Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
Nemecký autoklub ADAC a jeho služba Žltý anjel mali aj v roku 2023 plné ruky práce. Každých deväť sekúnd niekto volal ich pomoc. V roku 2023 sa počet výjazdov zvýšil o viac ako 117-tisíc prípadov oproti predchádzajúcemu roku, dosahujúc celkovo viac ako 3,5 milióna zásahov. Dôvodom nárastu bol vyšší počet áut na cestách.
S nástupom elektromobilov rastie aj počet ich porúch. Zatiaľ čo v roku 2022 ADAC zaznamenal okolo 15-tisíc problémov s elektrickými autami, v roku 2023 ich bolo už 30-tisíc.
Ľudia často zvažujú, ktoré modely sú spoľahlivé a pri ktorých je väčšie riziko poruchy, najmä pri starších autách. Zaujíma ich tiež, či sú elektromobily náchylnejšie na poruchy než autá na benzín alebo naftu.
Štatistiky ADAC ponúkajú odpovede, ktoré môžu pomôcť pri rozhodovaní o kúpe auta. Zisti, prečo sú niektoré autá viac spoľahlivé a iné menej.
Aké sú hlavné príčiny poruchy?
Štartovacia batéria sa dlhodobo považuje za hlavnú príčinu porúch. Nejde o batérie používané v elektromobiloch alebo plug-in hybridoch, ale o klasické autobatérie umiestnené zvyčajne v motorovom priestore. Počas pandémie covidu v roku 2020 sa zvýšil počet porúch batérií, pretože autá často stáli nevyužité alebo jazdili len občas. Batéria sa viac opotrebováva, ak sa nepoužíva, než pri bežnej jazde.
V roku 2022 bolo 43,2 percenta všetkých porúch spôsobených vybitou batériou, zatiaľ čo v roku 2023 to bolo 44,1 percenta. Ako uvádza portál Autoviny.sk, to ukazuje, že problémy s batériami sú stále najčastejšou príčinou porúch.
Ďalšie časté príčiny zahŕňajú problémy s motorom, elektronikou motora, vstrekovaním paliva alebo zapaľovaním, čo tvorí 22,8 percenta prípadov. Problémy so štartérom, generátorom, elektrickým systémom vozidla alebo osvetlením sú tretí najčastejší dôvod porúch s 10,5 percentami. Na ďalších miestach sú defekty pneumatík (8,8 percenta) a poruchy uzamykacích systémov (7,1 percenta).
Ktoré problémy sa nezohľadňujú?
Najnovšie štatistiky porúch posudzovali 156 rôznych sérií vozidiel od asi 20 značiek. Týkali sa aut, ktoré majú od troch do desiatich rokov a boli prvýkrát zaregistrované medzi rokmi 2014 a 2021. Aby sa dáta mohli štatisticky vyhodnotiť, každá séria musí mať za dva roky aspoň 7 000 registrácií. Ak táto podmienka platí, do štatistík sa zahrnú všetky modelové roky s aspoň 5 000 registráciami.
Pri vyhodnocovaní sa nezohľadňujú problémy, ktoré si motorista spôsobil sám, ako napríklad prázdna nádrž, pretože nevznikli chybou auta.
Na webovej stránke ADAC nájdeš prehľadne usporiadaný rebríček spoľahlivosti automobilov podľa tried. Každá trieda má priradenú farbu, kde tmavozelená znamená veľmi nízku poruchovosť a červená veľmi vysokú poruchovosť. Autá sú rozdelené podľa roka, kedy boli prvýkrát zaregistrované.
Napríklad Hyundai Tucson z roku 2021 je na zelenom stupni s 5,1 poruchami na 1 000 vozidiel. Kia Ceed a XCeed z toho istého roku majú žltý index s 8,4 poruchami na 1 000 registrovaných vozidiel.
Najspoľahlivejšie jazdené autá
Za najspoľahlivejšie jazdené autá s vekom 3 až 10 rokov sa podľa tohto rebríčka ADAC považujú (bez poradia):
- Toyota Aygo
- Audi A1
- Audi A4
- Audi A5
- Audi Q3
- Audi Q5
- BMW rad 1
- BMW rad 3
- BMW rad 4
- BMW rad 5
- BMW i3
- BMW X1
- BMW X3
- BMW X5
- Mini Mitsubishi ASX
- Mazda CX-3
- Mercedes-Benz GLC
- Renault Captur
- Renault Zoe
- SEAT Arona
- Škoda Rapid
- Suzuki Vitara
- Suzuki Ignis
- VW T-Roc
- Volvo XC40
Najmenej spoľahlivé jazdené autá
Podľa rovnakého indexu sú najmenej spoľahlivé jazdené autá nasledovné (bez poradia):
- Hyundai i10
- smart forfour
- smart fortwo
- Renault Clio
- Toyota Yaris
- Ford Kuga
- Peugeot 308
- Renault Kangoo/Rapid
- Renault Scenic
- Toyota C-HR
- Toyota Corolla
- Ford S-Max
- Opel Insignia
- Toyota RAV4
- FIAT Ducato
Tento sumár spoľahlivosti z nemeckého trhu ti môže poslúžiť ako dobrý rozhodovací kompas, keď zvažuješ kúpu jazdeného auta na Slovensku.
Lenže ADAC upozorňuje, že takéto hodnotenie by si mal brať skôr ako orientačné. Ak nájdeš vhodnú ponuku na trhu ojazdených áut, mal by si nechať auto odborne skontrolovať, bez ohľadu na štatistické hodnotenie. Toto ti môže pomôcť predísť nákladným opravám v budúcnosti.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Panika v Tesle: Kľúčoví manažéri rozpredávajú firmu. Je medzi nimi aj brat Elona Muska
Špičkový model BMW sa trápi: V predajoch ho predbehla táto lacnejšia alternatíva
Takto rýchlo ani nenatankuješ. Známa automobilka spúšťa predaj prelomových elektromobilov
TOP Mal pochovať elektromobily, realita je úplne iná. Revolučný spaľovák je fiasko
VIDEO: Bývalý inžinier NASA vyškolil Teslu. Autopilot zlyhal na triviálnej veci
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
NÁROČNÝ KVÍZ z biológie: Až 8 z 10 Slovákov pohorí hneď na prvej otázke. Ukáž svoje znalosti
20 miliónov za kilo. Mesiac ukrýva vzácny prastarý plyn, startup ho začne ťažiť už v roku 2027
Kotlár odovzdal dôkazy o mRNA vakcínach. „Hanbím sa za vás,“ povedal mu lekár do očí
Známy slovenský cestovateľ Marek Slobodník a jeho priateľ z Indie otvorili v Banskej Bystrici autentickú indickú reštauráciu
Unikli informácie o Putinovom zdraví: Prekonal vážne ochorenie, cestuje so špeciálnym kufrom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Mal pochovať elektromobily, realita je úplne iná. Revolučný spaľovák je fiasko
- VIDEO: Bývalý inžinier NASA vyškolil Teslu. Autopilot zlyhal na triviálnej veci
- Tesla má vážny problém. Nový čínsky elektromobil vyzerá ako Model Y, no stojí polovicu
- Panika v Tesle: Kľúčoví manažéri rozpredávajú firmu. Je medzi nimi aj brat Elona Muska
- Takto rýchlo ani nenatankuješ. Známa automobilka spúšťa predaj prelomových elektromobilov
-
- Mal pochovať elektromobily, realita je úplne iná. Revolučný spaľovák je fiasko
- Tesla má vážny problém. Nový čínsky elektromobil vyzerá ako Model Y, no stojí polovicu
- VIDEO: Bývalý inžinier NASA vyškolil Teslu. Autopilot zlyhal na triviálnej veci
- Panika v Tesle: Kľúčoví manažéri rozpredávajú firmu. Je medzi nimi aj brat Elona Muska
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
-
- Mal pochovať elektromobily, realita je úplne iná. Revolučný spaľovák je fiasko
- Tesla má vážny problém. Nový čínsky elektromobil vyzerá ako Model Y, no stojí polovicu
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
- VIDEO: Bývalý inžinier NASA vyškolil Teslu. Autopilot zlyhal na triviálnej veci
- Mercedes odhalil tajnú zbraň. Elektromobilom dá batériu, ktorá pošle spaľováky do zabudnutia
Zmiznuté lietadlo Malaysia Airlines. Po 10 rokoch sa obnovuje pátranie
Presnejšie predpovede pre Slovensko. SHMÚ nasadzuje nové technológie
WMO varuje pred rekordnými teplotami. Svet vstúpil do nebezpečnej zóny otepľovania
Čaká nás pád cien energií? Eurokomisia spúšťa plán na radikálne úspory
Primátor Istanbulu zatknutý, internet obmedzený. Turci hlásia výpadky na populárnych platformách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
NÁROČNÝ KVÍZ z biológie: Až 8 z 10 Slovákov pohorí hneď na prvej otázke. Ukáž svoje znalosti
20 miliónov za kilo. Mesiac ukrýva vzácny prastarý plyn, startup ho začne ťažiť už v roku 2027
Kotlár odovzdal dôkazy o mRNA vakcínach. „Hanbím sa za vás,“ povedal mu lekár do očí
Známy slovenský cestovateľ Marek Slobodník a jeho priateľ z Indie otvorili v Banskej Bystrici autentickú indickú reštauráciu
Unikli informácie o Putinovom zdraví: Prekonal vážne ochorenie, cestuje so špeciálnym kufrom
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené