Priekopníkom vo svete elektromobilov sa za posledné roky nestal nik iný, ako americká Tesla. Jej luxusné autá na elektrinu ponúkajú nielen poriadne pohodlie, ale aj možnosti, o akých by sa nám kedysi ani nesnívalo. Najväčšou doménou elektromobilov Tesly je práve autopilot, ktorý sa má starať o rôzne úkony počas jazdy, no napriek svojej vyspelosti robí spoločnosti problémy.
Tesla predstavila svoj systém autonómneho riadenia pomocou autopilota ako prvá a od tej doby na ňom neustále pracuje. Postupom času začali spoločnosť Elona Muska nasledovať aj ďalší veľkí výrobcovia, pred ktorými si však Tesla drží náskok. Práve autopilot je jednou z kľúčových vlastností Modelu S, Modelu X a Modelu 3, ktoré dosiaľ zišli z výrobnej linky. Autonómne riadenie však stále nedokáže plnohodnotne nahradiť pozorného vodiča za volantom. Tento fakt dokázali aj tragické havárie, do ktorých mal byť zapletený autopilot Tesly.
Tragické nehody vôbec nerobia autopilotovi dobré meno
Ešte v roku 2015 vyzerala pre Teslu a jej autopilota budúcnosť v celku ružovo. Elonovi Muskovi sa podarilo vybudovať pre tento systém riadenia vlastnú pozitívnu povesť, ktorú však neskôr začali zahmlievať havárie. Práve tragické nehody majú za následok poškvrnenie reputácie autopilota, aj keď mnohí vodiči s touto funkciou nezaobchádzajú správne.
Prvá nehoda v roku 2016, kedy zomrel Joshua Brown pri náraze Modelu S do nákladiaka, ukázala, že vodič mal z 37 minútovej jazdy ruky na volante iba na 25 sekúnd. Pred haváriou bezpečnostné systémy elektromobilu vodiča výrazne upozorňovali, aby prevzal riadenie.
Na túto nehodu sa pozrela Národná správa bezpečnosti cestnej premávky v USA, ktorá neoznačila autopilota ako vinníka tejto tragickej udalosti. Iný názor na celú situáciu však už mala Národná rada pre bezpečnosť dopravy, ktorá vo svojom vyjadrení priznala, že systém autonómneho riadenia Tesly v Modeli S mohol pri nehode zohrať svoju rolu. O 2 mesiace na to aktualizovala Tesla softvér svojich elektromobilov, ktoré majú bez odozvy vodiča vypnúť funkciu autopilota.
Nenechaj si ujsť
Tesla mala ďalšiu nehodu, ktorú pripisovali Autopilotovi. Niečo tu ale nesedí
Ani to však nezabránilo ďalšej tragickej nehode, pri ktorej prišiel o život inžinier Applu, Wei Huang, ktorého Model X nabúral priamo do betónovej bariéry na kalifornskej diaľnici. Národná rada pre bezpečnosť dopravy opäť priznala časť viny aj autopilotovi.
Tesla však prezradila, že aj Huang dostal pred haváriou niekoľko bezpečnostných upozornení, aby chytil volant do svojich rúk. Ďalšou pochmúrnou udalosťou bol náraz Modelu S do hasičského auta v americkom Utahu. Aj v tomto prípade bol zapnutý autopilot, no vodička sa priznala, že počas jazdy používala svoj smartfón.
Tesla ale napriek tomu stále zákazníkov upozorňuje, že jej autopilot je určený iba pre pozorných vodičov, ktorí sa budú držať bezpečnostných pokynov, čím na ceste neohrozia seba, ani ostatných. Majitelia týchto elektromobilov si však môžu kvôli interpretácii tejto funkcie výrobcom jej možnosti zle vysvetliť, čoho následkom sú aj tragické havárie.
Zákazníci nepochopili, čo Tesla predáva
Za to, že si majitelia elektromobilov Tesly zle vyložili možnosti autopilota, je z veľkej časti vinná samotná spoločnosť. Popis funkcií jej autonómneho riadenia môže byť totiž pre mnohých zákazníkov zavádzajúci. Slovíčko „autopilot“ sa mnohokrát spája so systémami lietadiel, či lodí. Tie sú po aktivácii schopné samostatne riadiť tieto stroje bez zásahu človeka. A práve tu nastáva problém. Tesla by tak mala možnosti a označenie tejto funkcie podať zákazníkom takým spôsobom, aby pochopili, že autopilot nie je náhradou vodiča.
Nenechaj si ujsť
Očakávané čísla sú von. Tesla zverejnila, koľko zarobila a minula v úvodných mesiacoch roka
So svojim autonómnym systémom riadenia za ten čas prišli aj iní výrobcovia ako Nissan, ktorí ale jeho schopnosti nepreceňujú. Práve naopak, označenie Nissan Pro Pilot Assist dáva vodičovi pocit, že ide len o asistenčný systém a nie o plne autonómneho autopilota.
Mnoho vodičov elektromobilov Tesly si však uvedomuje, že je pri jazde potrebné venovať pozornosť šoférovaniu. Stále sa však nájdu takí, ktorí dokážu ignorovať bezpečnostné upozornenia a spoliehajú sa výhradne na schopnosti autopilota. K takémuto záveru zrejme došli pri čítaní definície tejto funkcie na stránkach spoločnosti.
„Vaša Tesla prispôsobí rýchlosť okolitej doprave, bude udržiavať a automaticky meniť jazdný pruh bez zásahu vodiča, zvládne schádzať z diaľničných výjazdov pokiaľ je cieľ cesty blízko a dokáže taktiež sama zaparkovať na parkovisku, ale tiež v garáži. Napriek tomu by mal byť autopilot považovaný za asistenčnú funkciu a zodpovednosť za jazdu tak ostáva na pleciach vodiča.“ – popis funkcie autopilota Teslou.
Z tohto popisu autopilota môže zákazník nadobudnúť pocit, že táto funkcia zohráva počas jazdy výraznú úlohu pri šoférovaní. Mnohé možnosti tohto systému však stále nie sú v aktuálnom softvéri sprístupnené. Tesla tak touto charakteristikou iba naznačila, že hardvér prítomný v jej elektromobiloch bude do budúcnosti schopný aj ďalších menovaných možností. S takýmto prístupom sa tak spoločnosti mohlo podariť poriadne zmiasť zákazníkov.
Štatistiky nie sú všetko
Elon Musk je na funkciu autopilota patrične hrdý, a tak ho nesmierne hnevá, ak sa novinári chytajú každej nehody, ktorú mohol zapríčiniť práve tento systém. Autonómne riadenie má však za úlohu iba zvýšiť bezpečnosť počas jazdy. Samotná spoločnosť sa však rada oháňa aj rôznymi štatistikami.
Podľa nich mala byť nehodovosť po uvedení jej elektromobilov vybavených hardvérom pre autonómne riadenie až 3,7-násobne nižšia ako u áut bez tejto výbavy. Problémom však ostáva zdroj takýchto informácií, keďže doteraz nie je jasné, ako Tesla dokázala oddeliť nehody, v ktorých bol aktérom autopilot od tých, ktoré ním zapríčinené neboli.
Tieto informácie sú tak dôkazom toho, že štatistiky a rôzne prieskumy nie sú relevantným dôkazom bezpečnosti týchto elektromobilov. Stále však ostáva pravdou, že technológia autopilota je skutočne vyspelá natoľko, že jej vodiči dôverujú viac, než by mali. Niektorí dokonca dokázali bezpečnostné varovania elektromobilov Tesly oklamať. Pri výzve na uchopenie volantu síce senzory zaznamenali tlak, ktorý mal byť rukou vodiča, no v skutočnosti išlo napríklad o obyčajný pomaranč.
Nenechaj si ujsť
Tesla ťažila z popularity Elona Muska. Teraz sa stáva problémom
Tesla napriek všetkým problémom žne vo svete so svojimi modelmi úspechy, no v poslednej dobe ju nesmierne trápi produkcia Modelu 3. Kvôli týmto problémom tak spoločnosť nepotrebuje ďalšie negatívne ohlasy, ktoré by jej mohli ešte viac uškodiť. To, čo však malo byť ťahúňom výbavy jej elektromobilov, sa postupom času začalo stávať problémom. Autopilot je síce špičkovým jazdným asistentom, no vodiči a ani Tesla by nemali preceňovať jeho schopnosti.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Napätie, strach a legendárni Xenomorfovia. Vesmírna nočná mora opäť ožije v modernej podobe
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Odmietajú očkovanie, no účinkom vakcíny sa aj tak nevyhnú. Vedci vytreli zrak popleteným Slovákom
NASA musí vypínať satelity, vedci tomu nerozumejú. V magnetickom poli Zeme sa deje niečo čudné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensku je nelegálna. Známa látka predlžuje život buniek o 57 % a spomaľuje starnutie, zistili vedci
Slovensko pod náporom búrok: Supercely, vietor 85 km/h a krúpy. Výstrahy 2. stupňa platia pre tieto okresy
Hygienici varujú: Tieto populárne letné lokality skrývajú zdravotné riziká (NOVÝ ZOZNAM)
NOVÝ PRIESKUM: Štvrtina Slovákov by pripustila pripojenie k Rusku, 14 % je jednoznačne za
Hlas vysvetľuje 300-tisícovú pôžičku od Pellegriniho sestry: Najnovšie Šutaj Eštok spomína aj Zomri
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
-
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Mercedes už testuje batérie, ktoré zmenia svet. Ponúknu dojazd vyše 1 000 kilometrov na 1 nabitie
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
AKTUÁLNE: Prísna regulácia EÚ má prvé obete. Meta zakáže politické reklamy na svojich platformách
Internet Starlinku zrazu prestal fungovať. Tisíce ľudí po celom svete zažili rozsiahly globálny výpadok
Nový model Teslu ich nezachránil. Elon Musk má dôvod na obavy, jeho automobilka upadá
Airbus získal obrovskú objednávku od Avolonu. Dodá 90 lietadiel a ďalšie môžu pribudnúť
Japonci prišli s prelomovým genetickým objavom, pomôže ľudom Downov syndróm
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP