Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Elektromobily ešte ani zďaleka nie sú dokonalé, no vývojom napredujú ohromnou rýchlosťou a už čoskoro môže byť elektrické auto vhodnejšie než spaľovák pre väčšinu motoristov. Aby sa tak stalo, musia sa najskôr vyriešiť zásadné problémy a jedným z nich je aj takzvaný „coldgate“.

Coldgate je výraz, ktorým označujeme podchladenie batérie elektromobilu pri rýchlom nabíjaní. Technicky zdatnejší motoristi a elektromobilisti vedia, že na to, aby sa lítium-iónová batéria mohla nabíjať plným výkonom, musí mať ideálnu teplotu.

Tá sa vo väčšine prípadov pohybuje od 25 do 50 stupňov Celzia, pričom v lete nie je dosiahnutie požadovanej teploty žiaden problém. Počas nabíjania sa aj samotná batéria zohrieva, a tak si sama „pomáha“ dosiahnuť a udržať ideálnu teplotu, aj keď je na začiatku nabíjacieho procesu mierne podchladená.

FonTech

Problém ale nastáva počas zimy, kedy vonkajšia teplota dosahuje hodnoty pod bodom mrazu. V takomto prípade sa už batéria počas nabíjania sama nedokáže zohriať, aby bola schopná do seba pustiť maximálny nabíjací výkon.

Častokrát teda pri zlej príprave elektromobilu na nabíjanie dosahuje nabíjací výkon iba polovicu z maximálnej hodnoty. Tento problém nespôsobuje iba to, že na nabíjačke strávi vodič podstatne dlhší čas, ale zasahuje aj do peňaženky majiteľa elektromobilu.

Poznaj svoje auto, ušetríš kopu peňazí

Moderné elektromobily už majú teplotný manažment batérie zvládnutý pomerne dobre, no určite to nie je dokonalé a aj pri našich testoch sme niekoľkokrát postrehli problémy s dosiahnutím maximálneho nabíjacieho výkonu.

Problémy dokonca nastali aj vtedy, keď sme elektromobil dobre pripravili na nabíjanie. Tepelný manažment má jednoducho každý výrobca riešený inak a je teda dôležité vedieť, čo treba s tým a tým autom urobiť, aby bolo čo najlepšie pripravené na rýchlonabíjanie.

Pri niektorých modeloch stačí zadať nabíjací bod do vstavanej navigácie a auto si batériu pripraví úplne samo. Pri iných stačí prejsť pár desiatok kilometrov a batéria sa počas jazdy zohreje. Niektorým modelom ale nestačí ani jazda po diaľnici a po príchode na nabíjačku nastane veľké sklamanie.

Zobraziť celú galériu (1)
Michal Varga/FonTech

No a čo ešte tento problém okrem dlhšieho čakania na nabitie auta spôsobuje? Veľmi ľahko sa môže stať, že za nabíjanie zaplatíš viac než musíš. Najjednoduchšie bude vysvetliť to na príklade.

Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú