Dopravná spoločnosť Zlín – Otrokovice už takmer 4 roky prevádzkuje pravidelnú autobusovú linku prostredníctvom elektrobusu. Za tento krátky čas dokázal elektrobus najazdiť viac ako 250 000 kilometrov, a zvládol ovzdušie uchrániť od 65 ton CO2 ako informuje Zlínsky kraj. Tento elektrobus už počas prvých 10 dňoch prevádzky v roku 2020 najazdil viac ako 2500 kilometrov na pravidelných linkách Zlín – Otrokovice v Českej republike.

Trojdverový nízko podlažný elektrobus Škoda 34 BB je vybavený karosériou dĺžky 12,06 metra od firmy Iveco. K sedeniu je určených primárne 26 miest, v elektrobuse sa nachádza plošina pre vozíčkarov, kočíky a bicykle. Dodávateľom elektrického pohonu je spoločnosť Škoda Electric Plzeň, pričom maximálna rýchlosť tohto dopravného prostriedku je 80 km/h. Dojazd v reálnych mestských podmienkach je 100 km, dobíjanie je realizované na poslednej zastávke v priestoroch železničnej stanice.

Nabíjanie a dojazd

Nabíjanie prebieha prostredníctvom pantografu jednosmerným prúdom pri napätí 600 Voltov. Rovnaké podmienky pre nabíjanie sú vytvorené v areáli depa v Zlíne. Nabíjanie nevyžaduje žiadne dodatočné technické zariadenie, stačí elektrobus prostredníctvom pantografu pripojiť k rozvodom trolejového trakčného zariadenia. K dobíjaniu batérie sa využíva energia získavaná rekuperáciou pri spomaľovaní. Stav nabitia batérie dokáže sledovať nielen vodič elektrobusu, ale aj na diaľku dispečer v sídle prevádzkovateľa dopravnej spoločnosti.

Počas prvých dní prevádzky dosahoval elektrobus priemernú spotrebu 1,2 – 1,3 kWh na 1 kilometer jazdy, čo predstavuje výrazne nižšie prevádzkové náklady ako pri klasickom autobuse so spotrebou 40 l nafty na 100 km jazdy. Dlhodobá prevádzka potvrdila, že prostredníctvom čiastkových nabíjaní dokáže tento elektrobus najazdiť denne viac ako 270 kilometrov. V porovnaní s batériovým trolejbusom dosahuje tento elektrobus výrazne dlhšie dojazdy a nie je limitovaný trolejovým vedením.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú