Elektrický Mercedes s dojazdom vyše 1000 km odskúšal majster F1. Našiel veci, ktoré nemalo v histórii ešte žiadne auto
Jedinečný elektromobil v podobe výnimočne efektívneho Mercedesu EQXX odskúšal aj známy bývalý jazdec Formule F1, v ktorej sa stal v roku 2016 majstrom sveta.
V novom videu vysvetľuje hneď niekoľko kľúčových detailov tohto vozidla a aj spôsob, ktorým Mercedes dosiahol tak ohromný dojazd aj bez príliš veľkej batérie.
Zázrak aerodynamiky
Ako prvé sa Rosberg zameriava na zadnú časť auta, ktorá pôsobí napriek intenzívne aerodynamicky orientovanému dizajnu ako nádherné retro. Do pozornosti sa dostáva tvar kvapky a zadný spodný difúzor, ktorý sa pri rýchlosti 60 km/h automaticky predĺži a zníži. Táto funkcia sama o sebe pridáva Mercedesu EQXX dojazd až 50 km.
Dbanie na aerodynamiku z tohto auta vyslovene srší a otvoriť si počas rýchlejšej jazdy okno je v tomto prípade skutočný hriech. Rosberg ďalej rozpráva aj o šetrení hmotnosti, ktorá je jednou z najväčších nevýhod elektromobilov a aj v tomto smere dosiahol Mercedes čosi neuveriteľné, napríklad vďaka hliníkovým brzdám a horčíkovým diskom kolies či celej zadnej časti vozidla, ktorá je vyrobená z jedného odliatku z bionických vlákien.
Okrem toho je použitý horčík aj v interiéri EQXX a automobilka sa neštítila ani uhlíkových vlákien, ktoré sú známe svojou nízkou hmotnosťou a vysokou pevnosťou. Azda najväčšie prekvapenie však prichádza zo samotnej batérie, ktorá dosahuje hmotnosť len 488 kg na 100 kWh, čo je podľa Rosberga absolútny rekord.
Svoj dojazd hravo prekoná
Aj keď udáva Mercedes dojazd 1 000 km, pochopiteľne je toto číslo závislé ako od počasia a kvality vozovky, tak aj od štýlu jazdy. Počas testov sa však Mercedesu podarilo uraziť 1 008 km pri priemernej rýchlosti 87 km/h a po dosiahnutí cieľa ostávala stroju kapacita ešte 15 %, pomocou ktorých mohol uraziť ďalších 140 km.
Čo sa materiálov týka, tak je EQXX jedinečný a Rosberg vyzdvihuje napríklad bambusový koberec či sedadlá, ktoré sú vyrobené z húb a kaktusu a ďalšie časti interiéru, ktoré sú dokonca z recyklovaných PET fliaš.
Mini LED displej sa tiahne cez celú palubovku a napriek svojim rozmerom má veľmi nízku spotrebu elektrickej energie a vysoké rozlíšenie (až 8K) zároveň. Následne prišla jazda, počas ktorej nemohol sedieť za volantom samotný Rosberg, pretože podľa Mercedesu nie je dostatočne kvalifikovaný.
Znie ako chladnička
Začiatkom jazdy Rosberg vyhlásil, že počuje zvuk pripomínajúci chladničku. Podľa vodiča Mercedesu však pochádza tento zvuk z vákuového čerpadla brzdového systému, ktoré majú prakticky všetky elektromobily pre zabezpečenie plnohodnotného brzdenia aj bez spaľovacieho motoru.
Aj keď EQXX zdieľa niektoré súčiastky s inými elektrickými Mercedesmi, nezdieľa s nimi celú platformu a jedná sa preto o úplne novú pohonnú jednotku.
Pre tento stroj Mercedes špeciálne vyrobil napríklad aj zadné pružiny, ktoré sú zo sklolaminátu – materiálu, ktorý značka v tomto smere doteraz nepoužila na žiadnom inom aute.
Typickým zabijakom dojazdu elektromobilov je aj klimatizácia, ktorá je v tomto prípade oveľa efektívnejšia a jej tepelné čerpadlo „nasáva“ teplo zo samotného pohonu a okolitého vzduchu.
Keďže sa hľadelo predovšetkým na efektivitu auta, vystačí si s maximálnym výkonom 180 kW a silnou rekuperáciou, ktorá v mnohých prípadoch nahrádza brzdy. Veľkým pomocníkom je, pochopiteľne, aj solárny panel na streche Mercedesu EQXX.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nového milionára: Od rozprávkových 120 miliónov ho delilo jedno číslo
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Smrteľná hubová infekcia ohrozuje Európu: „Skutočnosť je už dosť desivá,“ varujú odborníci
Pracovná revolúcia: Skupine Slovákov chcú politici pridať 12 dní dovolenky
Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov končí s nedeľným predajom. Vieme, ako budú prevádzky fungovať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Spaľováky len ticho závidia. Slováci si môžu elektromobil nabiť úplne zadarmo
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
V európskej krajine došlo k výbuchu skladu. Úrady varujú ľudí pred jedovatým oblakom
Slováci kupujú jazdenky rýchlejšie. Pozri sa, ktoré miznú zo stránok ako prvé
Ministerstvo dopravy uzavrie zmluvu za vyše 6 miliónov eur. Dostane úplne nový systém
Slovensko riskuje zlyhanie aj energetickú nestabilitu. Riziko závislosti rastie
Vedci vytvorili betón z moču. Môže nahradiť pieskovec aj cement
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nového milionára: Od rozprávkových 120 miliónov ho delilo jedno číslo
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Smrteľná hubová infekcia ohrozuje Európu: „Skutočnosť je už dosť desivá,“ varujú odborníci
Pracovná revolúcia: Skupine Slovákov chcú politici pridať 12 dní dovolenky
Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov končí s nedeľným predajom. Vieme, ako budú prevádzky fungovať
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené