Bývalí zamestnanci SpaceX vytvorili vlak na batérie bez rušňovodiča. Hrozí, že to bude prepadák desaťročia
Skupina bývalých zamestnancov Muskovej kozmickej spoločnosti SpaceX prišla s nápadom, že prinesú revolúciu železničnej dopravy, informuje Ars Technica. Vytvorili preto vlak, ktorý má elektrický pohon a autonómne riadenie – potenciál je na jednej strane obrovský, systém má však aj množstvo vážnych nedostatkov.
Má nahradiť nákladné autá
Cieľom startupu Parallel Systems je nahradiť flexibilnou železničnou dopravou nákladné autá, čím je možné zásadne odľahčiť cestnú premávku a čiastočne znížiť aj emisie. Vlakové vagóny prevážajúce násobne väčší náklad sú totiž oveľa menej citlivé na hmotnosť batérie, ako automobily s pneumatikami.
Americké nákladné vlaky aj dnešnej dobe stále fungujú približne rovnako, ako pred stovkami rokov, hoci v Európe sa začínajú intenzívne meniť a na scénu nastupujú aj vodíkové súpravy. Masívna neelektrifikovaná lokomotíva ťahá desiatky vagónov s nákladom a spaľuje počas toho dieselové palivo, čím vytvára elektrickú energiu pre svoje elektromotory. Inžinieri, ktorí boli kedysi súčasťou SpaceX, prichádzajú s flexibilnejším riešením, píše Futurism.
Každý ich vagón má fungovať ako samostatná jednotka s batériami, elektromotormi a autonómnym systémom riadenia, teda úplne bez lokomotívy vpredu. Vďaka takémuto riešeniu je podľa nich možné použiť železničnú dopravu oveľa flexibilnejšie, rýchlejšie a presnejšie, keďže vagóny môžu cestovať spolu, ale v zásade aj každý samostatne.
Zároveň však vzniká aj množstvo nevýhod a otázok, s ktorými sa musí tento vlak popasovať.
Cena drasticky narastie
Kým väčšina moderných osobných vlakov je vybavená vlastným pohonom či systémami pre takmer celú súpravu a cenový rozdiel medzi lokomotívou a vagónom tak nie je nijako drastický, v prípade starších vlakov, alebo v tomto prípade nákladných vlakov, je to úplne inak.
Na čele súpravy sa nachádza ohromne silná a drahá lokomotíva, za ňou desiatky pomerne jednoduchých a lacných ťahaných vagónov. Autonómny vlak startupu Parallel systems je však zložitejší a každý vagón by musel byť plne vybavený pohonom aj riadiacou jednotkou, čím drasticky narastie nákupná cena každého jedného vagónu.
Úlohu jedného vagóna v tomto prípade zohrávajú minimálne dve samostatné jednotky, ktoré sľubujú dojazd až 800 km a dokážu odniesť až dva lodné kontajnery, z ktorých každý môže vážiť do 29 ton. Či sa takýto prístup naozaj oplatí, ukáže až čas a prevádzkové náklady, nápad však rozhodne stojí za to, aby dostal šancu.
Veľmi zložité podnikanie
Malá firma sa púšťa do oblasti priemyslu, v ktorej je veľmi ťažké presadiť sa. Svojimi vlakmi chce obsluhovať oblasti, ktoré momentálne nákladné vlaky dostatočne neobsluhujú a to znamená, že sa najprv budú musieť postarať o opotrebované alebo poškodené železničné trate.
Následne bude potrebná nová infraštruktúra pre manipuláciu s kontajnermi. Väčšina vlakov v Spojených štátoch navyše funguje na báze kontrolného strediska s dispečermi, ktoré je vhodnejšie práve pre veľké vlakové súpravy a prechod na vlaky s GPS a vnútornými riadiacimi systémami je pomalý.
Z dlhodobého hľadiska a po prvotných investíciách môže ísť o naozaj efektívny a finančne oveľa výhodnejší systém – či sa však železničné spoločnosti odhodlajú k jeho implementácii, je však otázne.
Ďalšou prekážkou je aj fakt, že na elektrický pohon s autonómnym riadením v budúcnosti prejdú aj nákladné autá, čím sa znížia náklady na „konkurenčný“ typ dopravy tiež zníži. Parallel systems zatiaľ testuje svoj vagón prvej generácie a očakáva, že po dosiahnutí tretej generácie bude môcť začať s výrobou.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Skeptici dostali facku. Elektrický Ford prešiel 400 000 km, stav jeho batérie zarazil aj odborníkov
Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
Škoda všetkých prekvapila. Nové EV s dojazdom 520 km bude chcieť každý, ale dostane ho len pár vyvolených
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Seniori v roku 2025 majú nárok na množstvo služieb zadarmo. Kompletný prehľad benefitov pozná len málokto
Život a biznis na hrane: Slovenka Lucia na Islande podniká v meste, ktoré môžu kedykoľvek pochovať prúdy lávy
Po delách a dronoch prichádzajú jablká: Severná Kórea buduje „ekonomickú ríšu“, v Rusku si už registruje značky
Zomrel Ozzy Osbourne: Legendárny kráľ heavy metalu odišiel len pár týždňov po svojom rozlúčkovom koncerte
Bytovka na východe Slovenska v plameňoch: Z piateho poschodia stúpa čierny dym
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Škoda všetkých prekvapila. Nové EV s dojazdom 520 km bude chcieť každý, ale dostane ho len pár vyvolených
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
- Škoda všetkých prekvapila. Nové EV s dojazdom 520 km bude chcieť každý, ale dostane ho len pár vyvolených
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
- Škoda všetkých prekvapila. Nové EV s dojazdom 520 km bude chcieť každý, ale dostane ho len pár vyvolených
Technologický gigant zarába ako nikdy. SAP v druhom štvrťroku zvýšil zisk o 37 %
Obrovský asteroid môže naraziť do Mesiaca. Zem čaká najväčší vesmírny dážď za 5 000 rokov
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu nakúpi zbrane za vyše 2 miliardy eur
Pred 10 rokmi vyvolala obrovský ošiaľ. Táto planéta stále vzbudzuje nádej na „druhú Zem“
EÚ sa rúti do krízy: Táto európska dohoda zvyšuje ceny a posilňuje Rusko, tvrdí ekonóm
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP