Kedysi platilo, že ak si chcel auto s poriadnym výkonom a zrýchlením, musel si siahnuť po štvorkolke. Nástup elektromobilov ale spôsobil, že už aj autá s jednou poháňanou nápravou disponujú pôsobivou jazdnou dynamikou, a tak sa potreba štvorkolky za týmto účelom vytráca.

Samozrejme, v ľahkom teréne či na snehu je pohon všetkých štyroch kolies značnou výhodou, no oplatí sa pri elektromobile investovať do verzie s oboma poháňanými nápravami? Aká bude „daň“ v podobe spotreby? Dva elektromotory spotrebujú viac elektriny než jeden, oplatí sa teda viac Enyaq s výhradne zadným pohonom, alebo má verzia s pohonom 4×4 zmysel aj pri bežnom cestovaní na dlhé trasy?

„Papierovo“ v prospech štvorkolky

Enyaq s najväčšou možnou, až 77 kWh batériou, je rozhodne najvhodnejším elektromobilom aj na dlhšie cesty. Dojazd podľa WLTP činí pri verzii iV 80 s pohonom zadnej nápravy až 507 km.

Verzia iV 80x s pohonom 4×4 má papierový dojazd podľa WLTP o niečo nižší, a to maximálne 478 km na jedno nabitie. Na nižšom dojazde sa určite podpisuje aj vyššia hmotnosť verzie iV 80x, ktorá je ťažia o 86 kg.

Primárne by ale za týmto o čosi nižším dojazdom mali stáť práve dva elektromotory, ktoré pochopiteľne spotrebujú viac energie než jeden elektromotor. Odmenou za vyššiu spotrebu je ale vyšší výkon a citeľne lepšia jazdná dynamika.

Enyaq iV 80 má výkon 150 kW (204 koní) a Enyaq iV 80x až 195 kW (265 koní). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h s časom 6,9 sekundy v prospech štvorkolky je tiež výrazne lepší než 8,6 sekundy v prípade zadokolky.

NEPREHLIADNI
VIDEO: Slovákom padne zo Škody sánka. Toto je najúchvatnejšia predná maska na našich cestách

Trakcia všetkých štyroch kolies pri štarte citeľne robí svoje, no toto všetko sú rozdiely, ktoré nie sú v bežnej premávke prakticky vôbec dôležité. Či zrýchliš na stovku za 7 alebo 9 sekúnd, je väčšinou jedno, takisto ani 20 km papierový rozdiel v dojazde nie je nijak tragický.

Jeden dôležitý technický parameter má ale Enyaq iV 80x lepší – maximálna možná hmotnosť vlečenia brzdeného vozíka. V prípade štvorkolky je to až do 1 200 kg, kdežto zadokolka môže vliecť brzdený vozík do hmotnosti maximálne 1 000 kg. 

Práve pri vlečení ťažšieho prívesu sa môže zísť aj vyšší výkon verzie 80x, ktorá ale ešte nie je najvýkonnejším Enyaqom a neskôr príde aj verzia RS s pohonom 4×4 a výkonom 300 koní.

Ja som s 300-koňovým elektromobilom ťahali obytný karavan s hmotnosťou 1 000 kg a musím uznať, že po výkonnostnej stránke s ťahaním nemalo auto žiadny problém. 200-koňová verzia s pohonom zadnej nápravy by sa už mohla pri niektorých situáciách „zadýchať“.

Reálne spotreby sú prekvapením
Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP