by na rovnakej trase do ovzdušia vypustil 126 kg CO2.
Vodíková budúcnosť je na Slovensku svetlá
Prvé vodíkové stanice budú na Slovensku dostupné už v tomto roku. Rezort hospodárstva v rámci vodíkovej stratégie bojuje za presadenie vodíkových technológií na našom trhu, kde sa majú uplatniť aj v osobnej doprave. Napriek tomu, že vodíkový pohon je často kritizovaný aj samotnými automobilkami, má v tomto priemysle veľký potenciál.
Na túto tému sme sa prednedávnom porozprávali aj s odborníkom z Technologického inštitútu obnoviteľných zdrojov energie, ktorý nám poskytol detailný pohľad na to, prečo by sme sa mali s vodíkom naučiť žiť. Viac zaujímavých informácií sa dozvieš v našom veľkom rozhovore.
Po oznámení prvých vodíkových staníc na Slovensku medzičasom Toyota zverejnila aj ceny prvého vodíkového auta na slovenskom trhu. Bližšie informácie o cenách a výbave sme priniesli v tomto článku.
Ďalšie zaujímavé články:
- Hyundai tromfol Teslu aj Nikolu. Prvý kamión na vodík už začína brázdiť európske cesty
- Daimler a Volvo spájajú sily, vytvoria vodíkové impérium pohonov
- Nikola padá pred našimi očami, spolupráca s gigantom GM je u konca. Vodíkový pick-up vôbec neuvidíme
- Ekologicky neškodná výroba? Vedci objavili mikroriasy, ktoré posúvajú vodík na trón elektromobility
Prvé dve stanice majú vyrásť podľa doterajších informácií v Košiciach a Bratislave, aby bolo možné pokryť cestu vodíkovým autom cez celé Slovensko. Práve prvé vodíkové auto Toyota Mirai, ktorá sa na Slovensku predáva, má dojazd podľa výrobcu viac ako 650 km a spoľahlivo tak dokáže na jedno natankovanie prejsť cestu z Košíc do Bratislavy, ktorá je dlhá približne 400-450 km podľa trasy.
V budúcnosti však pribudne viac vodíkových staníc a Sulík už avizoval, že v pláne je ďalších 4-8 staníc. Konkrétne lokality, ako aj termíny ich vybudovania, zatiaľ nie sú známe. Týmito informáciami chcel minister hospodárstva podčiarknuť plány s vodíkom. Sulíkov rezort aktuálne implementuje pripomienky odbornej verejnosti a pripravuje sa na ich zapracovanie.
„Keď stratégiu prijmeme, pripravíme akčný plán, od ktorého sa budú odvíjať prvé reálne kroky, ako napríklad spomínané čerpačky,“ vyjadril sa Sulík na Facebooku.
Podľa predloženého návrhu koncepcie národnej vodíkovej stratégie „Pripravení na budúcnosť“ by sa spotreba vodíka na Slovensku mohla do roku 2050 zvýšiť na hodnotu 400 000 až 1,47 milióna ton ročne, informuje TASR.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
Tesla prehrala súd storočia. Kvôli fatálnej nehode musí zaplatiť astronomickú pokutu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tichá epidémia z Ázie: Čína čelí novému vírusu, hlásia tisíce nakazených a platia prísne opatrenia
Podnikatelia prídu mesačne o ďalších 342 eur. Sociálna poisťovňa opäť zvyšuje odvody
Fellnerova cestovka láme rekordy s tržbami 55,94 milióna eur. Jeho developerský projekt skončil v konkurze
V známej slovenskej obci potvrdili výskyt prípadov Q horúčky. Odborníci vydali varovanie
Látka spájaná s liečbou rakoviny môže zrýchľovať rast leukémie. Nájdeš ju v doplnkoch stravy či energetických nápojoch
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
Trpká príchuť digitálnej doby. Slováci nevedia existovať bez sociálnych sietí, táto skupina je na tom najhoršie
Spojenec Západu uzatvára historickú dohodu s Japonskom. Ich námorníctvo sa zásadne zmení
Slovenská poisťovňa prichádza s prelomovou funkciou appky. Smartfón ti dokáže zmerať krvný tlak
Známa služba čelí obrovskej žalobe. Klauzuly o najlepšej cene spôsobili hotelom masívne straty
Slabnúci dopyt po elektromobiloch má prvú obeť. Volvo bojuje s dramatickým prepadom predaja
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP