Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
BYD v Európe tento rok pritvrdzuje konsolidáciu distribúcie. Po nemeckej akvizícii Hedin Electric Mobility v závere roka 2024, ktorá zahŕňala aj prevzatie kľúčových predajní v Stuttgarte a Frankfurte nad Mohanom, ostáva Hedin v Nemecku len ako autorizovaný predajca v Mannheimu, Kaiserslauterne a Saarbrückene.
Minulý mesiac BYD prebral distribúciu už aj vo Švédsku cez BYD Sweden AB, Hedin tu zostáva tiež už len dealerom. Významný krok rok zjednocuje riadenie cien, dostupnosti vozidiel a marketingu v najväčších a najkonkurenčnejších európskych regiónoch.
Na autá BYD dovážané do EÚ sa vzťahuje štandardné 10 % dovozné clo aj dodatočné antisubvenčné clo 17,0 %, takže celkové colné zaťaženie pri batériových elektromobiloch z Číny je 27 %. Opatrenia vraj majú vyvážiť konkurenčné podmienky na trhu a znižovať riziká v dodávateľských reťazcoch, ale Čína napriek tomu začína v Nemecku dominovať a Európa by mala podľa expertov pristúpiť k nečakanému kroku.
Výrobná stratégia sa preto prispôsobuje realite nákladov a geopolitiky. Podľa Reuters BYD v júli 2025 posunul masovú výrobu v maďarskom Szegede na rok 2026 a zároveň zrýchlil nábeh závodu v tureckej Manise, kam smeruje časť európskej kapacity. Popri Európe firma v roku 2025 čelí odkladom pri expanzii v Mexiku, čo zdôrazňuje citlivosť investícií na colnú a obchodnú politiku. BYD v Európe 2025 tak balansuje medzi clami, nákladmi práce a rýchlosťou rozvoja predajnej siete.
Švédska firma Hedin sa stará o distribúciu aj ďalších čínskych značiek ako XPeng a Hongqi. Hedin Electric Mobility je od roku 2022 výhradným dovozcom vozidiel BYD do Nemecka a dodáva vozidlá a súčiastky približne 30 predajcom vozidiel BYD v krajine. Prevzatím podniku bude BYD môcť predávať svoje vozidlá priamo predajcom, čo jej poskytne väčší priestor pri stanovení ceny a pri zabezpečení dostupnosti vozidiel na najväčšom európskom automobilovom trhu.

BYD spolupracuje aj s ďalšími predajcami v Nemecku vrátane spoločnosti Sternauto, ktorá začiatkom tohto roka zriadila pre značku obchod v Berlíne. Hedin Automotive eMobility GmbH bude pokračovať v predaji vozidiel BYD v troch nemeckých mestách.
Prvá autorizovaná predajňa už aj na Slovensku
Stále viac populárnejšia značka áut oficiálne vstúpila na slovenský trh začiatkom apríla 2025. Predaj odštartovali dva modely – batériové SUV Sealion 7 a plug-in hybrid Seal U DM-i – s prvým autorizovaným dealerstvom Auto-Impex v Bratislave a plánovaným rozšírením siete do ďalších miest vrátane Košíc, Trnavy, Nitry, Žiliny a Banskej Bystrice. Cieli automobilky je dosiahnuť do konca roka 2025 až 20 predajných miest, iné o približne desiatich pobočkách. Ide teda o rýchly nábeh dostupnosti značky BYD na Slovensku.
Slovenský cenník uvádza pre BYD Seal U DM-i základ od 38 490 €. BYD na Slovensku v roku 2025 nadväzuje na širšiu európsku expanziu a vstup na trhy v regióne, pričom portfólio kombinuje BEV aj PHEV podľa miestnych daňových a colných podmienok. To vytvára pre spotrebiteľa realistické očakávania v dostupnosti aj cene už pri štarte predaja.
BYD rastie raketovou rýchlosťou
Spoločnosť BYD, ktorá vyrába batérie aj elektromobily a v súčasnosti vedie predaj elektromobilov v Číne, v posledných mesiacoch rozšírila svoju globálnu silu a položila základy pre výrobné závody v Európe a Mexiku.
„Spoločnosť BYD sa zaviazala podporovať silné dlhodobé partnerstvá. Existujúce partnerstvá s nemeckými maloobchodníkmi budú pokračovať. Spolu s maloobchodnými partnermi bude spoločnosť BYD ďalej rozširovať vynikajúce zákaznícke služby a podporu v Nemecku,“ uviedla v tlačovej správe výkonná viceprezidentka spoločnosti BYD Stella Li.
BYD na európskej pôde tento rok stavia na expanzii mimo Číny a na vlastnej logistike. Manažment si na tento rok stanovil cieľ 5,5 milióna áut celkovo a vyše 800-tisíc v zahraničí. Ťažisko rastu má byť Európa a Latinská Amerika. K zlepšeniu dodávok má pomôcť aj vlastná flotila obrovských ro-ro lodí, ktoré od roku 2025 vozia autá do Európy a Brazílie, a prechod na priamu distribúciu vo Švédsku. V Taliansku pribudlo rýchlejšie zásobovanie originálnymi dielmi. BYD zároveň neplánuje vstup do USA či Kanady pre obchodné bariéry.
Modelová a cenová stratégia v EÚ sa v roku 2025 opiera o plug-in hybridy popri čisto batériových modeloch. BYD oznámil, že ešte tento rok pridá v Nemecku dva nové PHEV modely, pričom registrácie PHEV v EÚ mu medziročne vyskočili a prídu ďalšie verzie typu Seal 6 kombi.
Do cenotvorby naplno vstúpili definitívne clá na čínske BEV (BYD 17 % nad rámec 10 % dovozného), no značke sa v apríli podarilo prvýkrát predbehnúť Teslu v európskych predajoch BEV. V júli zase prvýkrát po 17 mesiacoch klesla výroba, čo naznačuje taktické prispôsobenie ponuky. BYD v Európe 2025 tak mieri na širšie portfólio, rýchlejšie lokálne zásobovanie a selektívnu expanziu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Vitaj v meste duchov: Pomaly mizne z mapy a domy tu stoja menej ako káva

„Slayáda“ za 17 miliónov: Štát kúpil chátrajúci outlet vo Voderadoch, opozícia ostro reaguje

Neurológ prezrádza jednu vec, ktorá udrží mozog mladým aj v 90-ke. Nemá nič spoločné s cvičením ani diétou

Kauza lustrovania Šimečkovej matky naberá na obrátkach. Hnutie Slovensko predložilo ďalšie dôkazy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
-
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
Európske automobilky si vydýchli. Čína sa dočkala kľúčového momentu, ktorý nechal USA v kŕči
Volkswagen stláča brzdu a potvrdil masívne škrty. Až 35 000 ľudí ostane bez práce
Diplomacia so Západom v slepej uličke. Táto krajina sa vyhlásila za jadrovú veľmoc, sympatizuje s Ruskom
SIM karty sú minulosťou. Slovenský operátor prichádza s prevratnou novinkou
Vláda konečne rieši problémové železnice. Vlaky dostanú technológiu za 1,36 miliardy eur
EÚ spravila historický krok. Dovoz ruského plynu definitívne končí, máme presný dátum
iPhone 17 vystrelil Apple na vrchol. Rekordný rok 2025 môže zmeniť kráľa na tróne výrobcov mobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Vitaj v meste duchov: Pomaly mizne z mapy a domy tu stoja menej ako káva

„Slayáda“ za 17 miliónov: Štát kúpil chátrajúci outlet vo Voderadoch, opozícia ostro reaguje

Neurológ prezrádza jednu vec, ktorá udrží mozog mladým aj v 90-ke. Nemá nič spoločné s cvičením ani diétou

