Dieselovým kamiónom odzvonilo. Tesla dosiahla dojazd, ktorý ich pochová
Tesla oslavuje obrovský úspech. Ich kolosálny ťahač Tesla Semi odviezol takmer 37 ton nákladu (vrátane samotného ťahaču) na jedno nabitie o vzdialenosť niečo málo nad 800 kilometrov, informoval Elon Musk na Twitteri.
Pre Európu ide o ideálny dojazd
Ide o kľúčový míľnik, keďže podľa európskych regulácií môže vodič kamiónu nepretržite viesť vozidlo najviac po dobu 4,5 hodiny, potom musí mať aspoň 45 minútovú prestávku. Zároveň platí, že maximálna rýchlosť kamiónov je zvyčajne obmedzená na 90 km/h.
To znamená, že na „jeden záťah“ môže vodič kamiónu prejsť najviac 405 kilometrov, potom má zo zákona prikázanú 45 minútovú prestávku, ako uvádza Nariadenie (ES) č. 561/2006 o časoch jazdy, prestávkach a dobách odpočinku.
Po 45 minútovej prestávke, počas ktorej môže nabíjať, môže v ten istý deň urobiť ešte najviac ďalších 405 kilometrov. Existuje však výnimka, podľa ktorej môže dvakrát v týždni tento limit prekročiť o jednu hodinu jazdy, respektíve 90 kilometrov.
Nabíjanie tiež nebude problém
Ak predpokladáme dokonalé cestné podmienky, ktoré sú veľmi vzácne, a teda maximálny možný nájazd, európskemu kamiónu dojazd 800 kilometrov na jedno nabitie úplne postačuje. Vodič v jeden deň môže urobiť maximálne 810 kilometrov, respektíve 900 kilometrov dvakrát v týždni. Každých 450 kilometrov ale musí mať prestávku, počas ktorej môže 45 minút nabíjať.
Háčik by mohol prísť v dĺžke nabíjania. Kamión s takýmto dojazdom bude musieť mať obrovskú batériu, no jej kapacitu Tesla nezverejnila. Podľa informácií InsideEVs by sa mala pohybovať okolo 1 000 kWh. To je neuveriteľne veľa, no pri priemernom nabíjacom výkone 200 kW, by sa takáto batéria dokázala z 0 na 100 % nabiť už za 5 hodín. Počas 45-minútovej prestávky by pritom vodič dokázal nabiť 150 kWh (15 % z kapacity), čo s plným nákladom ponúkne 120 kilometrov, teda 1 hodinu a 20 minút jazdy.
Tesla team just completed a 500 mile drive with a Tesla Semi weighing in at 81,000 lbs!
— Elon Musk (@elonmusk) November 27, 2022
Realita je však taká, že ultrarýchle DC nabíjačky ponúkajú výkon až 350 kW (pri ktorom by sa Tesla Semi dokázal nabiť už za necelé 3 hodiny) a pre kamióny sa vyvíjajú aj špeciálne nabíjacie stojany s niekoľkonásobne vyšším výkonom. V Európe však pre tieto stojany asi nebude priestor, vyzerá to tak, že tie súčasné budú úplne stačiť.
Očakávané špecifikácie Tesla Semi
- Zrýchlenie z 0 na 100 km/h so 40-tonovým nákladom za 20 sekúnd
- Dve verzie s dojazdom 500 km a 800 km
- Pohon so štyrmi elektromotormi na zadných nápravách
- Spotreba pod 125 kWh/100 km
- Batéria okolo 1 000 kWh pri vylepšenej verzii
- Úspora na palive cez 190 000 €
- Cena základnej verzie s 500 km dojazdom okolo 145 000 €
- Cena vylepšenej verzie s 800 km dojazdom okolo 174 000 €
Hustota nabíjačiek stačí, treba však prispôsobiť stojany
Ak sa bojíš o hustotu nabíjačiek, taktiež nemáš dôvod. Napríklad sieť nabíjačiek Ionity, z ktorých všetky ponúkajú spomínaný výkon 350 kW, má nabíjačky na európskych diaľniciach každých 160 kilometrov, informuje ZapMap. Počas „jedného záťahu“ teda prejdeš okolo najmenej 2 rýchlonabíjačiek Ionity a mnohých ďalších nabíjačiek ostatných značiek.
— Zanegler (@HinrichsZane) November 27, 2022
Počas dlhých nočných prestávok na odpočívadlách (12,5 a viac hodín denne) by navyše takýto kamión mohol využiť pomalé nabíjanie. Na plné nabitie za 12,5 hodín by mu stačil priemerný nabíjací výkon už 80 kW, aj to len pri predpoklade, že by dorazil s úplne prázdnou batériou, čo sa nestane. Na túto dlhú prestávku zvyčajne dorazí s polovicou batérie, čo by potrebný výkon zrazilo na 40 kW. Stojany o výkone do 50 kW sú pritom ešte omnoho častejšie.
Problémom pre kamióny môže byť samotné používanie nabíjacích staníc. Tie sú aktuálne prispôsobené osobným vozidlám, pretože elektrické kamióny sú stále veľká novinka. Stojany budeme musieť prispôsobiť, aby ich mohli používať aj kamióny, čo je však najmenej.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Elon Musk „vypol“ Starlink počas veľkej ukrajinskej ofenzívy proti Rusku, odhalila investigatíva
Parkinson zrejme nezačína v mozgu. Vedci objavili prekvapivý orgán, kde sa choroba môže spustiť
Skupina Slovákov má nárok na týždeň voľna navyše. Mnohí o tom netušia, tieto podmienky musíš splniť
Zabudni na diétu a hladovanie. Jednoduchý trik od expertov pomáha predchádzať priberaniu a výkyvom energie
KVÍZ: 90 % Slovákov netuší, koľkokrát bol Fico premiérom. Dokáž, že si správny národniar a poznáš historické míľniky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
Slovensko čaká solárny megaprojekt. Chcú postaviť obrovské elektrárne, majú dodať energiu tisícom domácností
Predaj elektromobilov vo svete prudko stúpol. Čína vedie elektrické preteky, Európa naberá dych
Zelenskyj oznámil prekvapivý plán. Ukrajina chce produkovať tieto zariadenia ako na bežiacom páse
Slováci stále platia zbytočné poplatky. Tento trik od banky ti ušetrí peniaze na dovolenke
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP