Apple chcel novinkou v iOS 14 zvýšiť bezpečnosť dát ľudí a zrušiť miliardy Facebooku. Napokon ju odložil z kuriózneho dôvodu
Monitorovanie využitia aplikácií, návštev webov a ďalších aktivít používateľov na smartfónoch sa stali v posledných rokoch bežnou praxou. Zvýšiť bezpečnosť a súkromie ľudí chcel s avizovanou funkcionalitou Apple v novej verzii iOS. Bezpečnostnú funkciu v iOS 14 zatiaľ nespustil. Dôvod oneskorenia má však iné vysvetlenie, aké podal verejnosti tento gigant. Téme sa venoval magazín Forbes.
Zbieranie marketingových dát prostredníctvom aplikácií používaných na najpopulárnejších zariadeniach všetkých čias sa stalo bežnou praxou veľkých spoločností ako Facebook, Google a mnohých ďalších. Tieto dáta sú relevantné najmä pre zadávateľov reklamy, ktorí tak na základe údajov o chovaní používateľa môžu poskytnúť relevantnejšie reklamy.
So zberom dát o používateľoch smartfónov sa v uplynulých rokoch spájali aj mnohé veľké kauzy. Azda najznámejšou je kauza s Cambridge Analytica, do ktorej bol zapletený aj Facebook. Najväčšia sociálna sieť sveta má pritom nad súkromím používateľov oveľa väčšiu kontrolu, ako by si niekto mohol myslieť. Kroky ľudí totiž nemonitoruje len v rámci svojej vlastnej platformy, ale dokáže získať dáta aj z iných aplikácií.
Apple chcel stopnúť nekalé praktiky marketingu
Práve zdieľaniu dát medzi jednotlivými aplikáciami chcel zabrániť Apple s novou funkcionalitou v iOS 14, ktorá mala používateľa na takého chovanie aplikácií upozorniť a opýtať sa ho, či s tým súhlasí. Podobné povolenia sú súčasťou mnohých aplikácií, no týkajú sa najmä prístupu k úložisku, kontaktom, fotoaparátu a ďalších zdrojov v smartfónoch.
Regulovanie zbierania súborov cookies a marketingových identifikátorov však mnohé krajiny doteraz detailnejšie neriešili. Nová funkcia Applu tak predstavovala veľkú hrozbu práve pre taký Facebook, ktorý jej spustením môže prísť o množstvo cenných dát, informoval CNBC. Preto si Apple vyslúžil za oznámenie tejto novinky v iOS 14 veľkú kritiku najmä zo strany najväčšej sociálnej siete, ktorej sa tento plán vôbec nepozdával.
Očakávaná novinka zatiaľ nefunguje
Funkcia, ktorú by mohli využívať všetky iPhony od roku 2015 s novým systémom iOS 14, by tak zásadným spôsobom zvýšila bezpečnosť dát a súkromie používateľov pri každodennom používaní aplikácií a prehliadaní webu. Je tu však jedno veľké „ALE“. Apple ju totiž doteraz nespustil aj napriek vydaniu oficiálnej verzie iOS 14, ktorá sa začala šíriť ešte v septembri tohto roka.
Dôvodom bolo podľa spoločnosti to, že oneskorenie spustenia pomôže vývojárom sa na príchod funkcie lepšie pripraviť. Ako sa však aktuálne ukázalo, nie je to ten pravý dôvod, prečo gigant z Cupertina spustenie odložil.
Novinka, ktorá má pomôcť stovkám miliónom používateľov po celom svete uchovať si svoje súkromie a dáta o používaní vo väčšom bezpečí, totiž nefunguje tak, ako by mala.
Apple jej spustenie odložil do začiatku roka 2021. Ukázalo sa však, že odklad spôsobil najmä problém vo frameworku nazvanom „SKAdNetwork“, ktorý prakticky stále nie je na 100 % funkčný.
Doteraz bol v praxi využívaný identifikátor pre smartfóny známy ako IDFA, ktorý poskytoval údaje o ID zariadení a úspešnosti reklamných kampaní, čo pomáhalo marketingu pri ďalšom rozhodovaní o poskytovaní reklám.
Nové riešenie má byť bezpečnejšie najmä pre používateľov
Analytiku a odosielanie takýchto dát môžu používatelia manuálne vypnúť v nastaveniach iPhonu a taktiež je možné deaktivovať ponuku relevantných reklám. IDFA je možné považovať aj za aktuálnu verziu pripravovaného frameworku SKAdNetwork, ktorý však má fungovať na inom princípe.
Zatiaľ čo identifikátor IFDA poskytoval dáta a informácie o zariadení po každom nainštalovaní aplikácie, s novým SKAdNetwork by mal o odosielaní takýchto dát a sledovaní počas používania rozhodnúť používateľ po inštalácii každej aplikácie.
Apple tak chcel týmto spôsobom poskytnúť ľuďom slobodnú voľbu v tom, či povolia aplikáciám odosielanie dát po inštalácii. Keď však používateľ takúto možnosť nemusí hľadať v nastaveniach, ale sa zobrazí po prvom spustení aplikácie, je omnoho vyššia šanca, že takýto zber a odosielanie dát zamietne.
To vyvolalo obavy v radoch vývojárov a spoločností ako Facebook, ktoré by stratili prístup k spomínaným informáciám pre reklamu. Problémom však je, že SKAdNetwork nefunguje, teda aspoň zatiaľ. Chybu Apple uviedol v parametri „source-app-id“, ktorý slúži pre marketing na vyhodnocovanie úspešnosti reklám.
Bez tohto údaja tak nie je známe, ktorá reklama bola v ktorých prípadoch úspešná. Ďalším problémom je premenná hodnota, ktorá vracia zabezpečené dáta marketingu o úspechu reklamy, ale aj o tom, čo používateľ v danej aplikácii robí.
Spustenie funkcie by mala byť len otázka času
Apple sa priamo zapája do kontroly o odosielaní dát z iPhonov. Miesto odosielania dát cez identifikátor IDFA, čo môže odhaliť ID zariadenia a ďalšie citlivé údaje, majú údaje prechádzať priamo cez Apple a ten by mal následne marketing informovať o úspešnosti reklám. Momentálne však nie je toto riešenie úplne funkčné. Práve to má stáť za odložením jeho spustenia.
Softvéroví inžinieri spoločnosti tento problém zaiste vyriešia a je len otázkou času, kedy bude očakávaná funkcionalita pre iOS 14 spustená. Je však otázne, či to spoločnosť stihne napraviť do začiatku budúceho roka a či nebude po prvom odklade nasledovať ďalšie oneskorenie.
Ďalšie články:
- Podpora aj od slovenských expertov: Facebooku hrozia miliardové straty kvôli iOS 14
- Ľudí sledoval roky, teraz sa bojí, že o to príde. Facebooku sa z iOS 14 „podlamujú kolená“
- Apple odložil plán s iOS 14. Facebooku zatiaľ biznis za miliardy nepokazí, bude čakať
- iOS 14 je tu a vyskúšali sme ho: Apple víta Androiďákov s otvorenou náručou
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Západné zbrane na Ukrajine sú až príliš moderné. Rusi našli spôsob, ako ich zneškodniť
Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
Mala napájať celý svet. Videli sme zabudnutý plán, ako chceli veľmoci „dojiť“ elektrinu z Afriky (+detaily)
Namiesto Intelu pochovali seba. Prelomový čip Nvidie narazil na vážne problémy, ľudia zúria
Nakúpiš v ňom 24/7 bez obsluhy. Obľúbený reťazec otvoril na Slovensku nový futuristický obchod
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na Slovensko dorazila najväčšia inovácia za roky. Vážení, takto vyzerá paušál budúcnosti
- ROZHOVOR s analytikom: Bitcoin by som teraz nekupoval. Prichádza úplne nová éra kryptomien
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Západné zbrane na Ukrajine sú až príliš moderné. Rusi našli spôsob, ako ich zneškodniť
- Neexistuje iba Bitcoin. Toto je TOP 7 ďalších kryptomien, ktoré musíš sledovať, ak chceš zarobiť
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Neexistuje iba Bitcoin. Toto je TOP 7 ďalších kryptomien, ktoré musíš sledovať, ak chceš zarobiť
- PRVÝ TRAILER: Začnete si zamykať dvere, sľubuje tvorca. Votrelec dostane mrazivý prídavok
- Západné zbrane na Ukrajine sú až príliš moderné. Rusi našli spôsob, ako ich zneškodniť
- Na Slovensko dorazila najväčšia inovácia za roky. Vážení, takto vyzerá paušál budúcnosti
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Je monštruózne v každom smere a Rusi nechápu. USA stavajú najväčšie lietadlo na svete
- Má skoro 2000-krát silnejšiu gravitáciu než Zem. Čína aktivovala zvláštne zariadenie (+na čo slúži)
- Neexistuje iba Bitcoin. Toto je TOP 7 ďalších kryptomien, ktoré musíš sledovať, ak chceš zarobiť
- Konečne je to tu. Slovenský film MIKI si už môžeš pozrieš online na obľúbenej službe
Je bezplatná a chceme ju úplne všetci. Obľúbená aplikácia dostane ultimátnu funkciu
Lukašenko prišiel s bizarnou vyhrážkou. Chce odpojiť od internetu celú krajinu
Amazon investuje ďalšie miliardy do AI. Chce zostrojiť niečo, čo tu ešte nebolo
Vysoké clá ohrozujú Atlantik. Môže za to napätie medzi USA a Európou
Zamestnanci v neistote. Technologický gigant plánuje rušenie pracovných miest
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené