Životný rozstrel spaľovákov a elektromobilov. Ktoré auto je naozaj ekologickejšie za celý život?
Mnohí odporcovia elektromobilov s obľubou vyťahujú argumenty, že elektromobily v skutočnosti nie sú o nič ekologickejšie než spaľováky, nakoľko pri výrobe batérií a elektriny sa dorovnajú emisie spaľovacieho motora.
Nezávislá organizácia Green NCAP sleduje emisie nových vozidiel, pričom zohľadňuje aj emisie vyprodukované pri výrobe batérií či výrobe elektrickej energie. Teraz spoločnosť priniesla zhrnutie za rok 2022, v ktorom je jasne vidieť, ako sú na tom elektromobily v porovnaní so spaľovákmi a hybridmi.
Výpočty sa robia na základe priemerného energetického mixu 27 členských štátov EÚ a Spojeného kráľovstva a priemerného počtu najazdených kilometrov (240 000 km za 16 rokov).
Elektromobily sú takmer o polovicu čistejšie
Minulý rok organizácia testovala 7 elektromobilov, pričom najmenší z nich bol Dacia Spring a medzi najväčšie patrili Audi Q4 e-tron, respektíve NIO ET7. Už pri pohľade na graf pri týchto vozidlách je vidieť, ako veľmi ovplyvňuje hmotnosť a veľkosť vozidla jeho dopad na životné prostredie. M
alý Spring pri zohľadnení celého životného cyklu vyprodukuje zhruba 90 g CO2/km, zatiaľ čo Audi Q4 e-tron vyprodukuje až 160 g CO2/km. Audi Q4 e-tron je dvakrát ťažšie vozidlo s takmer trikrát väčšou batériou.
Rovnaký trend možno pozorovať aj pri autách so spaľovacími motormi, kde väčšie a ťažšie vozidlá produkujú ďaleko vyššie emisie. Veľmi podobnú krivku pritom môžeme aplikovať aj na spotrebu elektrickej energie. Spaľováky počas celého životného cyklu spotrebujú viac elektrickej energie než čisté elektromobily.
Napríklad Audi Q4 e-tron potrebuje zhruba 0,8 kWh energie na kilometer jazdy, zatiaľ čo porovnateľne veľká Kia Sportage spotrebuje zhruba 1,1 kWh/km. Podotýkame, že do výpočtov sú zahrnuté aj emisie a spotreba elektriny pri výrobe auta, batérie a tiež pri výrobe a dodávkach palív.
Dáta z grafov tiež ukazujú, že hybridné a plug-in hybridné vozidlá v skutočnosti nie sú žiadnou záchranou emisií a ani nešetria elektrickú energiu. Sú len o málo ekologickejšie v porovnaní s čistými spaľovákmi, no ich cena býva vyššia o niekoľko tisíc eur.
E-palivá sú zatiaľ strašiakom
Organizácia minulý rok testovala aj jeden model poháňaný e-palivami. Je ním malý Ford Puma ktorý jazdí na bioetanol (E85) a ktorý spomedzi spaľovákov preukázal najlepšie výsledky z hľadiska produkcie emisií. Syntetické palivá sú teda skutočne ekologické, no pri pohľade na nároky na elektrickú energiu prvotné nadšenie okamžite upadne.
Ford Puma na e-palivá spotrebuje vyše 1,3 kWh elektrickej energie na kilometer jazdy, čím sa toto malé auto vyrovnáva obrovským SUV ako Genesis GV70 či Land Rover Range Rover. Energetické nároky na výrobu syntetických palív sú ohromne vysoké, v niektorých prípadoch až dvakrát vyššie, ako potrebujú elektromobily len na nabíjanie auta.
Spaľovák nikdy nebude tak efektívny ako elektromobil
Odporcovia elektromobily s obľubou vyťahujú otázku „Kde budeme všetky tie elektromobily nabíjať“ a hlavne „Kde na to zoberieme elektrickú energiu“. Infografika T&E ukazuje, koľko vyprodukovanej energie sa v skutočnosti prenesie na kolesá auta elektromobilu, vodíkového auta alebo spaľováku.
Prvé energetické straty nastávajú už nutnosti rozohriať pece rafinérie, prípadne výrobe vodíka elektrolýzou. Aby bol pohon vodíkového auta stopercentne ekologický, vodík by sa musel vyrábať elektrolýzou, pričom v takomto prípade už dochádza k stratám až 30 % a ďalších 26 % predstavujú straty pri prenose vodíka na čerpacie stanice.
V prípade batériového elektromobilu pomyselnú energiu môžeme priviesť až k nabíjaciemu stojanu, ktorý do batérie natlačí až 95 % spálanej elektriny – pri nabíjaní teda dochádza k stratám len na úrovni zhruba 5 %.
Well-done graphic by @transenv showing the different efficiencies of various technologies to power vehicles with renewable energy pic.twitter.com/7O7Cgx98E4
— Eurelectric (@Eurelectric) August 2, 2017
Druhá časť sa venuje samotnému prenosu energie z nádrže a batérie na kolesá. V tomto smere má elektromobil 5 % straty pri prevode medzi AC a DC prúdom a nabíjaní batérie. 10 % straty dosahuje samotný elektromotor, ktorý je na tom podobne aj v prípade palivového článku vo vodíkovom aute. Vo finále ale elektromobil dosahuje efektivitu na úrovni fantastických 73 %.
Vodíkový pohon má najväčšie straty pri prevode vodíka na elektrickú energiu pomocou vodíkových článkov vo vozidle. Tie dosahujú až 50 %, pričom na konci dosahuje vodíkový elektromobil iba 22 % účinnosť.
Absolútne najhoršie je na tom spaľovák. Energetické straty pri spaľovacom motore dosahujú až 70 %, nakoľko takýto motor produkuje množstvo odpadového tepla, ktoré sa nijak nevyužíva (ak pominieme kúrenie kabíny v zime). Kvôli tomu je spaľovací motor účinný iba na 13 %, respektíve iba 13 % energie vyrobenej na začiatku sa spotrebuje priamo na pohon vozidla.
Najkomplexnejšie porovnanie emisií počas celého životného cyklu
Nezávislá organizácia Green NCAP testuje ekologickú stránku vozidiel a do svojich výpočtov nezahŕňa iba emisie pri prevádzke, ale emisie počas celého životného cyklu auta. Nedávno sme informovali o emisnej kalkulačke a v nej si môžeš porovnať ľubovoľné autá, ktoré už prešli testom Green NCAP.
kalkulačka Green NCAP zohľadňuje aj krajinu, v ktorej sa elektromobil primárne využíva a počíta pritom s daným energetickým mixom danej krajiny. V Európskej únii sa vyprodukuje 356 g CO2/1 kWh energie, na Slovensku je to 232 g CO2/1 kWh.
Počítať teda môžeme s menej optimistickým Európskym energetickým mixom. Do porovnania si môžeme vybrať vozidlá značky Škoda, teda elektrický Enyaq a rovnako výkonný Kodiaq spolu s najúspornejšou verziou, ktorá by mala mať logicky aj najnižšie emisie.
Elektromobil je takmer dvakrát čistejší
Enyaq iV 80 X s pohonom 4×4 disponuje výkonom 195 kW. Oproti nemu sme postavili Kodiaq RS 2.0 TDI s výkonom 176 kW a úsporný Kodiaq 1.5 TSI s výkonom 110 kW. Ani jeden so spaľovákov sa výkonom nevyrovnáva elektromobilu a vieme, že výkon značne ovplyvňuje spotrebu a tým pádom aj produkciu emisií.
Aj napriek tomu, že je elektromobil v tomto porovnaní najvýkonnejší, dosahuje počas celého životného cyklu najnižšiu produkciu CO2. Enyaq iV 80 X vyprodukuje 142 g CO2/km, zatiaľ čo porovnateľný Kodiaq RS až 296 g CO2/km. K čistote elektromobilu sa nepriblížil ani Kodiaq 1.5 TSI, ktorý produkuje 256 g CO2/km.
Pri ročnom nájazde 40 000 km sa odhaduje životný cyklus všetkých týchto áut na 6 rokov. Za túto dobu vyprodukuje Enyaq 34 ton CO2, zatiaľ čo spaľovací Kodiaq až 61,4 ton, respektíve 71,1 tony pri výkonnejšej verzii RS.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
Japonci idú proti prúdu. Z ikonického auta nebude elektromobil, dostane nový štvorvalec
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ochorenie, ktoré postihuje až 2 z 3 žien: Často o ňom mlčia a partneri netušia, že sa ich týka tiež
Experti odhalili, ktoré autá sa dnes najčastejšie kazia. Spoľahlivá značka negatívne prekvapila (PREHĽAD)
Objavili sa nezverejnené zábery atentátu na premiéra Fica: Odhalila ich fínska televízia
Elitný slovenský dizajnér Slavo Danko vyrába motorky, ktoré ohúrili svet. Dnes navrhuje modely pre BMW
Za jednu fotku pokuta takmer 5 000 eur. Susedia zaviedli nový zákaz, ktorý sa neoplatí porušiť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
Slovensko sa chce stať lídrom v AI školstve. Drucker pozval svet na summit v Bratislave
Rýchla pomoc na koľajniciach. Takto zasahuje nehodový vlak ŽSR
Historický miľník pre našich susedov. Definitívne opustili ruskú ropu
Rusko našlo cestu, ako obísť sankcie. Pomáha mu Čína a flotila bez mena
Slovnaft stavia novú spaľoňu. Bratislave ubudne 100-tisíc ton emisií ročne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ochorenie, ktoré postihuje až 2 z 3 žien: Často o ňom mlčia a partneri netušia, že sa ich týka tiež
Experti odhalili, ktoré autá sa dnes najčastejšie kazia. Spoľahlivá značka negatívne prekvapila (PREHĽAD)
Objavili sa nezverejnené zábery atentátu na premiéra Fica: Odhalila ich fínska televízia
Elitný slovenský dizajnér Slavo Danko vyrába motorky, ktoré ohúrili svet. Dnes navrhuje modely pre BMW
Za jednu fotku pokuta takmer 5 000 eur. Susedia zaviedli nový zákaz, ktorý sa neoplatí porušiť
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené