Bývalí zamestnanci SpaceX vytvorili vlak na batérie bez rušňovodiča. Hrozí, že to bude prepadák desaťročia
Skupina bývalých zamestnancov Muskovej kozmickej spoločnosti SpaceX prišla s nápadom, že prinesú revolúciu železničnej dopravy, informuje Ars Technica. Vytvorili preto vlak, ktorý má elektrický pohon a autonómne riadenie – potenciál je na jednej strane obrovský, systém má však aj množstvo vážnych nedostatkov.
Má nahradiť nákladné autá
Cieľom startupu Parallel Systems je nahradiť flexibilnou železničnou dopravou nákladné autá, čím je možné zásadne odľahčiť cestnú premávku a čiastočne znížiť aj emisie. Vlakové vagóny prevážajúce násobne väčší náklad sú totiž oveľa menej citlivé na hmotnosť batérie, ako automobily s pneumatikami.
Americké nákladné vlaky aj dnešnej dobe stále fungujú približne rovnako, ako pred stovkami rokov, hoci v Európe sa začínajú intenzívne meniť a na scénu nastupujú aj vodíkové súpravy. Masívna neelektrifikovaná lokomotíva ťahá desiatky vagónov s nákladom a spaľuje počas toho dieselové palivo, čím vytvára elektrickú energiu pre svoje elektromotory. Inžinieri, ktorí boli kedysi súčasťou SpaceX, prichádzajú s flexibilnejším riešením, píše Futurism.
Každý ich vagón má fungovať ako samostatná jednotka s batériami, elektromotormi a autonómnym systémom riadenia, teda úplne bez lokomotívy vpredu. Vďaka takémuto riešeniu je podľa nich možné použiť železničnú dopravu oveľa flexibilnejšie, rýchlejšie a presnejšie, keďže vagóny môžu cestovať spolu, ale v zásade aj každý samostatne.
Zároveň však vzniká aj množstvo nevýhod a otázok, s ktorými sa musí tento vlak popasovať.
Cena drasticky narastie
Kým väčšina moderných osobných vlakov je vybavená vlastným pohonom či systémami pre takmer celú súpravu a cenový rozdiel medzi lokomotívou a vagónom tak nie je nijako drastický, v prípade starších vlakov, alebo v tomto prípade nákladných vlakov, je to úplne inak.
Na čele súpravy sa nachádza ohromne silná a drahá lokomotíva, za ňou desiatky pomerne jednoduchých a lacných ťahaných vagónov. Autonómny vlak startupu Parallel systems je však zložitejší a každý vagón by musel byť plne vybavený pohonom aj riadiacou jednotkou, čím drasticky narastie nákupná cena každého jedného vagónu.
Úlohu jedného vagóna v tomto prípade zohrávajú minimálne dve samostatné jednotky, ktoré sľubujú dojazd až 800 km a dokážu odniesť až dva lodné kontajnery, z ktorých každý môže vážiť do 29 ton. Či sa takýto prístup naozaj oplatí, ukáže až čas a prevádzkové náklady, nápad však rozhodne stojí za to, aby dostal šancu.
Veľmi zložité podnikanie
Malá firma sa púšťa do oblasti priemyslu, v ktorej je veľmi ťažké presadiť sa. Svojimi vlakmi chce obsluhovať oblasti, ktoré momentálne nákladné vlaky dostatočne neobsluhujú a to znamená, že sa najprv budú musieť postarať o opotrebované alebo poškodené železničné trate.
Následne bude potrebná nová infraštruktúra pre manipuláciu s kontajnermi. Väčšina vlakov v Spojených štátoch navyše funguje na báze kontrolného strediska s dispečermi, ktoré je vhodnejšie práve pre veľké vlakové súpravy a prechod na vlaky s GPS a vnútornými riadiacimi systémami je pomalý.
Z dlhodobého hľadiska a po prvotných investíciách môže ísť o naozaj efektívny a finančne oveľa výhodnejší systém – či sa však železničné spoločnosti odhodlajú k jeho implementácii, je však otázne.
Ďalšou prekážkou je aj fakt, že na elektrický pohon s autonómnym riadením v budúcnosti prejdú aj nákladné autá, čím sa znížia náklady na „konkurenčný“ typ dopravy tiež zníži. Parallel systems zatiaľ testuje svoj vagón prvej generácie a očakáva, že po dosiahnutí tretej generácie bude môcť začať s výrobou.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
RECENZIA Padla nám z neho sánka. Volkswagen postavil dokonalú elektrickú náhradu za Passat
Po sérií škandálov prišiel update. Futuristické vozidlo odteraz zvláda náročné situácie v premávke lepšie ako človek
VIDEO: Auto budúcnosti uviazlo na "kruháči". Urobilo 37 otočiek kým našlo cestu von
Obdĺžnik na kolesách mal byť revolúciou. Američania rušia svoje sci-fi auto, ušetria miliardy
Chcú sa vyhnúť krachu. Legendárna značka urobila radikálne rozhodnutie, podľa expertov to nestačí
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Experti vynašli prevratnú technológiu. Z najšpinavšieho fosílneho paliva vyrobia batérie do elektromobilov
- Slávna značka urýchľuje výrobu. Jej lacný elektromobil ide na dračku, zaznamenal raketový štart
- Nemajú šancu to stihnúť. Radikálny plán Nemcov dostal tvrdú ranu, elektromobily sú na tom zle
- Pohon budúcnosti má problém. Americký líder finančne skolaboval, prepočítal sa v cene
- Vydržali pri teplote 1 100°C. Vedci vyriešili najväčšie riziko elektromobilov, autá budú extrémne bezpečné
-
- Pohon budúcnosti má problém. Americký líder finančne skolaboval, prepočítal sa v cene
- Experti vynašli prevratnú technológiu. Z najšpinavšieho fosílneho paliva vyrobia batérie do elektromobilov
- Nemá tam čo robiť. Najväčší konkurent Tesly si do továrne doniesol Cybertruck a nikto nevie dôvod (+video)
- Nemajú šancu to stihnúť. Radikálny plán Nemcov dostal tvrdú ranu, elektromobily sú na tom zle
- Elektromobilový bestseller dostal veľký update. Unikli jeho parametre a ceny, ktorým nebudeš veriť
-
- Vytasili silný kaliber za prijateľnú cenu. Vyskúšal som novú Škodu, jej famóznej spotrebe nebudeš veriť
- 13-tisíc eur za elektrickú Toyotu so slušným dojazdom? Spustili predobjednávku na skvostné SUV
- Kontroverzný zákon je na spadnutie. Blízka krajina chce spoplatniť každý prejdený kilometer, vodiči zúria
- Dojazd 500 km a dva elektromotory. Nová Tesla bude stáť menej než spaľovák a vieme, kedy príde
- Stojí menej ako 18 000 eur a má dojazd 1 400 km. Prehliadaná automobilka ukázala šokujúce SUV
Archeológovia ostali v šoku. Našli nový druh človeka, ide o chýbajúci článok ľudskej evolúcie
Premení teplo na energiu. Vedci vymysleli sci-fi technológiu, smart hodinky nabiješ vlastným telom
Extrémne erupcie nás bombardujú každých 100 rokov. Slnko môže spôsobiť geomagnetický kolaps Zeme
Nebezpečný experiment prinesie skazu. Vedci vytvárajú život, ktorý môže zničiť ľudstvo
Čo sa stane, keď sa roztopí permafrost? Vedci majú desivé prognózy
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené