Hyundai tromfol Teslu aj Nikolu. Prvý kamión na vodík už začína brázdiť európske cesty
Niektorí vidia potenciál v elektrifikácií nákladnej dopravy a chystajú elektrické ťahače. Zatiaľ čo viaceré zvučné mená z toho segmentu s nimi stále experimentujú a neponúkajú ich v reálnej prevádzke, kórejský Hyundai na to išiel z opačného konca, predstavil prvý vodíkový kamión. Ťahač Xcient sa navyše čoskoro dostane do reálnej premávky, informuje Bloomberg.
Posledné roky sa v osobnej doprave uberajú cestou elektrifikácie automobilov. Na elektrický pohon prechádzajú mnohí známi výrobcovia zo zámoria, Európy a iných kútov sveta. Popri vývoji elektrických vozidiel sa však niekoľko málo výrobcov zameriava aj na vodíkové autá.
Príkladom môže byť japonská Toyota či práve spomenutý Hyundai. Vodíkový pohon nie je veľkou novinkou ani vo svete automobilizmu, koniec koncov, predošlé pokusy automobiliek s takýmito autami sme mohli vidieť aj pred niekoľkými rokmi, v minulom desaťročí, ale aj v 90-tých rokoch.
Doteraz sa však na cestách príliš nepresadili. Vyhráva stále spaľovací pohon a pozornosť mnohí obracajú miesto vodíka na elektomobilitu.
Aktualizované 7.10.2020:
Po troch mesiacoch začal Hyundai doručovať prvé kusy vodíkového kamióna Xcient, ktorý bude brázdiť európske cesty a diaľnice. Prvých 50 kusov tejto novinky sa už dostalo k zákazníkom do Švajčiarska, ktorí budú s pomocou nich doručovať tovar po krajine, informuje Reuters. Hyundai tak doručil o desať kusov viac ako sa pôvodne hovorilo.
Obmedzenie však prináša slabšia infraštruktúra vodíkových staníc. Pre dlhé trasy majú vodíkové kamióny prevahu aj nad elektrickým verziami, nakoľko zvládnu dlhší dojazd a nevyžadujú dlhé nabíjanie akumulátorov. Hyundai preto uzavrel partnerstvo so švajčiarskymi spoločnosťami, ktoré mu pomôžu aj pri budovaní infraštruktúry.
Vybrané firmy si nový vodíkový kamión Xcient prenajmú, vďaka čomu nemusia mať vysoké počiatočné investície. Za kamióny budú platiť podľa ich využívania. Už v budúcom roku chce pritom dosiahnuť výrobnú kapacitu 2000 kamiónov. V rámci Európy sa chce kórejská spoločnosť ďalej zamerať aj na rakúsky, nemecký, holandský a nórsky trh.
Pôvodný článok z júla 2020:
Kórejský Hyundai má prvý komerčne dostupný kamión. Čoskoro ho „zapriahne“ do prevádzky
Ako každá inovácia, aj vodík v autách má svojich odporcov, medzi ktorými nájdeme aj nejednu automobilku. Avšak, nemusia to by nutne iba automobily, kde sa vodíkový pohon uplatní. To chcela svojimi kamiónmi dokázať aj Nikola, konkurent Tesly, ktorý miesto elektrického ťahača ukázal, že pracuje na vodíkovom ekvivalente.
Doteraz sa však nedostal do reálnej premávky ani ťahač Nikoly na vodík ani elektrická Tesla Semi. V tomto smere všetkých tromfol kórejský Hyundai, ktorý znenazdajky predstavil nový Xcient. Ťahač s vodíkovým pohonom však v prípade tohto výrobcu nie je len konceptom, prototypom či počítačovým návrhom.
Hyundai totiž odhalil fungujúci kamión na vodík, ktorý už čoskoro nastúpi do práce a bude ťahať návesy. Prvá desiatka takýchto ťahačov sa dostane do Švajčiarska už na jeseň a do konca roka k nim má pribudnúť ďalších 30 takýchto ťahačov. Kórejský výrobca to teda rozbieha vo veľkom a nenechal sa zastrašiť ani silnou konkurenciou.
Práve naopak, prvý vodíkový kamión môže byť dôkazom toho, že miesto elektriny z batérií má v nákladnej doprave svoju svetlú budúcnosť vodík. Každý Hyundai Xcient je pritom poháňaný 190 kW palivovými článkami. Plná nádrž ťahača dokáže pojať 32 kg vodíka a vydrží až 400 km. Odpadovým materiálom je navyše pri takomto pohone iba voda.
Nenechaj si ujsť
Štát vyhlásil: Chceme ďalšie kolo dotácií na elektromobily, budúcnosť vidíme aj vo vodíku
Hyundai vidí vo vodíku veľký potenciál. Chce expandovať a rozšíriť infraštruktúru vodíkových staníc
Na rozdiel od elektrického pohonu, kde je nutné batérie dobíjať aj niekoľko hodín, nádrž vodíkového nákladiaka môže byť znova doplnená palivom už do 20 minút a vodič sa tak po chvíli opäť vydá na cestu. Hyundai ale avizoval, že plánuje vylepšenie, ktoré by zaistilo na jednu vodíkovú nádrž dojazd kamióna až na 1000 km, informuje CleanTechnica.
Vodíkovými ťahačmi sa chce výrobca zamerať práve na európsky trh a do roku 2025 mať na cestách až 1600 takýchto kamiónov. Bezemisná prevádzka vodíkových kamiónov má však aj svoje úskalia, ktorými sú najmä čerpacie stanice s vodíkom.
Infraštruktúra v tomto prípade nie je ani zďaleka taká ako v prípade klasických čerpacích staníc a zaostáva dokonca aj za nabíjacimi stanicami pre elektromobily.
Vo Švajčiarsku síce pár nových staníc pribudne, no pre dlhé jazdy kamiónom je miest na doplnenie vodíka stále málo. Pokiaľ tak chce kórejský výrobca expandovať do ďalších európskych krajín, je pre úspech vodíkových kamiónov nevyhnutné zaistiť aj dostatočne veľkú infraštruktúru staníc.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Hlboko pod 5 litrov na 100 km a nie je to diesel. Ide mu to aj na diaľnici, no má zásadnú chybu
„Autonómne“ BMW to napálilo do auta v protismere. Konečne vieme, či je vinný človek alebo počítač
Európsky bizár. Supernabíjačky Tesly sú v Nemecku nelegálne
Dostaneš do rúk 884 koní. Futuristický roadster Polestar sa stane realitou a prekoná mnohé superšporty
Najluxusnejší elektrický Mercedes v úprave Brabus je na svete. Neuhádneš, na čo sa pri tuningu zamerali
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Má najobéznejších obyvateľov a povrch pokrytý trusom. Toto miesto patrí k najzvláštnejším na svete
V prestrojení sme zisťovali, ako to je s kúpaním sa v mori po útoku žraloka. Reakcie cestoviek sa líšia
Bývanie snov: Za cenu bytu v Bratislave si môžeš kúpiť futuristický dom pri pobreží
Naď: Bol by som rád, keby bol nový minister obrany Krúpa
Viacerým slovenským okresom hrozia prívalové povodne. Možné sú aj škody na majetku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Degradácia za 3 roky a 100-tisíc km. Ďalší elektromobil dokazuje, že modla hejterov je čistý výmysel
- Slovenský Lidl naštval majiteľov elektromobilov. Nadávajú na nové ceny a politiku nabíjania
- „Autonómne“ BMW to napálilo do auta v protismere. Konečne vieme, či je vinný človek alebo počítač
- Európsky bizár. Supernabíjačky Tesly sú v Nemecku nelegálne
- Najlacnejšia Tesla Model Y v Európe dostala obrovské vylepšenie. Jej nová cena ťa nenechá chladným
-
- Degradácia za 3 roky a 100-tisíc km. Ďalší elektromobil dokazuje, že modla hejterov je čistý výmysel
- Slovenský Lidl naštval majiteľov elektromobilov. Nadávajú na nové ceny a politiku nabíjania
- Len 5 minút a jazdíš celý týždeň. „Čínska Tesla“ posúva nabíjanie elektromobilov o míle ďalej
- „Autonómne“ BMW to napálilo do auta v protismere. Konečne vieme, či je vinný človek alebo počítač
- Typický bizár našej politiky. Sulíkov rezort vie, prečo nepodporujeme na Slovensku elektromobily
-
- Elektrická Mazda má mizerný dojazd, automobilka poslala zákazníkom najbizarnejšiu radu desaťročia
- Degradácia za 3 roky a 100-tisíc km. Ďalší elektromobil dokazuje, že modla hejterov je čistý výmysel
- KAUZA: Zvolávačka Tesly je oveľa väčšia, problémy majú ďalšie státisíce áut
- Slovenský Lidl naštval majiteľov elektromobilov. Nadávajú na nové ceny a politiku nabíjania
- Diaľnica je zabijak. Otestovali najlepšie elektromobily pri 130 km/h, tieto všetkých prekvapili
Na Slovensku je 777 obcí bez optických káblov. Väčšina je na východe
Po Twitteri aj Manchester United? Musk opäť perlil na sociálnych sieťach
Maďari podávajú sťažnosť proti obsahu Netflixu, problémom je bozk osôb rovnakého pohlavia
USA otestovala jednu zo svojich najnebezpečnejších rakiet. Dokáže niesť jadrové hlavice
AKTUÁLNE: Putin ju kritizoval. Ďalšia krajina EÚ zbiera peniaze od bežných ľudí na bojový dron Ukrajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Má najobéznejších obyvateľov a povrch pokrytý trusom. Toto miesto patrí k najzvláštnejším na svete
V prestrojení sme zisťovali, ako to je s kúpaním sa v mori po útoku žraloka. Reakcie cestoviek sa líšia
Bývanie snov: Za cenu bytu v Bratislave si môžeš kúpiť futuristický dom pri pobreží
Naď: Bol by som rád, keby bol nový minister obrany Krúpa
Viacerým slovenským okresom hrozia prívalové povodne. Možné sú aj škody na majetku
Copyright© 2022 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené