Dieselovým kamiónom odzvonilo. Tesla dosiahla dojazd, ktorý ich pochová
Tesla oslavuje obrovský úspech. Ich kolosálny ťahač Tesla Semi odviezol takmer 37 ton nákladu (vrátane samotného ťahaču) na jedno nabitie o vzdialenosť niečo málo nad 800 kilometrov, informoval Elon Musk na Twitteri.
Pre Európu ide o ideálny dojazd
Ide o kľúčový míľnik, keďže podľa európskych regulácií môže vodič kamiónu nepretržite viesť vozidlo najviac po dobu 4,5 hodiny, potom musí mať aspoň 45 minútovú prestávku. Zároveň platí, že maximálna rýchlosť kamiónov je zvyčajne obmedzená na 90 km/h.
To znamená, že na „jeden záťah“ môže vodič kamiónu prejsť najviac 405 kilometrov, potom má zo zákona prikázanú 45 minútovú prestávku, ako uvádza Nariadenie (ES) č. 561/2006 o časoch jazdy, prestávkach a dobách odpočinku.
Po 45 minútovej prestávke, počas ktorej môže nabíjať, môže v ten istý deň urobiť ešte najviac ďalších 405 kilometrov. Existuje však výnimka, podľa ktorej môže dvakrát v týždni tento limit prekročiť o jednu hodinu jazdy, respektíve 90 kilometrov.
Nabíjanie tiež nebude problém
Ak predpokladáme dokonalé cestné podmienky, ktoré sú veľmi vzácne, a teda maximálny možný nájazd, európskemu kamiónu dojazd 800 kilometrov na jedno nabitie úplne postačuje. Vodič v jeden deň môže urobiť maximálne 810 kilometrov, respektíve 900 kilometrov dvakrát v týždni. Každých 450 kilometrov ale musí mať prestávku, počas ktorej môže 45 minút nabíjať.
Háčik by mohol prísť v dĺžke nabíjania. Kamión s takýmto dojazdom bude musieť mať obrovskú batériu, no jej kapacitu Tesla nezverejnila. Podľa informácií InsideEVs by sa mala pohybovať okolo 1 000 kWh. To je neuveriteľne veľa, no pri priemernom nabíjacom výkone 200 kW, by sa takáto batéria dokázala z 0 na 100 % nabiť už za 5 hodín. Počas 45-minútovej prestávky by pritom vodič dokázal nabiť 150 kWh (15 % z kapacity), čo s plným nákladom ponúkne 120 kilometrov, teda 1 hodinu a 20 minút jazdy.
Tesla team just completed a 500 mile drive with a Tesla Semi weighing in at 81,000 lbs!
— Elon Musk (@elonmusk) November 27, 2022
Realita je však taká, že ultrarýchle DC nabíjačky ponúkajú výkon až 350 kW (pri ktorom by sa Tesla Semi dokázal nabiť už za necelé 3 hodiny) a pre kamióny sa vyvíjajú aj špeciálne nabíjacie stojany s niekoľkonásobne vyšším výkonom. V Európe však pre tieto stojany asi nebude priestor, vyzerá to tak, že tie súčasné budú úplne stačiť.
Očakávané špecifikácie Tesla Semi
- Zrýchlenie z 0 na 100 km/h so 40-tonovým nákladom za 20 sekúnd
- Dve verzie s dojazdom 500 km a 800 km
- Pohon so štyrmi elektromotormi na zadných nápravách
- Spotreba pod 125 kWh/100 km
- Batéria okolo 1 000 kWh pri vylepšenej verzii
- Úspora na palive cez 190 000 €
- Cena základnej verzie s 500 km dojazdom okolo 145 000 €
- Cena vylepšenej verzie s 800 km dojazdom okolo 174 000 €
Hustota nabíjačiek stačí, treba však prispôsobiť stojany
Ak sa bojíš o hustotu nabíjačiek, taktiež nemáš dôvod. Napríklad sieť nabíjačiek Ionity, z ktorých všetky ponúkajú spomínaný výkon 350 kW, má nabíjačky na európskych diaľniciach každých 160 kilometrov, informuje ZapMap. Počas „jedného záťahu“ teda prejdeš okolo najmenej 2 rýchlonabíjačiek Ionity a mnohých ďalších nabíjačiek ostatných značiek.
— Zanegler (@HinrichsZane) November 27, 2022
Počas dlhých nočných prestávok na odpočívadlách (12,5 a viac hodín denne) by navyše takýto kamión mohol využiť pomalé nabíjanie. Na plné nabitie za 12,5 hodín by mu stačil priemerný nabíjací výkon už 80 kW, aj to len pri predpoklade, že by dorazil s úplne prázdnou batériou, čo sa nestane. Na túto dlhú prestávku zvyčajne dorazí s polovicou batérie, čo by potrebný výkon zrazilo na 40 kW. Stojany o výkone do 50 kW sú pritom ešte omnoho častejšie.
Problémom pre kamióny môže byť samotné používanie nabíjacích staníc. Tie sú aktuálne prispôsobené osobným vozidlám, pretože elektrické kamióny sú stále veľká novinka. Stojany budeme musieť prispôsobiť, aby ich mohli používať aj kamióny, čo je však najmenej.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
Dacia spôsobí cenovú revolúciu. Chystá elektromobil pod 15 000 eur, poznáme dojazd aj parametre
Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Minimálne dôchodky pôjdu hore. Vieme, o koľko sa zvýšia v roku 2026
Chcel predávať emócie a zážitky, no prišiel o takmer 80-tisíc. Riešenia našiel v neuromarketingu
KVÍZ: 50 % Slovákov zaskočí už prvá otázka. Otestuj sa a ukáž, čo si pamätáš zo školských čias
41-ročný lekár s telom 24-ročného muža odhaľuje svoju stratégiu dlhovekosti. Na tieto 3 doplnky nedá dopustiť
Vinczemu dnes Markíza doručila dve výpovede. „Nie je to príbeh porazených, práve naopak,“ tvrdí
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
Spoločný softvér pre autonómne autá je realitou. Nemci ho dokončia do 2026
Trh s batériami v Nemecku kolabuje. Dopyt po elektromobiloch spadol, problémy sa prehlbujú
Slnečný ďalekohľad na La Palme s účasťou Slovenska. Ambície Astronomického ústavu rastú
Lev XIV. varuje pred vplyvom AI na vývoj detí. Problémom je aj deepfake
Polovica Slovákov pociťuje úzkosť bez sociálnych sietí. Najviac trpia mladí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Minimálne dôchodky pôjdu hore. Vieme, o koľko sa zvýšia v roku 2026
Chcel predávať emócie a zážitky, no prišiel o takmer 80-tisíc. Riešenia našiel v neuromarketingu
KVÍZ: 50 % Slovákov zaskočí už prvá otázka. Otestuj sa a ukáž, čo si pamätáš zo školských čias
41-ročný lekár s telom 24-ročného muža odhaľuje svoju stratégiu dlhovekosti. Na tieto 3 doplnky nedá dopustiť
Vinczemu dnes Markíza doručila dve výpovede. „Nie je to príbeh porazených, práve naopak,“ tvrdí
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené