Elektromobily sú čistejšie ako spaľováky. Tento nástroj EÚ odhalí, v ktorej krajine sú najmenej a najviac ekologické
Elektromobily sú mnohými odborníkmi považované za dopravné prostriedky budúcnosti hlavne z dôvodu, že sú ekologickejšie a ich dopad na životné prostredie je výrazne nižší. Existujú však aj rôzne štúdie, ktoré toto tvrdenie vyvracajú a naopak elektrické autá označujú za väčšiu príťaž hlavne vďaka výrobe batérií a ich následnej likvidácii.
Porovnávaniu elektrických vozidiel s autami na benzín alebo naftu sa pravdepodobne ešte niekoľko rokov nevyhneme. Názory, ktoré vozidlá zaťažujú životné prostredie najviac, sa budú vždy rôzniť, no trochu viac svetla do problematiky vnáša nástroj Európskej federácie pre dopravu a prostredie.
Z neho totiž vyplýva, že elektrické vozidlá vyprodukujú až 3-krát menej CO2 ako klasické autá so spaľovacím motorom. Nástroj zhromažďuje všetky najaktuálnejšie údaje o emisiách CO2 spojených s používaním elektrického, naftového alebo benzínového automobilu. V nástroji sú zohľadnené všetky možné kritériá, ako množstvo CO2 emitovaného pri výrobe elektriny, spaľovaní paliva, ale aj uhlíkový vplyv získavania zdrojov pre batérie.
Zaujímavé je, že cez tento nástroj si môžeš porovnať rôzne vozidlá z viacerých faktorov. Nájdeš tu informácie o tom, kde je vozidlo prevádzkované a kde bola napríklad vyrobená batéria. Okrem toho si môžeš na základe rôznych faktorov porovnávať súčasnú situáciu s ďalšími rokmi podľa vývoja produkcie elektrickej elektriny, maximálne však len do roku 2030.
Pre zaujímavosť nástroj uvádza aj najhorší a najlepší prípad, kedy je elektromobil schopný emitovať stále menej CO2 ako nafta alebo benzín. V najhoršom prípade ide o elektromobil, ktorého baréria bola vyrobená v Číne, no vozidlo je prevádzkované v Poľsku. Elektromobil emituje až o 22 % menej CO2 ako nafta a o 28 % menej ako benzín.
V najlepšom možnom prípade je elektromobil prevádzkovaný vo Švédsku, pričom aj jeho batéria je vyrobená taktiež vo Švédsku. Takto elektromobil produkuje až o 80 % menej CO2 ako nafta a 81 % menej ako benzín. Očakáva sa, že elektromobily do roku 2030 až štvornásobne znížia emisie CO2 vďaka elektrickej sieti, ktorá sa stále viac spolieha na obnoviteľné zdroje.
Podobné porovnávania sa budú objavovať častejšie. Aktuálne aj v súvislosti s pandémiou koronavírusu je všetká pozornosť smerovaná na automobilových výrobcov, ktorí môžu mať z dôvodu pozastavenej výroby problémy s prežitím. Európska komisia im chce pomôcť prostredníctvom rôznych stimulov, no veľký tlak je vyvíjaný práve na uprednostňovanie elektromobilov pred bežnými vozidlami.
Správy z portálu Bloomberg informujú, že pomoc by mala mať niekoľko podôb, vrátane možného oslobodenia elektromobilov od DPH v rámci celej EÚ. Na Slovensku by to znamenalo lacnejšie elektromobily o 20 %.
Európska komisia by podľa všetkého mohla navrhnúť aj nákupné zvýhodnenia pre ekologické vozidlá v rámci celej EÚ, ktoré prispejú k redukcii znečisťujúcich látok v ovzduší. Podporný balík na dvojročné obdobie sa vyšplhá na astronomických 20 miliárd eur, pričom ďalších 40 až 60 miliárd eur má byť vyčlenených na podporu investícií v oblasti bezemisného hnacieho ústrojenstva. Viac sa dočítaš v tomto článku.
Elektrické vozidlá majú veľký potenciál a skutočne môžu byť odpoveďou pre už aj tak zaťažené životné prostredie. V skutočnosti sa však veľké spoločnosti spolu s predstaviteľmi Európskej komisie musia pozrieť hlavne na to, akým spôsobom je možné šetrnejšie vyrábať batérie a akým spôsobom ich likvidovať tak, aby netrpelo životné prostredie. Čísla sú jedna vec, skutočnosť druhá.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Konsolidácia zasiahne peňaženky všetkých: Minister Kamenický predstavil balík
Šesť miliónkrát menej ako zrnko soli. Virológ objasnil, prečo sa Kotlár mýli: „mRNA vakcíny nemenia DNA“ (ROZHOVOR)
Pyrotechnici zneškodňujú bombu v centre Bratislavy: Uzavreté sú klúčové úseky
Nebezpečný vírus „zaplavil“ Európu: Prvé príznaky oklamú aj lekára, rúška a umývanie rúk nestačia
Náborový príspevok až 5 000 eur a slušný plat: Finančná správa hľadá posily do tímu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP