Dokázali sme to. Európa prekonala výrobou z obnoviteľných zdrojov fosílne palivá
Elektrifikácia automobilového segmentu prináša niekoľko zásadných otázok, ktoré sa týkajú získavania energie, ktorá bude čoraz viac potrebná, aby mohla napájať ekologické dopravné prostriedky. Množstvo ľudí si myslí, že elektromobilita nie je vôbec ekologická, keďže vraj väčšinu elektriny získavame z fosílnych palív. To však už v Európe neplatí, v roku 2020 pochádzala väčšina elektriny z obnoviteľných zdrojov, informoval portál The Verge.
Stalo sa tak vôbec poprvýkrát a v Európe už môžeme hrdo hlásiť, že väčšinu elektrickej energie vyrábame „čistým“ ekologickým spôsobom. Podľa správy Ember obnoviteľné zdroje v EÚ minulý rok napájali až 38 % všetkej energie, zatiaľ čo fosílne palivá už iba 37 %. Zvyšok pochádza z jadrových elektrární.
To, že sa obnoviteľné zdroje dostali pred fosílne palivá vo výrobe elektriny, je rozhodne dobrou správou a dôležitým míľnikom – Európa si totiž už dávnejšie stanovila splniť do roku 2050 cieľ uhlíkovej neutrality.
Do roku 2030 chce EÚ znížiť uhlíkovú stopu minimálne na polovicu oproti roku 1990. Energetický priemysel patrí rozhodne k jednému z najväčších producentov skleníkových plynov, no aj podľa dát z grafu nižšie sme na dobrej ceste. Ešte v roku 2010 sme prostredníctvom fosílnych palív produkovali takmer 50 % všetkej elektrickej energie v Európe, „zelená“ energia pritom tvorila len niečo málo cez 20 %.

Najväčší nárast v uplynulých troch rokoch zaznamenala solárna a veterná výroba. Elektrina získaná prostredníctvom vodných zdrojov v roku 2019 stagnovala, no v minulom roku už bola mierne na vzostupe.
Výroba veternej a slnečnej energie zaznamenala v roku 2020 spolu nárast až o 10 %, výroba energie z uhlia na druhú stranu klesla o skvelých 20 %. Dramaticky poklesla aj výroba jadrovej energie po tom, čo vo Švédsku a Nemecku odstavili jadrové elektrárne. Aj táto forma výroby energie by mala v najbližších rokoch klesať stále viac a viac, pretože aj ostatné európske krajiny postupne vypínajú svoje reaktory.

Do roku 2025 by sa produkcia energie zo solárnych panelov a vetra mohla oproti súčasným hodnotám takmer zdvojnásobiť.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Nový kmeň chrípky tlačí európske nemocnice na hranicu možností. Vedci varujú pred silnou sezónou

Vládny špeciál premiéra Fica zostal po nehode v Bruseli uzemnený. Čaká na posúdenie výrobcom

NOVÝ PRIESKUM: Smer sa stabilizoval, Hlas ďalej klesá. Voľby by vyhrala táto strana
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
Zabezpečia „Východný štít“. Poľsko po 30 rokoch obnoví výrobu zákernej zbrane
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Nový kmeň chrípky tlačí európske nemocnice na hranicu možností. Vedci varujú pred silnou sezónou

Vládny špeciál premiéra Fica zostal po nehode v Bruseli uzemnený. Čaká na posúdenie výrobcom

