Dizajnom ohromuje konzervatívnych Slovákov, je to jeden z najlepších elektromobilov pre nich (TEST Ioniq 5)
Hyundai Ioniq 5 je jedným z najočakávanejších elektromobilov roka, no zároveň prichádza s neprehliadnuteľným dizajnom, ktorý sa výrazné líši . Ioniq 5 totiž prichádza s celou plejádou nových technológií, novou, výhradne elektrickou platformou a dizajnom, za ktorým sa otáčajú davy ľudí.
Návratnosť elektromobilov je na tom z dlhodobého hľadiska relatívne dobre a v niektorých prípadoch dokonca vychádza elektrické auto lacnejšie než rovnako výkonný spaľovák už pri jeho kúpe. Nový Hyundai Ioniq 5 už nie je elektromobilom, pri ktorom musí zákazník prijať určité kompromisy, ale ide o plnohodnotné vozidlo na každodenné využívanie.
NEPREHLIADNI
Zistili sme, kedy sa vráti Slovákom kúpa elektromobilu. V jednom prípade nestačí ani 20 rokov, inokedy už za rok
Už prvý Ioniq v karosárskom prevedení sedan je považovaný za plnohodnotný elektromobil, ktorým si automobilka otvorila dvere do sveta elektromobility.
Ten však ponúkal „iba“ 38,3 kWh batériu, 44 kW DC nabíjanie, výkon 100 kW a dojazd 311 km na jedno nabitie. Ioniq 5, ktorý vyrástol na novej elektrickej platforme E-GMP, je vo všetkých ohľadoch podstatne lepším vozidlom. Platforma totiž ponúka možnosti extrémne výkonného, až 240 kW nabíjania či funkciu V2L, vďaka ktorej môžeš z auta napájať iné elektrické spotrebiče.
V recenzii sa dozvieš:
- Aké sú spotreby Hyundai Ioniq 5
- V čom je voči konkurencii absolútne revolučný
- Čo je funkcia V2L a ako vyzerá v praxi
- Akú technologickú výbavu ponúka Ioniq 5
- Ako funguje pokročilý asistent jazdy na diaľnici
- Kde má najnovší elektromobil od Hyundai svoje muchy
Loading…
Na celotýždňový test som dostal Ioniq 5 vo výbave Premium v konfigurácii s jedným elektromotorom s výkonom 160 kW (215 koní), ktorý poháňa zadnú nápravu. Výkon pre takmer 2-tonové auto je to dostatočný, no komu by sa málilo, Hyundai ponúka aj verziu s pohonom 4×4 a výkonom 225 kW. Túto motorizáciu sme mali k dispozícii na prvých jazdách.
Prvotné nadšenie a celkový dojem auta vo mne pretrvával aj počas celotýždňového testu, no je tu pár faktov, kde Ioniq 5 voči nemeckej konkurencii mierne zaostáva, no sú tu aj také, kde má Hyundai vo svojej cenovej kategórii jednoznačne navrch.
Väčšina rozdielov sa týka najmä spotreby elektrickej energie a jej následného získavania, teda dobíjania. Plnohodnotné diaľničné tempo ťahalo z batérie v priemere 28 kWh/100 km. Vyššia diaľničná spotreba má za následok, že Ioniq 5 prejde pri takomto tempe na diaľnici do 300 km na jedno nabitie. Konkurencia si v tomto smere vedie o niečo lepšie a svojou spotrebou sa dostáva pod 27 kWh/100 km.
V meste som sa však so spotrebou dokázal dostať aj pod 14 kWh/100 km a kombinovaná spotreba sa pohybovala na úrovni 20 kWh/100 km. Elektrické SUV značky ale jednoznačne dominuje v schopnosti nabíjania.
Maximálny nabíjací výkon dosahuje až 240 kW a s týmto autom tak bude najväčším „problémom“ nájsť dostatočne výkonnú nabíjačku na to, aby si mohol využiť jeho plný potenciál. V súčasnosti sa dá maximálny nabíjací výkon na Slovensku využiť iba na stanici Ionity v Senci, či na stojanoch ZSE Drive na odpočívadle Budča a nákupnom centre Galéria Košice.
Z 10 % na 80 % dokážeš auto nabiť za 18 minút, na čo sa zatiaľ nechytá žiadny iný elektromobil z rovnakej cenovej kategórie s výnimkou Kie EV6, ktorá stojí na rovnakej platforme. Mierne vyššia spotreba na diaľnici je tak v tomto prípade absolútne bezpredmetná, nakoľko si ju Hyundai Ioniq 5 svojim výkonným nabíjaním viac než vynahrádza.
Nový Ioniq 5 disponuje ešte dvoma ďalšími prvkami, ktoré u priamej konkurencie vôbec nevidíme. Tou prvou je funkcia V2L, vďaka ktorej dokáže vozidlo napájať ďalšie elektrické spotrebiče. Výkon zásuvky v tomto prípade dosahuje až 3,6 kW. Napojiť si naň pokojne môžeš napríklad kávovar či dokonca celú menšiu chatu. Spotrebič k vozidlu pripojíš cez špeciálny adaptér priamo do nabíjacieho konektora auta.
Tou ďalšou vychytávkou, ktorú som žiaľ nemal možnosť vyskúšať, je príplatková solárna strecha. Tá slúži primárne na dobíjanie 12V batérie a až zvyšná energia prúdi do veľkokapacitnej batérie na pohon vozidla. Štatistiky z Kórei uvádzajú, že počas ideálneho svitu v tejto krajine dokáže solárna strecha za celý rok dobiť batériu až na 1000 km dojazdu.
V bežnej prevádzke toto navýšenie dojazdu zrejme ani nepostrehneš, no z dlhodobého hľadiska sa ti rozhodne pozitívne podpíše na nižších nákladoch jazdy.
Ioniq 5 nie je revolučný iba po technickej a dizajnovej stránke, ale prináša aj bohatú technologickú výbavu. Ako prvé by som spomenul pokročilého asistenta jazdy, ktorý prináša 2. úroveň autonómnosti. V praxi to znamená, že Ioniq 5 dokáže jazdiť na diaľnici prakticky sám, no vodič musí stále dohliadať nad jazdou a držať ruky na volante. Nový Hyundai ale dokáže aj také „kúsky“, ako je autonómna zmena jazdného pruhu.
Jednoducho stačí zapnúť smerovku a ak je to bezpečné, vozidlo úplne samé zmení pruh. Ako veľmi táto funkcia disponuje praktickosťou, je ale na zvážení každého individuálne. Na môj vkus je autonómny proces zmeny pruhu veľmi zdĺhavý a preto som ho príliš nevyužíval. Asistenti ale fungujú naozaj spoľahlivo, vozidlo pribrzdí aj pred križovatkami či ostrejšími zákrutami.
Vyzdvihol by som tiež funkciu i-pedal, ktorú som taktiež doposiaľ nevidel pri žiadnom konkurenčnom modeli. Ioniq 5 má štyri nastaviteľné úrovne rekuperácie, pričom tá posledná sa nazýva i-pedal. Pri jej aktivovaní vozidlo rekuperuje v maximálnej možnej miere, no zmení sa aj nastavenie plynového pedála.
Ten totiž funguje aj ako brzda. Ak nie je plynový pedál stlačený, Ioniq 5 naplno brzdí. Stredná poloha plynového pedálu znamená, že auto ide na „voľnobeh“ a od strednej polohy nižšie auto pridáva. Chce to trochu cviku, no po zoznámení sa s vozidlom ho dokážeš ovládať iba pomocou jedného pedálu.
Výbornou funkciou je aj doplnok, kedy sa pri zmene jazdného pruhu na ľavý, respektíve pravý virtuálny budík premietne obraz z kamery na spätnom zrkadle a ty tak lepšie vidíš, či sa môžeš bezpečne preradiť. Ak sa v mŕtvom uhle nachádza iné vozidlo, táto informácia sa zobrazí aj na head-up displeji v „reálnom svete“.
Čo sa týka zobrazovania informácií na head-up displeji, tak v tomto by sa mohli od Hyundai inšpirovať mnohé iné automobilky. Bohužiaľ, asi najväčším sklamaním pre mňa zostáva výhradne káblová podpora Apple CarPlay a Android Auto. Tak moderný elektromobil, akým Ioniq 5 bezpochyby je, si zaslúži aj najmodernejšie možnosti konektivity. Káble sa dnes v interiéroch vozidiel už nenosia.
Pozri si bohatú galériu Hyundai Ioniq 5:
Zhodnotenie
Hyundai je rozhodne horúcim želiezkom v ohni v rámci súčasnej ponuky stredne veľkých elektrických SUV. Ioniq 5 má určité parametre, ktoré mu môžu ostatní výrobcovia elektromobilov strednej triedy iba ticho závidieť.
Konkurencia mu môže závidieť napríklad výkonné 240 kW nabíjanie, funkciu V2L pomocou ktorej si k autu môžeš pripojiť praktický akýkoľvek bežný elektrický spotrebič či náradie, alebo solárnu strechu, ktorá dokáže ročne ušetriť desiatky eur na nabíjaní vozidla.
Ioniq 5 má aj svoje muchy, ktoré môžu niektorých zákazníkov odradiť od jeho kúpi. Tým najväčším kameňom úrazu bude zrejme jeho extravagantný dizajn, ktorý nemusí sadnúť každému. Názory ľudí, ktorí Ioniq 5 videli sa delili iba na dva – buď sa im auto extrémne páčilo, alebo sa im nepáčilo vôbec. Čo ale najviac hrá do karát kórejského elektrického SUV je cena.
Testovaný model stojí niečo málo cez 52 000 € a prakticky šlo o plnú výbavu. Nemecká konkurencia si za plnú výbavu svojich modelov pýta viac ako 60 000 €, takže aj tento faktor rozhodne hrá do karát kórejskému elektromobilu „s dizajnom z budúcnosti“.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
SUV s dušou stíhačky. Tento „hyper hybrid” má technológie a pohon, o akých sa ti nesnívalo (RECENZIA)
Herný PC už nedáva zmysel. Tento nadupaný notebook nás nechal bez slov (TEST)
recenzia Mohla to byť akčná bomba. Rozlúčka s Mission Impossible paradoxne dopláca na svoju najsilnejšiu zbraň
RECENZIA: Nič brutálnejšie v kine tento rok neuvidíš. Po rokoch sa vracia kultová hororová séria
RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: Na Slovensko sa ženie silný búrkový systém. Hrozí čierny scenár a vietor nad 100 km/h
Účtovná chyba, ktorá spustí daňovú kontrolu: Majitelia firiem si myslia, že do nákladov môžu dať všetko (ODBORNÍK)
Prezidentské voľby v Poľsku vyhral opozičný kandidát Karol Nawrocki. Hlásia rekordnú účasť
Detské traumy matiek sa prenášajú na ich deti: Vedci odhalili, ako cyklus prerušiť
Vládne strany sa zomkli: Menia transakčnú daň a rušia deň pracovného voľňa
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- SUV s dušou stíhačky. Tento „hyper hybrid” má technológie a pohon, o akých sa ti nesnívalo (RECENZIA)
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
Mozog nepozná oddych. Po káve funguje, akoby nespal celé dni
Motoristi jasajú. V Česku budú tankovať pod 30 Kč za liter
Deťom hrozí nebezpečenstvo pri vode. Lekári varujú pred slepotou
Zuckerberg zaútočil na Google a OpenAI. Miliarda ľudí už skúša jeho AI
Nové pravidlá pre turistov na Ibize. Bez povolenia tam šoférovať nebudeš
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: Na Slovensko sa ženie silný búrkový systém. Hrozí čierny scenár a vietor nad 100 km/h
Účtovná chyba, ktorá spustí daňovú kontrolu: Majitelia firiem si myslia, že do nákladov môžu dať všetko (ODBORNÍK)
Prezidentské voľby v Poľsku vyhral opozičný kandidát Karol Nawrocki. Hlásia rekordnú účasť
Detské traumy matiek sa prenášajú na ich deti: Vedci odhalili, ako cyklus prerušiť
Vládne strany sa zomkli: Menia transakčnú daň a rušia deň pracovného voľňa
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené