Priekopníkom vo svete elektromobilov sa za posledné roky nestal nik iný, ako americká Tesla. Jej luxusné autá na elektrinu ponúkajú nielen poriadne pohodlie, ale aj možnosti, o akých by sa nám kedysi ani nesnívalo. Najväčšou doménou elektromobilov Tesly je práve autopilot, ktorý sa má starať o rôzne úkony počas jazdy, no napriek svojej vyspelosti robí spoločnosti problémy.
Tesla predstavila svoj systém autonómneho riadenia pomocou autopilota ako prvá a od tej doby na ňom neustále pracuje. Postupom času začali spoločnosť Elona Muska nasledovať aj ďalší veľkí výrobcovia, pred ktorými si však Tesla drží náskok. Práve autopilot je jednou z kľúčových vlastností Modelu S, Modelu X a Modelu 3, ktoré dosiaľ zišli z výrobnej linky. Autonómne riadenie však stále nedokáže plnohodnotne nahradiť pozorného vodiča za volantom. Tento fakt dokázali aj tragické havárie, do ktorých mal byť zapletený autopilot Tesly.
Tragické nehody vôbec nerobia autopilotovi dobré meno
Ešte v roku 2015 vyzerala pre Teslu a jej autopilota budúcnosť v celku ružovo. Elonovi Muskovi sa podarilo vybudovať pre tento systém riadenia vlastnú pozitívnu povesť, ktorú však neskôr začali zahmlievať havárie. Práve tragické nehody majú za následok poškvrnenie reputácie autopilota, aj keď mnohí vodiči s touto funkciou nezaobchádzajú správne.
Prvá nehoda v roku 2016, kedy zomrel Joshua Brown pri náraze Modelu S do nákladiaka, ukázala, že vodič mal z 37 minútovej jazdy ruky na volante iba na 25 sekúnd. Pred haváriou bezpečnostné systémy elektromobilu vodiča výrazne upozorňovali, aby prevzal riadenie.
Na túto nehodu sa pozrela Národná správa bezpečnosti cestnej premávky v USA, ktorá neoznačila autopilota ako vinníka tejto tragickej udalosti. Iný názor na celú situáciu však už mala Národná rada pre bezpečnosť dopravy, ktorá vo svojom vyjadrení priznala, že systém autonómneho riadenia Tesly v Modeli S mohol pri nehode zohrať svoju rolu. O 2 mesiace na to aktualizovala Tesla softvér svojich elektromobilov, ktoré majú bez odozvy vodiča vypnúť funkciu autopilota.
Nenechaj si ujsť
Tesla mala ďalšiu nehodu, ktorú pripisovali Autopilotovi. Niečo tu ale nesedí
Ani to však nezabránilo ďalšej tragickej nehode, pri ktorej prišiel o život inžinier Applu, Wei Huang, ktorého Model X nabúral priamo do betónovej bariéry na kalifornskej diaľnici. Národná rada pre bezpečnosť dopravy opäť priznala časť viny aj autopilotovi.
Tesla však prezradila, že aj Huang dostal pred haváriou niekoľko bezpečnostných upozornení, aby chytil volant do svojich rúk. Ďalšou pochmúrnou udalosťou bol náraz Modelu S do hasičského auta v americkom Utahu. Aj v tomto prípade bol zapnutý autopilot, no vodička sa priznala, že počas jazdy používala svoj smartfón.
Tesla ale napriek tomu stále zákazníkov upozorňuje, že jej autopilot je určený iba pre pozorných vodičov, ktorí sa budú držať bezpečnostných pokynov, čím na ceste neohrozia seba, ani ostatných. Majitelia týchto elektromobilov si však môžu kvôli interpretácii tejto funkcie výrobcom jej možnosti zle vysvetliť, čoho následkom sú aj tragické havárie.
Zákazníci nepochopili, čo Tesla predáva
Za to, že si majitelia elektromobilov Tesly zle vyložili možnosti autopilota, je z veľkej časti vinná samotná spoločnosť. Popis funkcií jej autonómneho riadenia môže byť totiž pre mnohých zákazníkov zavádzajúci. Slovíčko „autopilot“ sa mnohokrát spája so systémami lietadiel, či lodí. Tie sú po aktivácii schopné samostatne riadiť tieto stroje bez zásahu človeka. A práve tu nastáva problém. Tesla by tak mala možnosti a označenie tejto funkcie podať zákazníkom takým spôsobom, aby pochopili, že autopilot nie je náhradou vodiča.
Nenechaj si ujsť
Očakávané čísla sú von. Tesla zverejnila, koľko zarobila a minula v úvodných mesiacoch roka
So svojim autonómnym systémom riadenia za ten čas prišli aj iní výrobcovia ako Nissan, ktorí ale jeho schopnosti nepreceňujú. Práve naopak, označenie Nissan Pro Pilot Assist dáva vodičovi pocit, že ide len o asistenčný systém a nie o plne autonómneho autopilota.
Mnoho vodičov elektromobilov Tesly si však uvedomuje, že je pri jazde potrebné venovať pozornosť šoférovaniu. Stále sa však nájdu takí, ktorí dokážu ignorovať bezpečnostné upozornenia a spoliehajú sa výhradne na schopnosti autopilota. K takémuto záveru zrejme došli pri čítaní definície tejto funkcie na stránkach spoločnosti.
„Vaša Tesla prispôsobí rýchlosť okolitej doprave, bude udržiavať a automaticky meniť jazdný pruh bez zásahu vodiča, zvládne schádzať z diaľničných výjazdov pokiaľ je cieľ cesty blízko a dokáže taktiež sama zaparkovať na parkovisku, ale tiež v garáži. Napriek tomu by mal byť autopilot považovaný za asistenčnú funkciu a zodpovednosť za jazdu tak ostáva na pleciach vodiča.“ – popis funkcie autopilota Teslou.
Z tohto popisu autopilota môže zákazník nadobudnúť pocit, že táto funkcia zohráva počas jazdy výraznú úlohu pri šoférovaní. Mnohé možnosti tohto systému však stále nie sú v aktuálnom softvéri sprístupnené. Tesla tak touto charakteristikou iba naznačila, že hardvér prítomný v jej elektromobiloch bude do budúcnosti schopný aj ďalších menovaných možností. S takýmto prístupom sa tak spoločnosti mohlo podariť poriadne zmiasť zákazníkov.
Štatistiky nie sú všetko
Elon Musk je na funkciu autopilota patrične hrdý, a tak ho nesmierne hnevá, ak sa novinári chytajú každej nehody, ktorú mohol zapríčiniť práve tento systém. Autonómne riadenie má však za úlohu iba zvýšiť bezpečnosť počas jazdy. Samotná spoločnosť sa však rada oháňa aj rôznymi štatistikami.
Podľa nich mala byť nehodovosť po uvedení jej elektromobilov vybavených hardvérom pre autonómne riadenie až 3,7-násobne nižšia ako u áut bez tejto výbavy. Problémom však ostáva zdroj takýchto informácií, keďže doteraz nie je jasné, ako Tesla dokázala oddeliť nehody, v ktorých bol aktérom autopilot od tých, ktoré ním zapríčinené neboli.
Tieto informácie sú tak dôkazom toho, že štatistiky a rôzne prieskumy nie sú relevantným dôkazom bezpečnosti týchto elektromobilov. Stále však ostáva pravdou, že technológia autopilota je skutočne vyspelá natoľko, že jej vodiči dôverujú viac, než by mali. Niektorí dokonca dokázali bezpečnostné varovania elektromobilov Tesly oklamať. Pri výzve na uchopenie volantu síce senzory zaznamenali tlak, ktorý mal byť rukou vodiča, no v skutočnosti išlo napríklad o obyčajný pomaranč.
Nenechaj si ujsť
Tesla ťažila z popularity Elona Muska. Teraz sa stáva problémom
Tesla napriek všetkým problémom žne vo svete so svojimi modelmi úspechy, no v poslednej dobe ju nesmierne trápi produkcia Modelu 3. Kvôli týmto problémom tak spoločnosť nepotrebuje ďalšie negatívne ohlasy, ktoré by jej mohli ešte viac uškodiť. To, čo však malo byť ťahúňom výbavy jej elektromobilov, sa postupom času začalo stávať problémom. Autopilot je síce špičkovým jazdným asistentom, no vodiči a ani Tesla by nemali preceňovať jeho schopnosti.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Známa služba rozdáva až 3 herné pecky úplne zadarmo. Stačí si ich pridať a ostanú ti navždy
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Ukrajina hlási mimoriadne dôležitý zásah. Rusom zostrelila sofistikovanú zbraň (VIDEO)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
Ujdi na pár dní z upršaného Slovenska. Za 44 eur si zaletíš do 3 talianskych miest, minieš menej ako za večeru
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP