Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
Plug-in hybridy zďaleka nie sú tak ekologické, ako to o nich automobilky prezentujú. Dôvod je veľmi jednoduchý. Aby plug-in hybrid dosiahol udávanú spotrebu paliva, ktorá sa v priemere pohybuje na úrovni 1 až 2 litrov/100 km, musí sa pravidelne nabíjať a čo najviac jazdiť v čisto elektrickom režime. Ako ale dokazuje aj štúdia ICCT, s plug-in hybridmi sa ani zďaleka nejazdí na elektrinu toľko, koľko sa pri výpočte ich emisií predpokladá, a tým pádom sú tieto autá ďaleko „špinavšie“.
International Council on Clean Transportation (ICCT) je nezávislá medzinárodná organizácia so sídlom v USA a v jednej zo svojich posledných štúdií sa venovala práve skutočnej produkcií emisií CO2 vozidiel s plug-in hybridným pohonom.
Dáta hovoria jasne v neprospech plug-in hybridov, a to nie len na základe poslednej štúdie vykonanej na americkom trhu, ale aj pri starších štúdiách s rovnakým zameraním, ktoré organizácia vykonala pre európsky aj čínsky trh.
Plug-in hybridy majú 5-krát vyššiu spotrebu než uvádzajú
Štúdia odhalila, že podiel elektrickej, teda ekologickej a bezemisnej jazdy plug-in hybridov je v reálnych podmienkach až o 26-56 % nižší ako sa predpokladá. Zároveň z týchto dát vyplýva, že spotreba paliva býva o 42-67 % vyššia, než udáva americká norma EPA.
Štúdia vykonaná na vzorke európskych motoristov ešte z júna 2022 zasa tvrdí, že priemerná spotreba benzínu je pri plug-in hybridných vozidlách 3 až 5-krát vyššia oproti tomu, čo udáva papierová hodnota WLTP. Tým pádom sú tri až päťkrát vyššie aj emisie CO2, ktoré sa produkujú pri prevádzke auta.
Priemerná spotreba podľa WLTP je pri plug-in hybridoch na úrovni okolo 1,6 l/100 km. V skutočnosti ale vodiči súkromných áut dosahujú priemernú spotrebu 4-4,4 l/100 km a vodiči firemných plug-in hybridov dokonca 7,6-8,4 l/100 km.
Tým, že auto dokáže jazdiť aj s vybitou batériou, vodiči nie sú motivovaní takéto vozidlo nabíjať. Pri firemných autách je im to už úplne jedno, nakoľko pre nich nie je dostatočnou motiváciou ani lacnejšia jazda na elektrinu.
Štúdií je viac, všetky sú s rovnakým verdiktom
Podobných štúdií, ktoré sledujú skutočnú produkciu emisií plug-in hybridných modelov, pribúda čoraz viac a všetky sa zhodujú na tom, že tieto vozidlá sú doslova emisným podvodom.
Podľa štúdie publikovanej na webe Transport and Environment plug-in hybridné vozidlá v niektorých prípadoch produkujú vyššie emisie až o 800 % oproti svojim udávaným hodnotám.
Štúdia porovnáva plug-in hybridy BMW X5, Volvo XC60 a Mitsubishi Outlander. Aj v prípade, že majú všetky tri modely plne nabitú batériu, produkujú až o 28-89 % vyššie emisie, než udáva výrobca.
V prípade jazdy s vybitou batériou je to od 300 do 800 % viac a v režime dobíjania batérie pomocou spaľovacieho motora je to až 12-krát viac oproti papierovým hodnotám.
Dôvod, prečo tieto autá pri nesprávnom používaní produkujú toľkonásobne viac CO2, je jednoduchý. Plug-in hybrid neustále so sebou vláči batériu s hmotnosťou niekoľko desiatok až stoviek kilogramov.
Ak je táto batéria vybitá, ide prakticky o „mŕtvu váhu“ a tým pádom dostáva spaľovací motor viac zabrať, čo logicky vyústi do vyššej spotreby paliva a tým pádom aj do vyššej produkcie emisií.
TOP 5 jazdených elektromobilov pod 20 000 €
Koniec zavádzaniu
Ako uvádza Transport & Environment, nové pravidlá pre výpočet produkcie emisií plug-in hybridov majú oveľa realistickejšie odrážať skutočnosť. Nabíjateľné hybridy totiž až príliš často jazdia s vybitou batériou a stará metóda absolútne neodrážala to, koľko CO2 vypúšťajú pri svojej prevádzke do ovzdušia.
Európska únia tak od roku 2025 výrazne zníži podiel hodnoty jazdy v elektrickom režime, s ktorým sa kalkuluje pri výpočte emisií a od roku 2027 bude počítať so skutočnými hodnotami získanými z reálnej prevádzky.
Nové autá sú už povinne vybavené takzvaným „meračom spotreby paliva“, takže bude veľmi jednoduché určiť, koľko kilometrov najazdí plug-in hybrid na elektrinu a koľko na benzín či naftu.
Chyba je v automobilkách
Anna Krajinska, emisná inžinierka v T&E, povedala, že automobilky zvaľujú vinu na motoristov, ktorí podľa nich nejazdia s plug-in hybridmi správne. Nabíjateľné hybridy vo vlastníctve fyzických osôb totiž majú v priemere až trikrát vyššiu produkciu C02 než uvádza výrobca. Pri firemných plug-in hybridoch je to až päťkrát viac.
Problém je ale v skutočnosti vo výrobcoch plug-in hybridov. Automobilky ich často vyrábajú nepoužiteľné v reálnom svete. Auto vybavia malou batériou, slabým elektromotorom a pomalým nabíjaním. Potom je jasné, že motoristi nebudú využívať elektrický pohon tak často, ako si automobilka predstavuje. Každodenné nabíjanie je totiž poriadne otravné.
Mercedes GLE plug-in hybrid, je na tom oveľa lepšie. Jeho vozidlá disponujú elektrickým dojazdom až do 100 km a vďaka rýchlemu nabíjaniu s výkonom 60 kW sa batéria nabije už do 30 minút.
Iné automobilky však ponúkajú aj plug-in hybridy s dojazdom ledva 50 km a pomalým AC nabíjaním, najčastejšie s výkonom 3,7 kW či 7,4 kW, kedy plné nabitie trvá aj tri hodiny.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Prekvapivý zvrat na trhu práce mení rebríček najžiadanejších absolventov vysokých škôl. Jednotkou už nie je IT
EÚ schválila 18. balík sankcií proti Rusku. Fico ustúpil tlaku
Fico otočil, EÚ prijala nový balík sankcií proti Rusku. Takéto majú byť garancie pre Slovensko
Snoop Dogg sa stal spolumajiteľom známeho futbalového klubu: „Príbeh klubu a regiónu ma oslovil“
Analýza miliónov letov šokuje cestujúcich a odhaľuje prekvapivú pravdu o spoľahlivosti európskych aeroliniek
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
- Výnimočný motor posunie elektromobily vpred. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý zamotá trh
- Z 500 € na 50 €. Štát odpúšťa Slovákom absurdný poplatok za staré autá, ktoré už ani neexistujú
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
Slovákov masívne ohrozuje nový typ kybernetického útoku. Je horší než phishing
USA zavedú jednotné clá. Zasiahne to vyše 150 krajín naraz
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP