Americký výrobca elektrických áut Tesla dosiahol so svojim systémom autonómneho riadenia kľúčový míľnik. Ako prostredníctvom sociálnej siete Twitter informoval Elon Musk, autopilot je už v beta verzii dostupný v Severnej Amerike pre všetkých, ktorí oň požiadajú.

Oprávnená kritika neutícha

O sprístupnenie beta verzie autopilota s najnovšími aktualizáciami je možné zažiadať cez dotykovú obrazovku v aute, ktorými sú vybavené všetky modely značky Tesla. Nutné je, samozrejme, vlastniť túto službu, ktorá nie je práve najlacnejšia.

Autopilot totiž, v najvyššej verzii, stojí až 15 000 amerických dolárov, pričom k zvýšení jeho ceny došlo len nedávno, spomína Electrek.

Autopilot Tesly sa pritom ešte vždy nezbavil jednej zo svojich najväčších chýb. Ako totiž reagoval na Muskove vyhlásenie novinár Tim Pool, jeho auto tejto značky ešte vždy náhodne a bezdôvodne prudko brzdí, pričom raz sa mu to stalo dokonca na diaľnici.

Aj keď k žiadnej nehode nedošlo, takéto správanie sa autopilota je nebezpečné a môže veľmi ľahko spôsobiť tragédiu.

Vedec z MIT Lex Fridman vyhlásil, že sa jedná o obrovský míľnik pre reálnu umelú inteligenciu. Kritici však reagovali skepticky a argumentujú tým, že by sa nemal softvér autonómneho riadenia testovať vo verzii beta na skutočných cestách, kde môžu spôsobiť problémy. Nestalo sa pritom len raz, že spôsobil autopilot Tesly nehodu – spoločnosť často argumentuje tým, že je nutné na systém dávať pozor a mať ruky neustále na volante.

Dominuje trhom

Napriek vysokej cene Tesla dominuje prakticky všetkým trhom s elektrickými autami a po dominancii na nemeckom trhu si Muskova automobilka podmanila celú Európu. S počtom vyše 29 000 nových registrovaných Tesiel Model Y je elektromobil jednoznačným lídrom pred druhým Peugeot 208 (niečo vyše 19 000 nových registrácií).

Klasický autopilot je zdarma

Základná verzia autopilota je v Teslách zdarma a je schopná vykonávať základné úkony, ako je zatáčanie, zrýchľovanie či automatické brzdenie. Ako ale vysvetľuje TechCrunch, FSD, teda plne autonómne riadenie, poskytuje asistenciu so zatáčaním ako na diaľniciach tak aj v mestách, privolanie vozidla (využívané na parkoviskách), automatické parkovanie či rozpoznávanie semafórov a dopravných značiek, na ktoré dokáže auto samostatne reagovať.

Tesla

Spoločnosť je naďalej pod „útokom“ niekoľkých organizácií, podľa ktorých existuje riziko, že môže samotný autopilot za niekoľko smrteľných nehôd. Existuje tiež podozrenie, že Tesla túto technológiu prezentovala klamlivo, za čo už dostala pokutu aj v Nemecku a to vo výške 14 miliónov USD, spomína Electrek. Tesla sa však voči tomuto rozhodnutiu odvolala.

Napriek množstvu problémov ostáva autonómne riadenie Tesly tým najpokročilejším, ktoré môže zákazník v osobnom automobile dostať. To sa podarilo aj bez použitia LiDARu, len pomocou kamier a výkonnej umelej inteligencie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú