Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
BMW Group a Toyota Motor Corporation opäť ukazujú, že inovácie v oblasti automobilového priemyslu nemajú hranice. Tentokrát sa obaja giganti rozhodli posunúť svoju spoluprácu na ďalšiu úroveň a predstaviť svetu technológiu, ktorá by mohla zmeniť spôsob, akým vnímame ekologickú mobilitu. Cieľom je priniesť na trh vozidlá poháňané palivovými článkami, ktoré ponúknu zákazníkom alternatívu k bežným batériovým elektromobilom.
Budúcnosť je vodíková
BMW plánuje už v roku 2028 uviesť na trh svoje prvé sériovo vyrábané auto s palivovými článkami (FCEV). Táto technológia, ktorá využíva vodík na výrobu elektriny, ponúka nulové lokálne emisie, čo znamená, že jazda je ekologická a šetrná k životnému prostrediu. Spojenie síl medzi BMW a Toyotou nie je len o vývoji nového typu pohonu, ale aj o zdieľaní skúseností a technológií, ktoré posunú celý segment dopredu.
Partnerstvo medzi BMW a Toyotou nie je nové. Spoločnosti spolupracujú už viac ako desať rokov a v minulosti sme mohli vidieť úspešné výsledky ich spoločného úsilia. Za cieľ si dali vyvinúť tretiu generáciu palivových článkov, ktoré budú ešte efektívnejšie a dostupnejšie pre širokú verejnosť. Koji Sato, prezident Toyoty, zdôraznil význam tejto spolupráce a je presvedčený, že vodíková technológia je kľúčom k uhlíkovej neutralite.
Inovatívne riešenie budúcnosti
Vozidlo s vodíkovým palivovým článkom používa elektromotor, podobný tomu v elektromobiloch, ale namiesto ťažkej batérie je poháňané skupinou vodíkových palivových článkov. Tieto články umožňujú, aby vodík reagoval s kyslíkom zo vzduchu, čo vytvára vodnú paru a produkuje elektrickú energiu.
Vodíková technológia má veľký potenciál, najmä v oblastiach, kde bežné batériové elektromobily narážajú na svoje limity. Či už ide o dlhé trasy alebo rýchle tankovanie, vodík prináša riešenia, ktoré by mohli urobiť elektromobilitu ešte atraktívnejšou.
BMW aj Toyota sa zároveň zaviazali k podpore rozvoja vodíkovej infraštruktúry. Vodíková mobilita tak dostáva reálnu šancu na úspech.
BMW
BMW predstaví prvý sériovo vyrábaný model poháňaný vodíkom v roku 2028
Nakoľko technológia palivových článkov predstavuje ďalší druh elektrického pohonu, spoločnosť BMW Group ju vníma ako doplnok k ponuke pohonov batériových elektromobilov (BEV) a bude ju ponúkať spolu s plug-in hybridnými vozidlami (PHEV) a s vozidlami so spaľovacími motormi.
Ak všetko pôjde podľa plánu, v roku 2028 sa na trhu objaví prvý sériovo vyrábaný vodíkový model od BMW. Tento model bude súčasťou širšej ponuky, kde sa vedľa batériových elektromobilov a hybridov objavia aj vozidlá s vodíkovým pohonom.
Budúcnosť automobilového priemyslu je tak opäť na prelome a práve vodík by mohol byť jedným z pilierov automobiliek v budúcich rokoch. Spolupráca medzi BMW a Toyotou nám v tomto ohľade dáva veľkú nádej, že sa dočkáme technológií, ktoré skutočne zmenia svet k lepšiemu.
Vyskúšali sme vodíkové BMW iX5
Batérie či vodík? Táto otázka je aktuálne veľmi horúca a ľudstvo stojí na pomyselnej križovatke, či sa v doprave uberať smerom vodíkových technológií, čistých batérií, alebo tlačiť oba segmenty súčasne. BMW dnes na Slovensko prinieslo svoju pýchu v podobe vodíkového SUV iX5 Hydrogen a FonTech.sk mal jedinečnú príležitosť vďaka konferencii Globsec absolvovať prvé jazdy na tomto aute.
BMW iX5 Hydrogen sa môže pýšiť najvýkonnejším vodíkovým systémom, aký sa doposiaľ v osobnom vozidle nachádza. Generátor má výkon až 125 kW a prebytky energie sa ukladajú do relatívne malej, 2 až 3 kWh batérie, ktorá poskytuje energiu v prípade potreby dodatočného výkonu až do 150 kW. Systémový výkon BMW iX5 Hydrogen tak činí až parádnych 275 kW (374 koní). Viac sa dočítaš v tomto článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Toyota našla využitie použitých batérii z elektromobilov. Napája nimi Mazdu
Nabíjanie môže byť špinavšie, než si myslíš. Vedci odhalili nečakaný problém elektromobility
Stojí 4 200 eur a má všetko potrebné. Číňania postavili elektromobil, ktorý pôjde na dračku
Veľká automobilka zvoláva stovky áut Slovákov do servisu. Ak máš tento model, kvôli kritickej chybe riskuješ život
Za úplnu banalitu zaplatíš 5 000 €. V EÚ zvažujú pokutovú reformu, ktorá môže byť pre Slovákov devastačná
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Biedronka bude do konca roka „na každom rohu“. Otvorí desiatky nových predajní, vedúcim ponúka až 1 750 eur
Prezidentka polície Maškarová skolabovala: Stalo sa to počas tlačovky ministerstva (VIDEO)
Rekonštrukcia za 110 miliónov: Ikonický kaštieľ premenia na luxusné štátne sídlo, poznáme termín dokončenia
Vysokoškolské tituly môžu byť čoskoro zbytočné. Elitný expert z Googlu radí, ako získať výhodu na trhu práce
Zákaz kúpania na obľúbenej pláži pri Jadrane: Tyrkysová voda obsahuje nebezpečnú baktériu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Za úplnu banalitu zaplatíš 5 000 €. V EÚ zvažujú pokutovú reformu, ktorá môže byť pre Slovákov devastačná
- Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
- Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
- BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
- Zabudol si si kúpiť diaľničnú známku a aj tak si išiel na cestu? Takto sa vyhneš pokute
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Za úplnu banalitu zaplatíš 5 000 €. V EÚ zvažujú pokutovú reformu, ktorá môže byť pre Slovákov devastačná
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Ministerstvo investícií spúšťa novú výzvu pre digitalizáciu. Uchádzači si môžu siahnuť až na 2,2 milióna eur
Po masívnom útoku Ruska vzlietli stíhačky NATO. Pohotovosť zasiahla aj Poľsko pri slovenských hraniciach
Jedinečný objav školáka šokoval vedcov. Pri rieke našiel poklad z doby ľadovej
Slováci si našli nový koníček. Dovážajú rekordný počet áut, majú na to dobrý dôvod
Slovensku môže priniesť až 100 miliónov eur ročne. MIRRI navrhuje zaviesť novú „spravodlivú“ daň
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP