Bývalí zamestnanci SpaceX vytvorili vlak na batérie bez rušňovodiča. Hrozí, že to bude prepadák desaťročia
Skupina bývalých zamestnancov Muskovej kozmickej spoločnosti SpaceX prišla s nápadom, že prinesú revolúciu železničnej dopravy, informuje Ars Technica. Vytvorili preto vlak, ktorý má elektrický pohon a autonómne riadenie – potenciál je na jednej strane obrovský, systém má však aj množstvo vážnych nedostatkov.
Má nahradiť nákladné autá
Cieľom startupu Parallel Systems je nahradiť flexibilnou železničnou dopravou nákladné autá, čím je možné zásadne odľahčiť cestnú premávku a čiastočne znížiť aj emisie. Vlakové vagóny prevážajúce násobne väčší náklad sú totiž oveľa menej citlivé na hmotnosť batérie, ako automobily s pneumatikami.
Americké nákladné vlaky aj dnešnej dobe stále fungujú približne rovnako, ako pred stovkami rokov, hoci v Európe sa začínajú intenzívne meniť a na scénu nastupujú aj vodíkové súpravy. Masívna neelektrifikovaná lokomotíva ťahá desiatky vagónov s nákladom a spaľuje počas toho dieselové palivo, čím vytvára elektrickú energiu pre svoje elektromotory. Inžinieri, ktorí boli kedysi súčasťou SpaceX, prichádzajú s flexibilnejším riešením, píše Futurism.

Každý ich vagón má fungovať ako samostatná jednotka s batériami, elektromotormi a autonómnym systémom riadenia, teda úplne bez lokomotívy vpredu. Vďaka takémuto riešeniu je podľa nich možné použiť železničnú dopravu oveľa flexibilnejšie, rýchlejšie a presnejšie, keďže vagóny môžu cestovať spolu, ale v zásade aj každý samostatne.
Zároveň však vzniká aj množstvo nevýhod a otázok, s ktorými sa musí tento vlak popasovať.
Cena drasticky narastie
Kým väčšina moderných osobných vlakov je vybavená vlastným pohonom či systémami pre takmer celú súpravu a cenový rozdiel medzi lokomotívou a vagónom tak nie je nijako drastický, v prípade starších vlakov, alebo v tomto prípade nákladných vlakov, je to úplne inak.
Na čele súpravy sa nachádza ohromne silná a drahá lokomotíva, za ňou desiatky pomerne jednoduchých a lacných ťahaných vagónov. Autonómny vlak startupu Parallel systems je však zložitejší a každý vagón by musel byť plne vybavený pohonom aj riadiacou jednotkou, čím drasticky narastie nákupná cena každého jedného vagónu.

Úlohu jedného vagóna v tomto prípade zohrávajú minimálne dve samostatné jednotky, ktoré sľubujú dojazd až 800 km a dokážu odniesť až dva lodné kontajnery, z ktorých každý môže vážiť do 29 ton. Či sa takýto prístup naozaj oplatí, ukáže až čas a prevádzkové náklady, nápad však rozhodne stojí za to, aby dostal šancu.
Veľmi zložité podnikanie
Malá firma sa púšťa do oblasti priemyslu, v ktorej je veľmi ťažké presadiť sa. Svojimi vlakmi chce obsluhovať oblasti, ktoré momentálne nákladné vlaky dostatočne neobsluhujú a to znamená, že sa najprv budú musieť postarať o opotrebované alebo poškodené železničné trate.
Následne bude potrebná nová infraštruktúra pre manipuláciu s kontajnermi. Väčšina vlakov v Spojených štátoch navyše funguje na báze kontrolného strediska s dispečermi, ktoré je vhodnejšie práve pre veľké vlakové súpravy a prechod na vlaky s GPS a vnútornými riadiacimi systémami je pomalý.
Z dlhodobého hľadiska a po prvotných investíciách môže ísť o naozaj efektívny a finančne oveľa výhodnejší systém – či sa však železničné spoločnosti odhodlajú k jeho implementácii, je však otázne.
Ďalšou prekážkou je aj fakt, že na elektrický pohon s autonómnym riadením v budúcnosti prejdú aj nákladné autá, čím sa znížia náklady na „konkurenčný“ typ dopravy tiež zníži. Parallel systems zatiaľ testuje svoj vagón prvej generácie a očakáva, že po dosiahnutí tretej generácie bude môcť začať s výrobou.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Ďalší európsky štát dáva zbohom spaľovákom. Do elektromobilov naleje stovky miliónov eur

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Onkochirurg s 22-ročnou praxou: Jeden nenápadný zvyk devastuje tvoju imunitu. Telo sa stáva terčom chorôb
PREMIUMEnergopomoc: Štát sľubuje príspevky pre 90 % domácností. Pozri sa, či aj ty máš nárok

Poplach v Žiline: V dôsledku úniku neznámej látky evidujú tri zranené osoby

ODBORNÍK: Ak máš tieto peniaze na účte, môžeš mať problém

Macron v tajnom telefonáte varuje, že USA môžu Ukrajinu zradiť. Európa sa podľa neho musí pripraviť na najhoršie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Ďalší európsky štát dáva zbohom spaľovákom. Do elektromobilov naleje stovky miliónov eur
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
-
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
Veľké čistky sa už začali. Státisíce mladých prídu o sociálne siete, Slovensko môže nasledovať
Black Friday prepísal históriu slovenských e-shopov. Dáta odhalili o Slovákoch zaujímavé informácie
Výnimočný nález paleontológov: Objavili rekordný počet stôp po dinosauroch
Štát pri veterných elekrárňach postupuje systémom pokus-omyl. Analytici sú zhrození z novely zákona
Turecko je v panike: Útoky dronov ohrozujú dodávky ropy aj plynu
Minister obrany USA mohol ohroziť životy vlastných vojakov. Zdieľal citlivé dáta cez bežnú appku
Európske automobilky si vydýchli. Čína sa dočkala kľúčového momentu, ktorý nechal USA v kŕči
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Onkochirurg s 22-ročnou praxou: Jeden nenápadný zvyk devastuje tvoju imunitu. Telo sa stáva terčom chorôb
PREMIUMEnergopomoc: Štát sľubuje príspevky pre 90 % domácností. Pozri sa, či aj ty máš nárok

Poplach v Žiline: V dôsledku úniku neznámej látky evidujú tri zranené osoby

ODBORNÍK: Ak máš tieto peniaze na účte, môžeš mať problém

