Zarytí motorkári sú voči elektrickým motocyklom pomerne skeptickí. Či už sa im to páči, alebo nie, elektrifikácia zasiahne aj tento segment a prvé krôčiky už začínajú podnikať aj poprední výrobcovia motoriek. Takto vidí koncept terénneho endura od BMW študent dizajnu, Neeraj Jawale, informuje portál Rideapart.

Svet sa mení a rovnako ako boli ľudia skeptickí pri prvých spaľovacích autách, ktoré nahrádzali konské povozy, podobný scenár zažívame aj v prípade, keď spaľováky postupne nahrádzajú elektrické autá. Segment motoriek je však iný, drvivá väčšina motorkárov jazdí takpovediac „pre radosť“, svoj stroj teda primárne nevyužívajú ako prostriedok na prepravu z bodu A do bodu B, ale je to skôr „nástroj“ na zábavu.

Neeraj Jawale/Behance

Keď sa spomenie elektrifikácia moto-segmentu, veľa jazdcov na motorke povie, že do tejto oblasti elektrifikácia jednoducho nepatrí a nevedia si predstaviť jazdiť na niečom, čo nemá poriadny zvuk a čo treba niekoľko minút nabíjať.

NEPREHLIADNI
Elektrický pohon nie je všetko. Predstavili unikátnu vodíkovú motorku, vyzerá ako zo sci-fi filmu

Zabúdajú však na druhú stranu mince, ktorá prináša okamžitý výkon a s ním spojenú aj extrémnu dávku zábavy. Elektrické motorky teda určite príde aj napriek kritike, bude ich na trhu čoraz viac a s najväčšou pravdepodobnosťou taktiež postupne začnú nahrádzať benzínové motorky. Koniec koncov, medzi mladými jazdcami už elektrická motorka nie je také „tabu“, svedčí o tom aj prieskum, ktorý bol robený v Británii.

Takto vidí svoju budúcnosť BMW

Na trhu už niekoľko elektrických motoriek od popredných výrobcov máme. Harley-Davidson ukázal elektrický LiveWire a mladá spoločnosť Zero Motorcycles predstavila už niekoľko elektrických motoriek.

Študent dizajnu na Medzinárodnom inštitúte dizajnu v Gandhingare v Indii, Neeraj Jawale, vytvoril nádherný koncept elektrického endura BMW a my by sme sa rozhodne nenahnevali, ak by sa nemecká spoločnosť týmto dizajnom prinajmenšom inšpirovala.

Koncept motorky nesie názov BMW D-05T a okrem krásneho moderného vzhľadu disponuje aj rôznymi technologickými funkciami, ktoré jazdcovi pomôžu na dobrodružných výpravách naprieč divočinou. Samotný motocykel by mal podľa jeho predstáv disponovať aplikáciou, pomocou ktorej si vie jazdec stiahnuť dáta k plánovanej trase. Dáta pochádzajú zo skúseností iných jazdcov, ktorí rovnakú alebo podobnú trasu absolvovali. Aplikácia tak následne jazdcovi odporučí, kde a kedy nabíjať, prípadne čomu sa vyvarovať.

Neeraj Jawale/Behance

Samotná kapacita batérie, respektíve jej nabíjanie taktiež nie je problém. Podľa konceptu disponuje D-05T vymeniteľnou batériou, ktorá navyše dokáže lietať ako dron a ak je vybitá, zvládne sa ísť sama vymeniť do najbližšieho nabíjacieho bodu. Tieto nabíjacie stanice majú byť umiestnené v odľahlých oblastiach, ktoré sú medzi motorkármi populárne.

Neeraj Jawale/Behance

Dron navyše pomáha pri navigácii a sledovaní samotného jazdca. V prípade, že by sa motorkárovi niečo stalo, dron vie na diaľku upozorniť napríklad blízku rodinu. Motorka tiež disponuje rôznymi senzormi, ktoré vodiča ochránia v noci počas kempovania.

Neeraj Jawale/Behance

Veľkí výrobcovia motoriek spájajú svoje sily

To, čo sa zatiaľ nedarí dosiahnuť medzi výrobcami automobilov, sa snažia zmeniť výrobcovia motoriek Honda, Piaggio, KTM a Yamaha, ktorí spájajú svoje sily. Vybitá batéria, ktorú by spoločne vyvinuli, by sa dala veľmi jednoducho vymeniť na čerpacej, respektíve nabíjacej stanici za plne nabitú v priebehu pár sekúnd a motorkár by tak mohol okamžite bez väčšieho čakania pokračovať ďalej.

Neeraj Jawale/Behance

Tento krok rozhodne pozitívne prispeje k tomu, aby sa stali elektrické motorky populárnejšie. Dojazd a s ním spojené dlhé nabíjanie batérie je zrejme jedinou nevýhodou oproti motorkám so spaľovacími motormi. Aj v tomto prípade poskytuje elektromotor okamžitý výkon a maximálny krútiaci moment dostupný pri akejkoľvek rýchlosti. Elektrická motorka je teda väčšinou rýchlejšia, než tá benzínová.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú