Plusy

+ Dizajn
+ Bohatá výbava
+ Väčšia batéria
+ Infotainment

Mínusy

- Pomalé nabíjanie
- Málo miesta vzadu
- Dojazd

Elektromobilita a všetko s ňou spojené je v oblasti automobilového priemyslu téma číslo jeden. Elektrické vozidlá sú ešte stále pre väčšinu ľudí neznámou, a preto je veľmi dôležité o nich hovoriť, písať a v neposlednom rade ich aj testovať. Po nedávnej recenzii luxusného elektromobilu Mercedes EQC ti preto prinášame náš pohľad na kórejský Hyundai IONIQ Electric.

Hyundai IONIQ Electric môžeme z pohľadu ceny pokojne zaradiť medzi dostupnejšie elektrické vozidlá. Oproti predchádzajúcej verzii sme sa dočkali viacerých vylepšení, ktoré neobišli ani jednu z najdôležitejších vlastností – dojazd. Ten sa zvýšili až o 30 % vďaka zväčšenej kapacity batérie z pôvodných 28 kWh na súčasných 38,3 kWh.

Hlavným znakom faceliftu je jeho predná maska, ktorá pomocou aktívnych klapiek pomáha chladiť motorový priestor

Pôsobí mierne futuristicky a vynikne skôr v tmavších farbách, ako napríklad v nami testovanej červenej. Maska je ďalej domovom pre logo značky Hyundai a postupne prechádza k predným LED reflektorom. Pod nimi sa nachádzajú aj denné LED svetlá, ktoré dotvárajú športový nádych vozidla. Hyundai si dal pri facelifte záležať aj na aerodynamike. Karoséria modelu je podľa tvrdení automobilky optimalizovaná na maximálne efektívne využívanie energie. S koeficientom aerodynamického odporu iba 0,24 sa IONIQ Electric radí medzi najaerodynamickejšie vozidlá na trhu.

Zobraziť celú galériu (13)
Dávid Igaz / FonTech

Aerodynamického tvarovania sa dočkali aj disky. Ich plusom je znižovanie odporu vzduchu a navyše vyzerajú veľmi dobre. Zadná časť upúta predovšetkým spojlerom, ktorý je na prvý pohľad nenápadný, no spolu so zaujímavou grafikou LED svetlometov podčiarkuje celkový športový dizajn vozidla. Spojler však prechádza cez zadné sklo a predeľuje zorné pole na dve časti. Toto riešenie je pomerne nepraktické a dosť mi vadilo, nakoľko sa značne znižuje výhľad dozadu.

Zobraziť celú galériu (13)
Dávid Igaz / FonTech

Samostatnou kapitolou sú nastavenia a ovládacie prvky

Sedadlo vodiča je elektricky polohovateľné, pričom nastaviť je možné aj jeho výšku. Taktiež je k dispozícii pamäť pre 2 nastavenia. V nami testovanej výbave obsahovali sedadlá navyše vyhrievanie a taktiež aj odvetrávanie. Okrem klasických úložných priestorov vo dverách je k dispozícii aj priestor pod lakťovou opierkou.

Nájdeme v ňom aj USB konektor, pričom pod stredovým ovládacím panelom sa ešte nachádzajú aj dve 12V zásuvky s ďalším USB konektorom. Stredová konzola je domovom pre dva držiaky na poháre či pol litrové fľaše a praktického stojanu na smartfón s funkciou bezdrôtového nabíjania podľa štandardu Qi. Okrem toho tam však nájdeš aj tlačidlá na prepínanie smeru jazdy či ovládač elektrickej parkovacej brzdy.

Zobraziť celú galériu (13)
Dávid Igaz / FonTech

Volant je posiaty všetkými dôležitými tlačidlami, pomocou ktorých je možné ovládať množstvo funkcií ako napríklad tempomat, médiá alebo palubný počítač. Nájdeš tu aj dve páčky, s ktorými je možné ovládať stupeň rekuperácie.  Batožinový priestor je podľa môjho názoru postačujúci, no mohol byť o niečo hlbší. Objem je na úrovni 357 litrov a po sklopení zadných sedadiel sa dostaneš až na 1 417 litrov. Pozitívom je otváranie kufra, ktoré dovolí do vozidla naložiť aj objemnejšie predmety.

Asi najväčšou slabinou Hyundai IONIQ Electric je priestor vzadu, ktorý je naozaj veľmi malý. Za vysokým vodičom je takmer nemožné si sadnúť. Aby som bol presný, pokiaľ si vodič posunie sedadlo dozadu na takmer maximum, priestor za ním je vhodný akurát tak pre dieťa. Menší dospelí sa tam nejakým spôsobom dostane, no rozhodne to nie je na dlhšiu cestu.

Zobraziť celú galériu (13)
Dávid Igaz / FonTech

Toto však platí v prípade, ak je vodič naozaj vysoký a má 189 a viac centimetrov. V opačnom prípade je miesta na nohy dostatok, no vyšším jedincom môže problém spôsobovať priestor na hlavu, kvôli streche, ktorá sa smerom dozadu znižuje. Opäť sa budem opakovať, no s mojou výškou som si hlavu opieral o strop.

Výraznými zmenami prešiel interiér

Je krajší, modernejší a kvalitnejší. Je cítiť, že automobilka použila kvalitné materiály, pričom sa nesnažila zbytočne šetriť. Povrch prístrojového panela je z umelej kože. Tesne pod ním prechádza chrómová lišta, ktorú navyše dopĺňa modré ambientné LED osvetlenie a ide vôbec o prvý Hyundai, ktorý disponuje ambientným osvetlením.

Dominantou kabíny je však veľký 10,25-palcový displej s novým infotainmentom a 7-palcový digitálny prístrojový panel, ktorý farebne mení svoju grafiku podľa zvoleného jazdného režimu (Eco – zelená, Normal – modrá, Sport – červená). Na ňom si potom môžeš nastavenia vozidla, respektíve vypínať a zapínať všetky bezpečnostné funkcie vozidla.

Zobraziť celú galériu (13)
Dávid Igaz / FonTech

Ako už bolo vyššie spomenuté, výraznejšou zmenou prešiel infotainment, ktorý je prehľadný a graficky veľmi pekne spracovaný. Vyzdvihnúť navyše musím aj celkové rozlíšenie displeja. Domovská obrazovka obsahuje údaje o jazde a pokiaľ si do výbavy zvolíš navigáciu, tá sa bude zobrazovať v ľavej časti. Pravá časť je domovom pre informácie o stave batérie, dojazdu či najbližšej nabíjacej stanici.

Zobraziť celú galériu (13)
Dávid Igaz / FonTech

Na hlavnom displeji sa pri cúvaní zobrazuje obraz zadnej kamery, avšak v tomto prípade musím poznamenať, že rozlíšenie mohlo byť na oveľa vyššej úrovni. Hlavne za tmy je rozpoznávanie objektov výrazne zhoršené. Predná kamera, ako aj 360–stupňový pohľad chýba, no k dispozícii boli predné / zadné parkovacie senzory, ktoré zobrazovali na prístrojovom panely vzdialenosť od prekážky.

Zobraziť celú galériu (13)
Dávid Igaz / FonTech

Takmer všetky tlačidlá pod obrazovkou, vrátane tých na ovládanie klimatizácie, sú dotykové s haptickou odozvou. Výhodou je, že ovládanie je presné aj keď netrafíš prstom priamo na tlačidlo. Dotyková plocha je totiž rozšírená. K dispozícii sú aj obľúbené funkcie Apple CarPlay alebo Android Auto, žiaľ, bez dostupnosti ich bezdrôtového pripojenia. Samotné pripojenie smartfónu fungovalo veľmi dobre a počas testovania som nezaznamenal žiadne komplikácia s počúvaním hudby, ovládaním a ani s telefonovaním.

Čo výkon elektromotora?

100 kW (136 k) elektromotor s maximálnym krútiacim momentom 295 Nm sa pre niekoho môže zdať málo, no v tomto prípade to absolútne postačuje. Je potrebné pripomenúť, že elektromobil už od začiatku poskytuje maximálny výkon. Veľmi dobre fungujú aj jazdné režimy, ak prepneš napríklad z normálneho do športového, citeľne auto ožije a krútiaci moment stúpne.

Výrobca udáva zrýchlenie z 0 km/h na 100 km/h za 10,2 sekundy – my sme namerali 10,6. IONIQ nepatrí medzi vozidlá, ktoré budú na cestách postrachom, no na bežné jazdenie nebudeš mať s jeho výkonom žiadny problém. Čo sa týka maximálnej rýchlosti, jej limit je na úrovni 165 km/h.

Zobraziť celú galériu (13)
Dávid Igaz / FonTech

Ako už bolo vyššie spomenuté, meniť si vieš aj úroveň rekuperácie. Nastavenie je dostupné v troch stupňoch, pričom ten najsilnejší je absolútne postačujúci a dokáže takmer úplne zabrzdiť bez zásahu vodiča. Pozitívne prekvapený som bol z odhlučnenia vozidla. Týka sa to hlavne priestoru vodiča a spolujazdca a v zadnej časti bolo v niektorých prípadoch nepríjemne počuť hluk od kolies.

Zobraziť celú galériu (13)
Dávid Igaz / FonTech

Adaptívny tempomat funguje veľmi dobre. Na monitorovanie vozidiel je využívaný radarový senzor, ktorý zároveň udržiava tebou zadaný odstup. V prípade, že vozidlo idúce pred tebou zastaví, zastavíš tiež. Vozidlo sa však dokáže aj automaticky samé pohnúť. Zaujímavou funkciou je takzvaný Leading Vehicle Departure Alert, ktorý vodiča upozorní na rozbehnutie vozidla idúceho pred ním.

Hyundai IONIQ Electric disponuje hneď niekoľkými asistenčnými systémami. Už predchádzajúca verzia bola považovaná za veľmi bezpečné vozidlo aj vďaka 5 hviezdam v teste Euro NCAP. Plných 5 hviezd však získal aj nový IONIQ, čím sa zaradil medzi najbezpečnejšie vozidlá vo svojej triede.

Najlepšie hodnotenie IONIQ získal predovšetkým pri ochrane dospelých, detí a chodcov, ako aj na dostupné štandardné a voliteľné bezpečnostné systémy. Už v štandardnej výbave preto dostaneš balík aktívnych bezpečnostných funkcií SmartSense, pričom množstvo ďalších je na výber. Ako už bolo vyššie spomenuté, tak medzi základné asistenčné systémy patrí adaptívny tempomat s funkciou „auto stop a štart“. Ďalej môžem spomenúť systém autonómneho núdzového brzdenia (FCA) s detekciou chodcov, ktorý upozorňuje vodiča na nebezpečné situácie a v prípade potreby vozidlo automaticky zabrzdí.

Zobraziť celú galériu (13)
Dávid Igaz / FonTech

Systém monitorovania mŕtvych uhlov (BCW) s asistentom na zmenu jazdného pruhu je už akýmsi štandardom. Funguje veľmi dobre a štandardne je vodič upozornený na vozidlo vchádzajúce do oblasti mŕtveho uhla výstražným svetlom v spätnom zrkadle. Ak zapneš smerové smerové svetlá a v mŕtvom uhle za nachádza iné vozidlo, systém vydá intenzívny zvukový signál.

Veľmi dobrou pomôckou je Rear Cross-traffic Collision Warning (RCCW) systém. Vďaka radarovým senzorom v zadnom nárazníku je pri cúvaní z neprehľadných miest monitorovaný priestor za vozidlo v uhle až 180 stupňov. Ak sa z boku približuje vozidlo, systém ťa vizuálne aj zvukovo na jeho prítomnosť upozorní. Udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu ti pomôže Lane Following Assist (LFA). Funguje v rozsahu rýchlosti od 0 do 150 km/h.

Na podobnom princípe funguje Lane Keeping Assist (LKA), ktorý monitoruje čiary vodorovného dopravného značenie,  a ak neúmyselne alebo bez smerových svetiel opustiš svoj jazdný pruh, systém ťa automaticky zvukovo aj vizuálne upozorní. Okrem toho sa do celej situácie zapája aj volant, ktorý sa bude snažiť vozidlo opätovne dostať do tvojho jazdného pruhu.

Priznám sa, túto funkciu si automaticky vždy vypínam, nakoľko hlavne vo veľkých mestách sú pruhy často pomenené kvôli rôznym stavebným prácam. V takom prípade sa systém aktivuje zbytočne až príliš často, čo je koniec koncov pomerne otravné.

Nechýba ani pripojenie na internej pre čo najväčšie množstvo informácií

Funkcia Live Services ťa bude informovať o rýchlostných kamerách a stacionárnych radaroch. O hudobný zážitok sa postará prémiový audio systém Infinity s 8 reproduktormi a externým zosilňovačom. Musím povedať, že tento systém hrá naozaj veľmi dobre. Kombinuje totiž technológiu reproduktorov s digitálnou úpravou signálu.

Zobraziť celú galériu (13)
Dávid Igaz / FonTech

Ja mám kvalitný zvuk v aute rád, a preto som bol na tento systém veľmi zvedavý. Basy sú dostatočne silné a všetky hodnoty si dokážeš ešte sám nastaviť podľa svojej chuti v ekvalizéri. Aj hlasitosť bola na dostačujúcej úrovni. Hudbu som si vychutnával, k čomu prispelo aj spomínané veľmi dobré odhlučnenie v prednej časti vozidla.

Dojazd?

Jedným z najdôležitejších parametrov elektrických áut je bezpochyby dojazd a rýchlosť nabíjania. Automobilka Hyundai udáva hodnotu 311 km za predpokladu ideálnych podmienok. Na dojazd totiž vplýva viacero faktorov ako je počasie, respektíve vonkajšia teplota, štýl jazdy či veľkosť pneumatík. Pri plnom nabití ukazovalo auto dojazd 270 km. Počas nášho testu sme na jedno nabitie prešli približne 294 km, čo oproti udávanému dojazdu nie je vôbec veľká odchýlka. Priemerná spotreba bola 14,3 kWh/100 km. Spotreba je v poriadku, no je to o málo viac ako v prípade predchádzajúcej verzie.

Avšak je potrebné poznamenať, že na ECO režim som jazdil minimálne. Najčastejšie som používal normálny jazdný režim, ktorý som kombinoval so športovým. Auto som vôbec nešetril a snažil som sa z neho dostať všetko čo sa len dalo. Pre človeka, ktorý autom veľa nenajazdí, respektíve by ho používal hlavne na vozenie do práce či prepravu detí, je však dojazd absolútne postačujúci.

Zobraziť celú galériu (13)
Dávid Igaz / FonTech

Ak však jazdíš až príliš často, zvyknúť si budeš musieť na časté nabíjanie. Lítiovo-iónová polymérová batéria dostala vyššiu kapacitu, ktorá sa vyšplhala na 38,3 kWh. Aj integrovaná nabíjačka vozidla bola modifikovaná na výkon 7,2 kW. Automobilka uvádza, že pri pripojení na rýchlonabíjaciu stanicu s výkonom 100 kW (DC) s jednosmerným prúdom trvá nabitie na 80 % kapacity len 54 minút.

Podľa môjho názoru je však nabíjanie pomalé. Na nabíjacej stanici od ZSE som nabíjal viackrát. Z 28 % na 100 % trvalo nabíjanie presne 1 hodinu a 28 minút, pričom výkon bol 43 kW. Počas celého testu som na vyšší výkon jednoducho nedostal. Jedenkrát som potreboval auto súrne dobiť aspoň o pár percent. Za 25 minút nabíjania sa dobilo približne 24 %, čo predstavovalo 60 km dojazdu navyše.

Záverečné zhodnotenie

Moje pocity z nového Hyundai IONIQ Electric sú prevažne pozitívne. Z dizajnovej stránky si myslím, že prešiel výraznou zmenou k lepšiemu. Pomohla mu hlavne predná maska, ktorá pôsobí futuristickým dojmom, no ako som už spomínal, nebude sa páčiť každému. Svoje urobia aj ďalšie prvky ako napríklad zadný spojler, ktorý dotvára celkový športový nádych, žiaľ, je nepraktický.

Jazdné vlastnosti automobilu sú veľmi dobré a naozaj im nemám čo vytknúť. To isté sa týka aj komfortu, ktorý je vďaka bohatej výbave na vysokej úrovni. K dispozícii je viacero asistenčných a bezpečnostných systémov, ktoré sa postarajú o bezpečnosť cestujúcich a všetko podčiarkuje vynovený infotainment s prémiovým audio systémom, ktorý pohladí uši nejednému milovníkovi kvalitnej hudby.

Zobraziť celú galériu (13)
Dávid Igaz / FonTech

Vytknúť však musím pomalé nabíjanie či neprakticky riešený zadný spojler. Ten pôsobí naozaj efektne, no v skutočnosti rozdeľuje zadné sklo na dve časti, čím sa rapídne znižuje kvalita pohľadu dozadu. Oceňujem väčšiu batériu, no podľa môjho názoru mohol byť dojazd ešte o niečo vyšší pri lepšie zvládnutej energetickej efektivite. Za veľký problém môžem označiť aj nedostatok miesta na zadných sedadlách. Priestor na nohy je naozaj minimálny hlavne vtedy, ak je vodič vysoký.

Celkovo je však Hyundai IONIQ Electric zaujímavý elektromobil, ktorému vylepšenia určite pomohli. Konkurovať mu môže jeden z najpredávanejších elektromobilov v Európe Nissan Leaf s cenou od 36 130 €, Renault ZOE s cenou od 31 900 €, prípadne crossover Kia e-Niro, ktorý začína na cene od 36 490 €.

Parameter  Hyundai IONIQ Electric
Kapacita batérie 38,3 kWh
Výkon 100 kW (136 k)
Krútiaci moment 295 Nm
Priemerná spotreba 14,3 kWh/100 km
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10,6 s
Maximálna rýchlosť 165 km/h
Maximálny dojazd 311 km (WLTP), hodnota z testu 294 km
Doba nabíjania z 0 na 80 % 54 min na 80 % (z rýchlonabíjacích staníc a za priaznivých podmienok)
Cena testovaného modelu 41 080 €

Recenzie