Na automobilku Tesla sa to valí zo všetkých strán. Ľudia kvôli Muskovej politike začali bojkotovať spoločnosť, prelepovať logo na autách a akcie rapídne klesajú. Najnovšie video YouTubera a bývalého inžiniera NASA Marka Robera ho určite tiež nepoteší. Poukázal, že spoliehanie sa výlučne na kamerové systémy môžu byť katastrofálne. Na tému upozornil portál Futurism.

Bývalý inžinier NASA testoval autopilota Tesly a v novom videu poukázal, že kamerové systému môžu byť nespoľahlivé a dajú sa ľahko oklamať. Hoci konkurenčné vozidlá na detekciu prekážok používajú technológiu LiDAR, podľa Muska je to „hlúpa, drahá a zbytočná“ technológia a tak sa Tesly spoliehajú len na kamerové systémy.

Rober však vo svojom videu poukázal, že to môže byť osudnou chybou. LiDAR vysiela okom neviditeľné laserové lúče, ktoré sa odrazia od objektov a vrátený signál na základe výpočtov dokáže určiť vzdialenosti a tvary prekážok.

Test inšpirovaný rozprávkou z Looney Tunes

Pri jednom teste bola pred Teslu postavená figurína dieťaťa a aj napriek tomu, že systém automatického brzdenia prekážku síce zaznamenal, vozidlo nestihlo včas zabrzdiť. Podobne to bolo aj pri testoch v simulovaných podmienkach nepriaznivého počasia, kedy systém autopilota nereagoval včas. Pri simulácií hmly autopilot nedokázal identifikovať figurínu v hmle a zabrániť tak stretu s vozidlom.

test tesly v hmle
Reprofoto YouTube screenshot/Mark Rober

Podobne to bolo aj pri simulácii dažďa. Rober spolu s Teslou testoval aj Lexus s technológiou LiDAR. Hoci pri teste s dažďom najprv LiDAR mal pri identifikácii figuríny problém, nakoniec však dokázal včas zabrzdiť.

Najvýraznejším momentom však bolo, keď Tesla zle vyhodnotila stenu, na ktorej bola plachta s realistickou maľbou cesty a vrazila do nej. Hoci prekážka steny by v reálnom živote pravdepodobne nehrozila a navyše ľudské oko dokáže nezrovnalosti rozpoznať, testom prešiel len Lexus s LiDARom, ktorý stenu dokázal identifikovať.

Otázka spoľahlivosti

Test však odhaľuje chyby v technológií a prístupe Tesly. Zároveň aj vyvoláva otázky o bezpečnosti ich plánovanej novej technológie autonómnej jazdy bez dohľadu vodiča, ktorú chcú implementovať napríklad do robotaxíkov. Musk však tvrdí, že Tesla s autopilotom má 10-krát menšiu pravdepodobnosť havárie ako priemerné vozidlo. Experti však tieto tvrdenia spochybňujú.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP