Hyundai tromfol Teslu aj Nikolu. Prvý kamión na vodík už začína brázdiť európske cesty
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Niektorí vidia potenciál v elektrifikácií nákladnej dopravy a chystajú elektrické ťahače. Zatiaľ čo viaceré zvučné mená z toho segmentu s nimi stále experimentujú a neponúkajú ich v reálnej prevádzke, kórejský Hyundai na to išiel z opačného konca, predstavil prvý vodíkový kamión. Ťahač Xcient sa navyše čoskoro dostane do reálnej premávky, informuje Bloomberg.
Posledné roky sa v osobnej doprave uberajú cestou elektrifikácie automobilov. Na elektrický pohon prechádzajú mnohí známi výrobcovia zo zámoria, Európy a iných kútov sveta. Popri vývoji elektrických vozidiel sa však niekoľko málo výrobcov zameriava aj na vodíkové autá.
Príkladom môže byť japonská Toyota či práve spomenutý Hyundai. Vodíkový pohon nie je veľkou novinkou ani vo svete automobilizmu, koniec koncov, predošlé pokusy automobiliek s takýmito autami sme mohli vidieť aj pred niekoľkými rokmi, v minulom desaťročí, ale aj v 90-tých rokoch.
Doteraz sa však na cestách príliš nepresadili. Vyhráva stále spaľovací pohon a pozornosť mnohí obracajú miesto vodíka na elektomobilitu.
Aktualizované 7.10.2020:
Po troch mesiacoch začal Hyundai doručovať prvé kusy vodíkového kamióna Xcient, ktorý bude brázdiť európske cesty a diaľnice. Prvých 50 kusov tejto novinky sa už dostalo k zákazníkom do Švajčiarska, ktorí budú s pomocou nich doručovať tovar po krajine, informuje Reuters. Hyundai tak doručil o desať kusov viac ako sa pôvodne hovorilo.
Obmedzenie však prináša slabšia infraštruktúra vodíkových staníc. Pre dlhé trasy majú vodíkové kamióny prevahu aj nad elektrickým verziami, nakoľko zvládnu dlhší dojazd a nevyžadujú dlhé nabíjanie akumulátorov. Hyundai preto uzavrel partnerstvo so švajčiarskymi spoločnosťami, ktoré mu pomôžu aj pri budovaní infraštruktúry.
Vybrané firmy si nový vodíkový kamión Xcient prenajmú, vďaka čomu nemusia mať vysoké počiatočné investície. Za kamióny budú platiť podľa ich využívania. Už v budúcom roku chce pritom dosiahnuť výrobnú kapacitu 2000 kamiónov. V rámci Európy sa chce kórejská spoločnosť ďalej zamerať aj na rakúsky, nemecký, holandský a nórsky trh.
Pôvodný článok z júla 2020:
Kórejský Hyundai má prvý komerčne dostupný kamión. Čoskoro ho „zapriahne“ do prevádzky
Ako každá inovácia, aj vodík v autách má svojich odporcov, medzi ktorými nájdeme aj nejednu automobilku. Avšak, nemusia to by nutne iba automobily, kde sa vodíkový pohon uplatní. To chcela svojimi kamiónmi dokázať aj Nikola, konkurent Tesly, ktorý miesto elektrického ťahača ukázal, že pracuje na vodíkovom ekvivalente.
Doteraz sa však nedostal do reálnej premávky ani ťahač Nikoly na vodík ani elektrická Tesla Semi. V tomto smere všetkých tromfol kórejský Hyundai, ktorý znenazdajky predstavil nový Xcient. Ťahač s vodíkovým pohonom však v prípade tohto výrobcu nie je len konceptom, prototypom či počítačovým návrhom.
Hyundai totiž odhalil fungujúci kamión na vodík, ktorý už čoskoro nastúpi do práce a bude ťahať návesy. Prvá desiatka takýchto ťahačov sa dostane do Švajčiarska už na jeseň a do konca roka k nim má pribudnúť ďalších 30 takýchto ťahačov. Kórejský výrobca to teda rozbieha vo veľkom a nenechal sa zastrašiť ani silnou konkurenciou.
Práve naopak, prvý vodíkový kamión môže byť dôkazom toho, že miesto elektriny z batérií má v nákladnej doprave svoju svetlú budúcnosť vodík. Každý Hyundai Xcient je pritom poháňaný 190 kW palivovými článkami. Plná nádrž ťahača dokáže pojať 32 kg vodíka a vydrží až 400 km. Odpadovým materiálom je navyše pri takomto pohone iba voda.
Nenechaj si ujsť
Štát vyhlásil: Chceme ďalšie kolo dotácií na elektromobily, budúcnosť vidíme aj vo vodíku
Hyundai vidí vo vodíku veľký potenciál. Chce expandovať a rozšíriť infraštruktúru vodíkových staníc
Na rozdiel od elektrického pohonu, kde je nutné batérie dobíjať aj niekoľko hodín, nádrž vodíkového nákladiaka môže byť znova doplnená palivom už do 20 minút a vodič sa tak po chvíli opäť vydá na cestu. Hyundai ale avizoval, že plánuje vylepšenie, ktoré by zaistilo na jednu vodíkovú nádrž dojazd kamióna až na 1000 km, informuje CleanTechnica.
Vodíkovými ťahačmi sa chce výrobca zamerať práve na európsky trh a do roku 2025 mať na cestách až 1600 takýchto kamiónov. Bezemisná prevádzka vodíkových kamiónov má však aj svoje úskalia, ktorými sú najmä čerpacie stanice s vodíkom.
Infraštruktúra v tomto prípade nie je ani zďaleka taká ako v prípade klasických čerpacích staníc a zaostáva dokonca aj za nabíjacimi stanicami pre elektromobily.
Vo Švajčiarsku síce pár nových staníc pribudne, no pre dlhé jazdy kamiónom je miest na doplnenie vodíka stále málo. Pokiaľ tak chce kórejský výrobca expandovať do ďalších európskych krajín, je pre úspech vodíkových kamiónov nevyhnutné zaistiť aj dostatočne veľkú infraštruktúru staníc.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Autopilot Tesly môže byť čoskoro v každom aute. Prvá automobilka prejavila záujem
Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
RECENZIA Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
-
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
Šéf TikToku plánuje na súde bojovať proti zákazu platformy v USA
Europoslanci odobrili zníženie objemu obalov a ich recykláciu
Z Boeingu s 200 ľuďmi na palube sa dymilo, japonská aerolínia ho evakuovala
Už ich vidí úplne každý. Windows 11 pridal reklamy na najotravnejšie miesto (+ako ich vypneš)
Slovak stál za Bugatti Veyron aj Rolls-Royce. Neuveríš, ktorá automobilka si ho teraz uchmatla
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené