Hrozné výsledy: O koľko klesla hodnota elektromobilom a hybridom počas niekoľkých rokov?
Čo je z pohľadu investície horšie ako kúpa nového auta? Kúpa nového elektrického auta. Podľa nedávnej štúdie portálu iSeeCars môžme vidieť, ako tieto vozidlá takmer okamžite strácajú na svojej hodnote a po piatich rokoch je ich cena výrazne pod tou obstarávacou.
Hovorí sa, že kúpa nového auta je tou najhoršou investíciou, nakoľko len po odchode z predajne jeho hodnota automaticky klesne o niekoľko percent. V prípade elektromobilov je situácia ešte horšia. Tento záver však nie je až tak prekvapivý, nakoľko len veľmi málo ľudí sa odhodlá ku kúpe ojazdeného vozidla s elektrickým pohonom. A hoci ich trhová cena veľmi rýchlo klesá, aj tak je veľký problém s ich ďalším predajom. Najlacnejšie elektromobily na Slovensku si môžeš pozrieť tu.
Veľký cenový strašiak
Síce bol výskum vykonaný na území USA, avšak možno predpokladať, že situácia je veľmi podobná aj v iných krajinách vo svete, kde sa predávajú elektrické a hybridné vozidlá. Sledované obdobie bolo päť rokov, po ktorých uplynutí bola vyrátaná priemerná amortizácia jednotlivých modelov vozidiel.
V prípade vozidiel s hybridným pohonom je priemerná strata hodnoty na úrovni 56,7 % (priemer všetkých vozidiel akéhokoľvek typu je 49,6 %). Pod hranicu 50 % sa dostala len Toyota Prius c, pričom na opačnom konci skončil Lincoln MKZ Hybrid, ktorý v priebehu piatich rokoch stratí na hodnote až 67,2 %. Z vozidiel, ktoré sa dajú kúpiť na našom trhu, možno vyňať Lexus RX 450h, ktorého hodnota po 5 rokoch prevádzky klesne až o 59,1 %.
Oveľa horšie sú však na tom elektromobily, ktorých priemerná strata hodnoty v priebehu piatich rokov je až 67,1 %. Ide tak o najväčšiu hodnotu, aká bola nameraná spomedzi všetkých kategórií vozidiel. „Najlepšie“ dopadla Tesla Model S so stratou 61,5 %, pričom taký Nissan Leaf dopadol úplne katastrofálne a po piatich rokoch je jeho cena nižšia v priemere až o 71 %. Do pozornosti dávame aj zaujímavosti ohľadom poruchovosti elektromobilov Tesla, ktoré sú v niektorých prípadoch skutočne banálne.
Síce sa očakávalo, že elektrické a hybridné vozidlá na tom budú horšie, no zrejme nikto nepredpokladal, že na tom budú až tak zle. Dôvod je pritom jednoduchý. Pre potencionálnych záujemcov predstavuje kúpa ojazdeného elektrického vozidla veľký otáznik, nakoľko batérie podliehajú relatívne vyššiemu opotrebovaniu, než napríklad klasický motor. Ich výmena pritom predstavuje nemalé náklady, s ktorými by sa budúci majiteľ musel popasovať.
Aj z tohto pohľadu sú na tom lepšie hybridné vozidlá, ktoré síce majú taktiež batérie, no tie majú len podpornú funkciu pre klasický spaľovací motor, ktorý stále zastáva hlavnú funkciu a dokáže fungovať aj bez podpory elektromotora. Z hľadiska servisných nákladov sú však na tom elektromobily výrazne lepšie, čomu sme sa venovali aj v našom rozsiahlom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
Ponúkajú rýchle tankovanie aj dlhý dojazd. Stellantis stopol vodíkové plány, má na to jasné dôvody
Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy
Z 0 na 100 za 3,2 sekundy a zvuk motora V8. Hyundai odhalil svoj nový pretekársky elektromobil (+VIDEO)
Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci si polepšia: Budú mať vyššie výplaty, aj keď im zamestnávateľ nepridá
Umelá inteligencia mi ušetrila 780 eur mesačne. Nie je to hype, zjednodušilo mi to život
4 kúpaliská a vodné plochy, kde sa radšej nekúp. V obľúbenej lokalite bol potvrdený výskyt parazitov (ZOZNAM)
Saturn uvidíš s jeho prstencami a mesiacmi. Nenechaj si ujsť veľkolepé nebeské divadlo
„Sme pripravení predať milión áut ročne.“ Tím startupistov ide zmeniť jeden z najkonzervatívnejších trhov v Európe
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- Ponúkajú rýchle tankovanie aj dlhý dojazd. Stellantis stopol vodíkové plány, má na to jasné dôvody
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP