Isto si stihol dnes zaregistrovať štart novej sociálnej siete Threads, ktorú spustila Zuckerbergova Meta. Nová sociálna sieť, ktorá je nazývaná aj „zabijak Twitteru“ je na svete len pár hodín a už sa objavili prvé problémy. Podľa informácií portálu Mashable sa zdá, že spoločnosť získava o používateľoch aj tie najcitlivejšie údaje, pričom ich plánuje využiť na reklamu.

Nočná mora

Portál TechCrunch sa dokonca nebál označiť sociálnu sieť Threads za „nočnú moru ochrany osobných údajov“. Z povinne zverejnených informácií, ktoré si vyžaduje systém iOS, totiž vyplynulo, že aplikácia môže zhromažďovať mimoriadne citlivé údaje o používateľoch s cieľom profilovať ich digitálnu aktivitu.

Medzi tieto údaje patrí nielen poloha či história prehľadania, ale tiež kontakty, zdravotné a finančné údaje alebo ďalšie citlivé informácie. V skratke povedané, Threads zhromažďuje takmer všetky údaje, ktoré dokáže.

Vzhľadom na to, že spoločnosť Meta je známa zarábaním peňazí sledovaním a profilovaním si svojich používateľov, ktorým podstrkuje behaviorálnu reklamu (forma reklamy, ktorá je zameraná na sledovanie a analyzovanie správania  daného používateľa na internete, aby sa zlepšila relevancia a teda aj účinnosť), nejde zrejme o až tak veľké prekvapenie.

Nejde o prvý problém

Otázne však zostáva, či takýto prístup technologického giganta nájde pochopenie v Európskej únii. Už začiatkom tohto roka sa totiž ukázalo, že právny základ, ktorý spoločnosť Meta používala na spracovanie osobných údajov používateľov na Facebooku, je nezákonný. Viac informácií nájdeš v samostatnom článku.

EÚ tiež obvinila Metu z porušenia antitrustových pravidiel tým, že narušila hospodársku súťaž v oblasti online inzerátov. Európska komisia (EK) uviedla, že ako problematické vidí prepojenie online podnikania Mety v oblasti reklamy a previazanie inzerčnej platformy Marketplace s Facebookom, ktoré znamená, že používatelia Facebooku majú automaticky prístup k Marketplace „či už to chcú alebo nie“.

Technologická spoločnosť tiež podľa EK ukladá nespravodlivé obchodné podmienky pre konkurenčné spoločnosti s online inzerátmi, ktoré inzerujú svoje služby na Facebooku alebo Instagrame.

App Store/ Meta

Navyše, nové nariadenia EÚ úplne zakazujú používanie citlivých údajov na podsúvanie reklám. Z uvedeného jednoznačne vyplýva, že Meta má po nedávnych právnych problémoch na svojom konte ďalšiu právnu neistotu v oblasti svojho podnikania.

Aby toho nebolo málo, v súčasnosti Meta neponúka svojim používateľom ani len možnosť vopred odmietnuť sledovanie a profilovanie a nie to ešte samostatnú otázku, či používateľ súhlasí so zdieľaním údajov o jeho zdravotnom stave. Na to, aby sa Threads oficiálne dostal aj do členských krajinách EÚ, musí Meta najskôr vyriešiť nemalé problémy v oblasti regulácií.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú