V Texase vznikol jeden z najväčších batériových skladovacích systémov v USA, no tentoraz nejde o lítium-iónové články z novej výroby. Naopak, základom celej infraštruktúry sú vyradené batérie z elektromobilov. Ako informuje Interesting Engineering, projekt ukazuje, že batérie nemusia po skončení životnosti v aute skončiť na skládke – dokážu ešte celé roky efektívne slúžiť ako energetické úložiská.

Druhý život batérií z EV

Za projektom stojí spoločnosť B2U Storage Solutions, ktorá spustila masívny batériový úložný systém v texaskom meste Lancaster. Celkovo využíva viac ako 1 300 batérií z elektromobilov a hybridov, predovšetkým z modelov Nissan Leaf a Chevrolet Volt.

Nové zariadenie s názvom Bexar Corrilla bude pozostávať približne z 500 repasovaných batériových modulov z elektromobilov. Podľa B2U by malo byť schopné uskladniť až 24 MWh elektriny, čo zodpovedá dennej spotrebe približne 800 domácností.

Tieto batérie by už síce nezvládli každodenné nároky elektrického vozidla, no ako stacionárne úložiská energie sú stále plne funkčné. Vďaka tomu dokáže systém počas špičky odľahčiť energetickú sieť a pomáha vyrovnávať výkyvy dodávky elektriny v oblasti.

Podľa spoločnosti B2U systém generuje ročne príjem v hodnote približne 1 milión amerických dolárov (asi 920 000 eur). Tento zisk pochádza najmä z predaja elektriny späť do siete počas najvyšších cien a z účasti na trhu s regulačnou energiou.

Recyklácia ako biznis aj ekologické riešenie

Hoci sa v súvislosti s elektromobilmi často hovorí o ekologickej záťaži batérií, projekty ako ten v Texase ukazujú, že ak sa batérie znovu využijú, môžu predstavovať efektívny a udržateľný spôsob, ako stabilizovať elektrickú sieť a zároveň minimalizovať odpad.

Zariadenie v Lancasteri využíva systém „plug-and-play“, v ktorom sa batérie nemusia demontovať ani rozoberať – jednoducho sa vložia do existujúcej infraštruktúry a systém s nimi dokáže priamo pracovať. To znižuje náklady a zároveň urýchľuje nasadenie ďalších úložísk.

Zaujímavosťou je, že celý projekt funguje bez štátnej podpory. Spoločnosť B2U sa rozhodla ísť vlastnou cestou a zamerať sa na trhový model, ktorý je schopný generovať zisk bez dotácií.

EV baterie recyklacie
B2U Storage Solutions

Budúcnosť starých batérií: Skladovanie energie, nie skládky

Batérie z elektromobilov nestrácajú všetku kapacitu naraz. Aj keď ich kapacita klesne pod hranicu efektívneho využitia v aute (zvyčajne pod 70–60 %), stále si uchovávajú dostatočný výkon pre stacionárne využitie.

Presne tento potenciál využíva texaský projekt, ktorý je podľa analytikov predzvesťou budúcnosti – v ktorej budú vyradené EV batérie bežnou súčasťou energetickej infraštruktúry.

Projekt v Texase je síce prvý v tomto štáte, no pre spoločnosť B2U už tretí v poradí. V Kalifornii prevádzkuje dva podobné systémy – SEPV Sierra s kapacitou 28 MWh a 1 300 batériami z elektromobilov a SEPV Cuyama s výkonom 12,5 MWh a takmer 600 batériami, prevažne z vozidiel Honda Clarity. Obe zariadenia predávajú energiu a sieťové služby priamo do kalifornskej siete a fungujú bez potreby demontáže batérií. Spoločnosť už zároveň plánuje ďalšie rozšírenia, čím si upevňuje pozíciu lídra v oblasti druhého života batérií.

Ak sa tento trend uchytí vo väčšom rozsahu, staré batérie už nebudú problémom, ale hodnotným aktívom.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP