Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Až doposiaľ sme o revolučnom Hyundai Ioniq 5 iba písali, no tento týždeň sme konečne dostali možnosť vyskúšať si ho na vlastnej koži a presvedčiť sa, prečo je vlastne elektrická novinka kórejskej automobilky tak skvelá a či je vlastne pravda všetko to, čo sa o nej píše.

Hneď na úvod môžeme povedať, že Ioniq 5 je naozaj skvelý elektromobil a v mnohých ohľadoch ničí konkurenciu. Žiaľ, dokonalé auto zatiaľ nevyrobila žiadna automobilka na svete a aj tu sa nájdu detaily, ktoré nebudú ľuďom vyhovovať.

Auto sme dostali iba na tri hodinky, čo je naozaj málo na to, aby sme si vyskúšali všetky jeho funkcie a vychytávky a zároveň priniesli triezvy pohľad na jazdné vlastnosti a dojmy zo šoférovania.

Loading...

Loading…

V článku sa dozvieš:

  • Ako jazdí  najvyššia verzia Ioniq 5
  • V čom je voči konkurencii absolútne revolučný
  • Ako funguje ultrarýchle nabíjanie na stanici Ionity
  • Čo je funkcia V2L a ako vyzerá v praxi
  • Aké sú spotreby na diaľnici, okreskách a v meste
  • Akú technologickú výbavu ponúka Ioniq 5
  • Aké nedostatky sme si všimli počas prvých hodín s týmto autom

Na predvádzacej akcii boli hneď tri modely Ioniqu a my sme mali to šťastie, že sme dostali ten najlepšie vybavený v edícii Premium s cenovkou niečo málo cez 55 000 €. Auto bolo takmer v plnej výbave a nechýbalo mu nič, od head-up displeja s rozšírenou realitou, až po príplatkovú funkciu V2L, ku ktorej sa dostaneme neskôr.

Michal Varga/FonTech

Výkon dvojice elektromotorov činí 225 kW (300 koní) a samozrejmosťou je pohon všetkých štyroch kolies. Táto doposiaľ najvýkonnejšia verzia Ioniq 5 zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy a len pre porovnanie, najrýchlejší Hyundai i30N so spaľovákom zrýchľuje na stovku za 5,4 sekundy.

Michal Varga/FonTech

Svižnosť futuristicky vyzerajúcemu elektromobilu rozhodne nechýba. Podvozkovo to zvláda veľmi dobre aj pri ostrejšej jazde sa auto drasticky nerozkolíše. Pri pokojnej jazde v režime Eco alebo Normal naopak  nádherne pláva po ceste a filtruje nerovnosti.

Michal Varga/FonTech

Keď už sme pri režimoch, tie sú tri a dvojicu vyššie spomenutých dopĺňa režim Sport a prepínajú sa tlačidlom na volante.

Michal Varga/FonTech

So 72,6 kWh batériou dokáže najvýkonnejšia verzia s pohonom 4×4 prejsť na jedno nabitie 430 km podľa normy WLTP. Keď sme si auto prebrali, nabité bolo na 90 % a na virtuálnych budíkoch svietil dojazd 357 km, pričom z prechádzajúcej jazdy svietila spotreba na úrovni 17,2 kWh.

Michal Varga/FonTech

Vybrali sme sa teda na náš vlastný „rýchly“ test spotreby a ako referenčnú trasu sme zvolili cestu z Modry do Trnavy, samozrejme mimo diaľnice. Zhruba 30 km úsek sa nám podarilo spraviť s fantastickou spotrebou 14,1 kWh/100 km, no priznávame, že sme jazdili šetrne. Pokojne však môžeš rátať so spotrebou do 15 kWh/100 km pri štandardnej jazde.

Michal Varga/FonTech

Potulky krásnou Trnavou nám z batérie taktiež priemerne ťahali 14 kWh energie na 100 km. Rovnako, ako pri každom aute, nie iba pri elektromobile, platí, že spotreba je priamo úmerná štýlu jazdy.

Michal Varga/FonTech

Akonáhle sme zvolili režim šport a trochu na to „dupli“, spotreby sa šplhali nad 25 kWh/100 km. Uviesť môžeme spotrebu pri diaľničnom tempe rýchlosťou 140 km/h, kedy sa spotreba ťahala až k 27 kWh/100 km.

Michal Varga/FonTech

Vieme si ale predstaviť, že pokojným tempom po diaľnici rýchlosťami do 120 km/h by sme dokázali jazdiť do 22 kWh/100 km. Tento údaj preveríme v plnohodnotnej recenzii.

Michal Varga/FonTech

Čo sa nám taktiež podarilo vyskúšať, bolo extrémne rýchle nabíjanie nového Ioniq 5. Auto disponuje 800 V elektrickou architektúrou, vďaka ktorej sa teoreticky dokáže nabíjať výkonom až 350 kW. Realita z iných testov však ukázala, že maximálny výkon sa pohybuje niekde na úrovni do 232 kW.

Michal Varga/FonTech

Žiaľ, ako sme už uviedli, tri hodiny s takýmto revolučným elektromobilom sú naozaj málo a v podstate sme nestihli vyjazdiť viac ako 20 % kapacity batérie. Na stanicu Ionity sme preto prišli so 70 %.

Michal Varga/FonTech

Po spustení nabíjania vyskočil nabíjací výkon takmer okamžite na 130 kW a nad 100 kW sa držal aj po dosiahnutí 80 % kapacity. K spomínaným 250 kW sme sa teda nepriblížili, no takýto výkon sa dosahuje v rozmedzí 30 % až 50 %. Nabíjanie výkonom 100 kW pri 80 % je stále fantastické.

Michal Varga/FonTech

Keď už sme spomínali, že Ioniq 5 je v mnohých ohľadoch lepší ako konkurencia, nabíjanie je práve jedným z nich. Pri konkurenčných elektromobiloch koncernu Volkswagen je maximálny nabíjací výkon na úrovni 150 kW, kdežto Ioniq takýto výkon dosahuje prakticky pri tých „najslabších“ momentoch nabíjania, teda po dosiahnutí 80 % nabitia.

Michal Varga/FonTech

Ioniq 5 ale nie je len o nabíjaní seba samého, auto totiž dokáže nabíjať, respektíve napájať aj iné spotrebiče či dokonca iný elektromobil. Vďaka funkcii V2L, ktorú aktuálne neponúka žiadna iná konkurencia predávaná na Slovensku, dokážeš z Hyundai Ioniq 5 ťahať energiu až do 3,6 kW. Napojiť si naň pokojne môžeš napríklad kávovar či dokonca celú menšiu chatu.

Bohatá je aj technologická výbava. Asistent jazdy na diaľnici funguje dobre, dokonca spolupracuje aj s rozšírenou realitou. Ak sa v mŕtvom uhle nachádza iné vozidlo, táto informácia sa zobrazí aj na head-up displeji v „reálnom svete“.

Michal Varga/FonTech

Hyundai do svojich vozidiel implementuje celú plejádu drobných užitočných funkcií ako napríklad upozornenie vodiča, že sa vozidlo v kolóne pred tebou  pohlo. Pri zmene jazdného pruhu sa na ľavý, respektíve pravý virtuálny budík premietne obraz z kamery na spätnom zrkadle a ty tak lepšie vidíš, či sa môžeš bezpečne preradiť.

Michal Varga/FonTech

Takýchto „drobností“ je v aute neúrekom a všetky sa nám zrejme ani nepodarilo odhaliť. Poďme sa ale bližšie povenovať interiéru. Pred vodičom sa nachádzajú dva displeje zaliate v jednom paneli. Skúsený automobilový nadšenec nemusí dlho dumať, kde sa Hyundai týmto riešením inšpiroval.

Rozloženie displejov na štýl Mercedesu je jedna vec, funkčnosť a intuitívnosť infotainmentu je vec druhá. V tomto smere je Hyundai slabším priemerom. Netvrdíme, že by sme sa v menu strácali, no niektoré funkcie by si zaslúžili hardvérové tlačidlá a nie iba nastavovanie skrz pravý displej.

Michal Varga/FonTech

Konkrétne narážam na nastavovanie výhrevu/ventilácie sedadiel. Ioniq 5 disponuje pekným samostatným panelom na ovládanie klimatizácie, no tlačidlá na zapnutie komfortných funkcií sedadla sa tam nenachádzajú. Je preto potrebné ísť do menu a až tu sa dá zapnúť spomínané vyhrievanie alebo ventilácia.

Michal Varga/FonTech

Veľmi potešili aj fyzické ovládacie prvky pre rádio a médiá. Na niekoho to môže pôsobiť nemoderne, no za nás to do celkového štýlu auta absolútne zapadá.

Ešte jedno, pre nás osobne veľké sklamanie nastalo pri párovaní smartfónu s infotainmentom. Funkcie Android Auto a Apple CarPlay fungujú iba cez kábel. V aute, ktoré reprezentuje budúcnosť a ktoré dokonca aj vyzerá, akoby na trh malo prísť až o 10 rokov, je pre nás dôležité, aby boli technologické funkcie rovnako komfortné ako jazdné dojmy. No a nemusíme si klamať, kábel v aute už v dnešnej dobe príliš komfortný nie je.

Zhrnutie

Nový Hyundai Ioniq 5 je skutočne v mnohých ohľadoch voči konkurencii revolučný. Ultrarýchle nabíjanie, funkcia V2L či obrovský vnútorný priestor, toto všetko hrá do karát kórejskému elektrickému SUV.

Či je lepší alebo horší, ako napríklad Enyaq a ID.4? To nateraz povedať nevieme, no veríme, že svoju cieľovku si určite nájde. Má fantastickú spotrebu, „mladícky“ a futuristický dizajn, zaujímavú cenovku a technologickú výbavu na úrovni, ktorá je pre strednú triedu dnes už viac-menej štandardom.

Prvými kilometrami nás Ioniq 5 rozhodne chytil za srdce, no vo väčšine prípadov to tak býva, že auto najprv ohúri a odhalí svoje silné stránky. Chybičky a nedostatky sa začnú objavovať až pri dlhšom testovaní, na ktoré sa rozhodne tešíme a pri ktorom detailne preveríme všetky schopnosti ambiciózneho elektromobilu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú