Ľudí sledoval roky, teraz sa bojí, že o to príde. Facebooku sa z iOS 14 „podlamujú kolená“
Najväčšou hrozbou nie je pre najväčšiu sociálnu sieť sveta ani tak bojkotovanie zo strany najväčších spoločnosti, ktoré u neho ročne míňajú na reklamy obrovské množstvo peňazí. Facebook sa totiž zľakol nového systému iOS 14 a možností, ktoré majú ľuďom vrátiť viac súkromia a obmedzili by sledovanie ich aktivity. Svoje praktiky sa teraz snaží obhájiť a ľudí „pripraviť“ na príchod nového systému od Apple, o čom informoval na svojom blogu.
Sledovanie ľudí prostredníctvom internetu nie je žiadnou novinkou. Sledujú nás sociálne siete, webové stránky zaznamenávajú, kedy sme si prezerali konkrétny tovar, a zo všetkých získaných dát potom prichádza množstvo reklám. Práve reklamy sú základným zdrojom príjmov aj pre Facebook, ktorý nám už v minulosti dokázal, ako nezodpovedne je možné zaobchádzať s citlivými informáciami miliónov ľudí.
A táto spoločnosť je v sledovaní svojich používateľov jednou z najlepších. Facebooku totiž odovzdávame svoje súkromie či už priamo na jeho hlavnej platforme alebo na Instagrame a WhatsAppe. V priebehu rokov nastali určité zmeny, ktoré mali pomôcť zvýšiť ochranu súkromia ľudí v tomto virtuálnom prostredí, no kde by spoločnosť bola, ak by prestala informácie od nich získané využívať? To si predsa nemôže dovoliť.
Najväčšia sociálna sieť zbiera o ľuďoch „tony“ informácií celé roky
Pre Facebook a spoločnosti tretích strán, ktoré využívajú získané dáta k zasielaniu cielených reklám, je práve sledovanie aktivity používateľov kľúčom k obrovskému množstvu ziskov a propagácii produktov či služieb. Sledovanie sa pritom nedeje len v prostredí sociálnej siete, ale aj pri prezeraní iných webových stránok. Facebook tohto teda vie omnoho viac, ako by si mnohí ľudia želali, no nikto s tým nič doteraz nerobil.
Pokiaľ si aj ty na Facebooku, spoločnosť o tebe vie všetky detaily, ktoré si sa jej rozhodol poskytnúť, a ešte omnoho viac. Používatelia sú s tým zdá sa spokojní a pre Google taktiež nie je sledovanie ľudí cudzie. V tomto smere tak robí veľké zmeny najmä Apple, ktorý nám chce s novým iOS 14 ukázať, ako zatočiť s nekalými praktikami takýchto gigantov. Už v našom predošlom článku sme sa bližšie venovali tejto téme.
Praktiky Facebooku môže z veľkej miery ovplyvniť Apple a jeho nový systém
V jednoduchosti povedané, nový iOS 14 zabráni sledovaniu používateľa napríklad aplikáciou Facebooku pri prezeraní iných webových stránok, pokiaľ jej sám používateľ takéto konanie neschváli udelením povolenia. Systém totiž pri odhalení sledovania používateľa vyzve a opýta sa ho, či chce povoliť sledovanie aktivity medzi aplikáciami a webmi. Súhlasiť ale nemusí. A práve v tom tkvie najväčšie „čaro“ nového iOS 14, z ktorého začína mať Facebook obavy už pred jeho vydaním.
Táto sieť si totiž uvedomila, ako môže jediná takáto aktualizácia systému ovplyvniť jej biznis. Pripomeňme len, že iOS 14 budú podporovať všetky iPhony od roku 2015, vrátane starého iPhonu SE a iPhonu 6S a 6S Plus. Používateľov, ktorí vlastnia takéto modely až po najnovšie kúsky, je vo svete naozaj veľa. Ak by si teda každý z nich systém aktualizoval, Facebook môže byť „nahraný“.
Teraz sa ľudí snaží kvôli týmto zásadným zmenám „pripraviť“ na príchod systému, ktorý mu môže vážne ublížiť. Na svojom blogu totiž zverejnil správu o tom, aký dopad môže mať iOS 14 na fungovanie malých podnikateľov a biznisov, ktoré sú na reklame Facebooku závislé.
Do istej miery je to skutočne tak, predsa len, jedná sa o najväčšiu sociálnu sieť sveta a dosah príspevkov, propagovaných reklám a ďalších marketingových materiálov je obrovský. Vyvstáva však otázka, či sa Facebook skutočne snaží pomôcť takýmto firmám, alebo sa len bojí, že príde o zdroje financií z reklám, ktoré by si na jeho platforme tieto firmy zaplatili?
„Chápeme, že iOS 14 uškodí mnohým vývojárom a vydavateľom v už tak zložitých časoch pre biznis. Spolupracujeme s viac ako 19 000 vývojármi a vydavateľmi po celom svete a v roku 2019 sme zaplatili miliardy dolárov. Mnoho z nich sú malé firmy, ktoré sú kvôli fungovaniu závislé na reklamách,“ píše sa v príspevku na blogu Facebooku.
Chce Facebook skutočne pomôcť komunite vývojárov alebo sa pozerá najmä na svoje potreby?
V každom prípade na mňa pôsobil príspevok spoločnosti ako snaha presvedčiť ľudí, že povolením k sledovaniu ich aktivity pomáhajú malým spoločnostiam rásť, no pritom sa snažil takýmito tvrdeniami zakryť vlastné úmysly. Bojí sa Facebook, že nebude môcť zobrazovať relevantné reklamy? Nemyslím.
Jeho obavy totiž tkvejú najmä v tom, že nebude môcť pristupovať k dátam, ktoré mu doteraz zaručili prísun množstva cenných informácií o aktivite ľudí a tie následne využíval pre reklamy. V celom príspevku na blogu spoločnosti nie je ani raz spomenuté, ako zmeny v iOS 14 ovplyvnia samotný Facebook. Je však spomenuté, ako to ovplyvní zákazníkov využívajúcich práve jeho nástroje k šíreniu reklamy.
S reklamami sa dnes stretávame na každom kroku a ich množstvo sa stáva neúnosné aj v mobilných aplikáciách a na sociálnych sieťach. Nájdeme ich naozaj všade, na Facebooku, v jeho Messengeri, na Instagrame, ale aj na YouTube (kde sú dlhšie a otravnejšie ako kedykoľvek predtým).
Kto by však nechcel používať svoj iPhone a aplikácie s vedomím, že ho iOS 14 ochráni pred sledovaním a dokonca, že sa nestretne s takým množstvom reklám?! Zatiaľ ale nie je presne jasné, ako bude Apple overovať či aplikácie ľudí po zamietnutí prvotnej žiadosti skutočne nesledujú.
iOS 14 bude veľkou zmenou z hľadiska ochrany súkromia a Facebooku sa to nepáči
V každom prípade predstavujú zmeny v tomto novom systéme veľkú hrozbu pre Facebook, ktorý môže stratiť prístup k obrovskému množstvu dát o miliónoch používateľoch Apple smartfónov. Momentálne nie je známy ani presný dátum, kedy vyjde finálna verzia iOS 14 pre všetkých používateľov, no už teraz je aj vzhľadom na obavy najväčšej sociálnej siete sveta jasné, že v prípade iPhonov dôjde k veľkej zmene a používatelia môžu získať veľkú kus svojho súkromia späť. Ako vnímaš túto zmenu ty?
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
JOJ play bude mať 2 roky. Služba láka na exkluzívny obsah, veľa ti toho dá aj bezplatne
Sľubujú predplatné zadarmo, nakoniec ťa zneužijú. Známa sociálne sieť si poriadne zavarila
Návod: Koniec predražených dát v zahraničí. Obľúbená appka spustila vymodlenú službu, takto ju aktivuješ
Slovákom zostávajú posledné dni. Takto podáš daňové priznanie cez internet za pár minút
Spotify pridáva prelomové tlačidlo. Pýtali sme ho 12 rokov, extrémne ti uľahčí život
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovský hit dorazil online. Netflix pridal najlepšiu českú komédiu tohto roka
- Legendárna akčná komédia je späť, nešetrí humorom ani akciou (trailer)
- Nepotrebuje žiadne palivo. Prelomový motor využíva nepochopenú vlastnosť fyziky
- Diváci nemajú záujem, Netflix je zúfalý. Ich najdrahšie sci-fi je absolútnym prepadákom
- Vedci šokujú svet: Teória o koronavíruse, ktorej sme sa všetci smiali, je pravdepodobne pravdivá
-
- Diváci nemajú záujem, Netflix je zúfalý. Ich najdrahšie sci-fi je absolútnym prepadákom
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Nepotrebuje žiadne palivo. Prelomový motor využíva nepochopenú vlastnosť fyziky
- Legendárna akčná komédia je späť, nešetrí humorom ani akciou (trailer)
- Vedci šokujú svet: Teória o koronavíruse, ktorej sme sa všetci smiali, je pravdepodobne pravdivá
-
- USA sa po 50 rokoch vrátili na Mesiac. Historická misia sa práve zmenila na katastrofu
- Nepotrebuje žiadne palivo. Prelomový motor využíva nepochopenú vlastnosť fyziky
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Diváci nemajú záujem, Netflix je zúfalý. Ich najdrahšie sci-fi je absolútnym prepadákom
- Veľké prekvapenie Telekomu. Predstaví dve nové služby, prídu už o pár dní (+ detaily)
Najpočúvanejšie rádio na Slovensku je aj naďalej Expres
Aktuálne: Najväčší kryptopodvodník histórie pozná trest
Európa by sa mala inšpirovať. Prvý krát v históriitáto krajina reštartuje jadrovú elektráreň
Najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ má práve Slovensko
Elektrické nákladiaky Tesla môžu byť vyrábané v Európe, firma rokuje s touto krajinou
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené