Nezhody o cenách elektromobilov vrcholia. EÚ v tom má jasno, Čína sa bráni
V článku boli použité aj materiály TASR.
Konflikt medzi EÚ a Čínou naberá obrátky. Po minulotýždňovom oznámení zámeru Európskej únie spustiť vyšetrovanie čínskych obchodných praktík a „podozrivých“ vládnych dotácií sa ozýva kritika zo všetkých strán, informuje portál CnEVPost.
Portál sa odvoláva aj na oficiálne stanovisko Čínskej obchodnej komisie pre EÚ (CCCEU), ktorá vo svojom oficiálnom stanovisku rázne odmieta obvinenia EÚ a spustenie vyšetrovania vníma ako diskrimináciu čínskych automobiliek.
EÚ nahnevala Čínu
Pred poslancami Európskeho parlamentu v Štrasburgu Ursula von der Leyenová minulý týždeň uviedla, že globálne trhy sú zaplavené lacnými čínskymi elektromobilmi, ktorých cena je umelo udržiavaná na nízkej úrovni masívnymi vládnymi dotáciami.
Európska únia (EÚ) musí chrániť svoje záujmy a otvorenie tohto vyšetrovania je veľmi správne rozhodnutie, uviedol francúzsky minister financií Bruno Le Maire na tlačovej konferencii v Berlíne. Nemecký minister hospodárstva Robert Habeck v jeho prítomnosti dodal, že Komisia zaujala správny postoj voči nekalej konkurencii.
Čínska strana vyzýva EÚ, aby viedla dialóg a vytvorila spravodlivé, nediskriminačné a predvídateľné trhové prostredie pre spoločný rozvoj priemyslu elektrických vozidiel, uviedlo čínske ministerstvo vo vyhlásení.
„Dôrazne vyzývame EÚ, aby k pokroku čínskeho priemyslu elektrických vozidiel pristupovala objektívne a neuchyľovala sa k jednostranným hospodárskym a obchodným opatreniam, ktoré by mohli brániť alebo zvyšovať náklady na vývoj a prevádzku čínskych elektrických vozidiel na európskom trhu,“ uviedla komora vo vyhlásení z 13. septembra.
Závislosť na čínskych batériách narastá
Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters. K téme sme spracovali samostatný článok.
„Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.
Kritika zo všetkých strán
CCCEU trvá na tom, že za nízkymi cenami a popularitou čínskych elektromobilov nie sú štátne dotácie, ale kvalita produktu, na ktorého vývoji automobilky strávili roky. Vďaka tomu mali dokázať nielen konkurovať značkám Západu, ale ich na domácom a medzinárodnom trhu predbehnúť, píše sa v spomínanom stanovisku.
„Je veľmi dôležité zdôrazniť, že táto výhoda nie je výsledkom toho, čo strana komisie nazvala ‚obrovskými štátnymi dotáciami‘,“ uvádza CCCEU na margo vyjadrení Európskej komisie (EK).
Ako píše CnEVPost, po tom, čo krok EÚ vyvolal širokú diskusiu, viacerí analytici a experti uviedli, že tvrdenia EÚ o nízkych cenách čínskych elektrických vozidiel nie sú opodstatnené a že názory v rámci bloku nie sú jednotné.
Analytici ďalej predpokladajú, že aj keď potenciálne kroky EÚ môžu navonok pôsobiť drasticky, ich dopad bude zrejme len minimálny. Dôkazom môže byť aj nedávno predstavený BYD Seal, ktorý má konkurovať agresívne nacenenému Modelu 3 od Tesly. Aj keď ho cenovkou nedokázal model z Číny zásadne podkopať, za zhruba rovnakú sumu ponúkne omnoho väčší dojazd, zrýchlenie a priestor v interiéri. Viac si o tejto horúcej novinke si môžeš prečítať v samostatnom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Legendárne kúpele zatvárajú brány. Slováci ich milovali pre liečivú vodu a unikátnu architektúru
PRIESKUM: PS stúpa na historické maximum, Smer padá po konsolidačnom balíčku
Šéf SIS Pavol Gašpar čelí novým obvineniam: SaS tvrdí, že sa snažil ututlať svoju nehodu
Rusko je už vo „fáze nula“ vojny s NATO, varuje prestížny think-tank: Toto sú 3 znaky, ktoré to dokazujú
Erik Kaliňák priznal, že premiéra trápia následky atentátu: „Niekedy to telo nepoberie“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP