Je to už vyše roka, čo Rusko napadlo Ukrajinu a prakticky ihneď po vypuknutí vojnového konfliktu začali automobilky opúšťať ruský trh. Tento krok je gestom absolútneho odsúdenia vojny, no automobilky zároveň prišli o značné predaje, nakoľko ruský trh rozhodne nie je malý. Ako píše ruský web Quto, prvej automobilke zrejme začínajú príjmy z predaja áut v Rusku chýbať, a tak hlási návrat prakticky v plnej sile.

Informáciu zatiaľ zverejnili len ruské médiá a nepodarilo sa nám ju nezávisle potvrdiť.

Tou automobilkou je Kia. Díleri áut kórejskej značky začali znova ponúkať až 9 modelov od najmenšieho Kia Picanto až po luxusnú limuzínu Kia K9. Všetky modely sú do krajiny dovážané oficiálne a importujú sa priamo z Južnej Kórei.

Nejde teda o žiaden „šedý dovoz“ a zákazníci dostanú na autá plnohodnotnú záruku 5 rokov alebo 150 000 km. Ceny sú pritom vyššie ako u nás, čo ale ruským zákazníkom zrejme nebude prekážať. Ide totiž o jednu z mála možností, ako si kúpiť iné než ruské alebo čínske auto.

Martin Katler/FonTech

Napríklad najmenšie Picanto sa bude v Rusku predávať za 1 400 000 rubľov, čo je v prepočte 17 400 €. U nás pritom tento drobec stojí 11 690 €. Za luxusný a športovo ladený Stinger zaplatia Rusi 5 500 000 rubľov (68 360 €), pričom na našom trhu začína sedan na sume 59 290 €.

Predaj nových áut sa v dôsledku vojny totálne prepadol

Ruský automobilový trh sa v minulom roku, ktorý ovplyvnila predovšetkým vojna, prepadol takmer o 60 %. TASR o tom informovala na základe správy agentúry DPA.

Predaj nových áut v Rusku v roku 2022 klesol o 59 % na 626 300 kusov. Podľa tlačovej agentúry Interfax to na začiatku roka uviedla poradenská firma Avtostat, ktorá sa špecializuje na ruský automobilový trh. Väčšina predaných vozidiel boli ruské alebo čínske modely, keďže západné automobilky po začatí ruskej útočnej vojny proti Ukrajine zastavili v krajine produkciu.

V Rusku pred vojnou pôsobili aj nemecké automobilky Volkswagen, BMW a Mercedes. Továreň Mercedesu v Moskovskej oblasti bola slávnostne otvorená len v roku 2019 za prítomnosti prezidenta Vladimira Putina. Všetky tri koncerny zatvorili svoje ruské závody.

Pixabay/Дмитрий Осипенко/Unsplash/Lenny Kuhne

Ruský automobilový trh sa v porovnaní so svojím vrcholom pred 15 rokmi výrazne scvrkol. V roku 2008 sa v Rusku predali takmer 3 milióny vozidiel. V tom čase sa špekulovalo, že Rusko vystrieda Nemecko na pozícii najväčšieho európskeho automobilového trhu.

Medzinárodná finančná kríza a neskôr sankcie, ktoré nasledovali po anexii Krymu, tento vývoj zvrátili. Ruský automobilový trh v posledných rokoch poznačili predovšetkým krízy. Pokles na len o niečo viac ako 600 000 vozidiel znamená najnižší predaj za posledné desaťročia.

Snaha vyrábať „vlastné“ elektromobily

Rusko nezažíva „technologický boom“, pravda je na úplne opačnej strane. Aj keď Rusi obnovili výrobu legendárneho Moskviča, prakticky ide o model z Číny, ktorý sa v Rusku len montuje. V krajine vznikla nová značka automobilov s názvom Alfarus, ktorá bude produkovať elektromobily.

Elektromobily sú znova vernou kópiou automobilov z Číny, takže nemôžeme hovoriť o plnohodnotnej produkcii. Autá značky Alfarus sa budú montovať v regióne Sarotov a na domácom čínskom trhu sa predávajú pod značkou FAW.

Výroba by sa mala začať už v priebehu tohto roka, pričom do konca 2023 chce automobilka vyrobiť minimálne 2 000 kusov prvého elektrického modelu. Špecifikáciami ani dizajnom ale auto nijak prehnane neohúri. FAW Besttune NAT, z ktorého bude ruský klon vychádzať, disponuje batériou s kapacitou 54,4 kWh a podľa optimistickej čínskej normy by mal prejsť na jedno nabitie 419 km.

FAW

To je v reálnych podmienkach rozhodne nesplniteľný dojazd. Výkon motora je od 136 do 164 koní a čínska automobilka na svojom webe informuje, že elektromobil má okrem rýchleho nabíjania aj možnosť výmeny vybitej batérie za nabitú. Tento proces by mal pritom trvať iba tri minúty.

Je ale otázne, či budú touto vlastnosťou disponovať aj ruské elektromobily, nakoľko by bolo nutné vybudovať infraštruktúru výmenných staníc. Nabitie by malo trvať zhruba 30 minút, no v tomto prípade sa zrejme jedná o nabitie z 20 na 80 % a nie plné dobitie akumulátora.

FAW/Unsplash/Lenny Kuhne/Creative Commons/TDimitr

Na domácom čínskom trhu sa elektromobil predáva od zhruba 22 000 €, čo je primeraná cenovka vzhľadom na parametre elektromobilu. Ruskú cenu zatiaľ nepoznáme, no podľa Russia Post by sa mohla pohybovať na úrovni 2 miliónov rubľov, čiže cca 28 000 €.

Spočiatku bude automobilka produkovať elektromobil kompletne z čínskych súčiastok, no časom by chcela využívať lokálne dodávateľské reťazce. Okrem elektromobilov má spoločnosť v pláne produkovať aj vlastné batérie a nabíjacie stanice.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú