Každému odporcovi práve zavreli ústa. Degradácia batérie na Enyaqu po 60 000 km ohromila
Niektorí ešte stále slepo veria mýtu, že batéria elektromobilu je po pár rokoch a desiatkach tisíc kilometroch zrelá akurát tak do koša. Dôkazov, že to absolútne nie je pravda, je mnoho a nedávno jeden priniesol aj český majiteľ Škody Enyaq, ktorý sa so svojim výsledkom podelil vo facebookovej skupine.
Degradácia batérie po vyše 60 000 km môže byť rôzna. Pri jednom elektromobile môže dosahovať aj 8 %, no pri inom to môže byť napríklad aj o polovicu menej. Na degradáciu totiž vplýva spôsob nabíjania, pričom rýchle DC nabíjanie batériu zaťažuje viac a tým pádom dochádza aj k vyššej degradácii.
V prvých rokoch je degradácia najvýraznejšia
Majiteľ Škody Enyaq so 77 kWh batériou najazdil za rok aj tri mesiace úctyhodných 66 000 km. Takýto nájazd sa rozhodne nedá dosiahnuť iba dochádzaním do práce v rámci mesta a elektromobil pomerne často využíval aj na dlhšie trasy.
Aj preto bol podiel nabíjania striedavým a jednosmerným prúdom v pomere 43,7 % (AC) ku 56,3 % (DC). Za celý čas do batérie natieklo až 16 804 kWh elektrickej energie, z čoho jednosmerný DC prúd predstavoval 7 342 kWh.
Majiteľ dal zmerať kapacitu batérie cez platenú službu. Pred samotným meraním musel vozidlo dvakrát vybiť pod 10 % kapacity a následne auto nabiť doplna pomocou pomalej AC nabíjačky. Na meranie priniesol auto takmer vybité a technici ho nabíjali dlhú dobu pomocou 10 A nabíjačky.
Výsledok merania odhalil, že akumulátor má 93,35 % z pôvodnej kapacity batérie. Degradácia tak predstavuje iba 6,65 %. Za rok sa to síce môže niekomu zdať veľa, no na degradáciu nevplýva vek auta, ale skôr nájazd, respektíve počet nabíjacích cyklov.
Najvýraznejší pokles kapacity navyše nastáva počas prvých rokov, respektíve počas prvých desiatok tisíc kilometrov. Následne je degradácia výrazne nižšia a v priemere klesá kapacita batérie o 1 % za rok.
Záleží na spôsobe používania
Pete Bishop, zakladateľ a hlavný technologický riaditeľ SPS, uviedol, že rozdiely medzi jednotlivými vozidlami môžu byť až 10 %. Za koniec životnosti batérie sa považuje to, keď jej kapacita klesne pod 80 %. Mnoho ľudí ale stále dokáže plnohodnotne využívať elektromobil aj po takomto poklese kapacity, nakoľko ďalší pokles by už mal byť podstatne pomalší.
Po dosiahnutí zdravia batérie na úrovni 70 % sa ale degradácia znova zrýchľuje, takže pre mnohých bude zrejme až táto hranica považovaná za koniec životného cyklu elektromobilu. Rýchlosť degradácie pritom priamo ovplyvňuje počet nabíjacích cyklov ktorý je úmerný počtu najazdených kilometrov a tiež spôsob nabíjania.
Mieru degradácie sleduje aj spoločnosť Geotab, ktorá má k dispozícii online nástroj na sledovanie tejto premennej pri elektromobiloch. Geaotab pritom počíta s časovým horizontom 6,5 roka a miera degradácie niektorých modelov naozaj prekvapila.
Priemer vôbec nie je zlý
Miera degradácie za 6,5 roka pri všetkých sledovaných elektromobiloch je iba 13,5 %. Spoločnosť pritom zozbierala dáta z viac ako 6 000 vozidiel a 24 modelov.
Sivou čiarou je na grafe zobrazená priemerná degradácia, a tak môžeme veľmi jednoducho porovnať, či vybraný model degradoval rýchlejšie, alebo pomalšie. Medzi populárne jazdenky patrí napríklad VW e-Golf. Všetky sledované modelové roky degradovali pomalšie než je priemer.
Miera degradácie sa líši od auta k autu
Ďalší pohľad na mieru degradácie rôznych elektromobilov poskytujú testy nórskeho Youtubera Bjørna Nylanda, ktorý v jednom zo svojich videí ukázal, o koľko degradovala batéria pri rôznych testovaných modeloch.
Degradácia pri osem ročnej Tesle Model S s nájazdom cez 250 000 km je napríklad nižšia ako degradácia 5,5-ročnej Kia Soul, ktorá najazdila iba 73 000 km a má za sebou dokonca aj menej nabíjacích cyklov.
10-ročné Tesly a Nissany s pôvodnou batériou
Dôkazov, že akumulátor skutočne dokáže v niektorých prípadoch prežiť aj samotné vozidlo, je niekoľko. Na cestách aj dnes jazdia prvé Tesly s pôvodnou batériou. Automobilka Nissan dokonca nedávno zverejnila informáciu, že do dnešných dní spoločnosť zozbierala len malé množstvo batérií z elektromobilov Leaf. Väčšina týchto áut teda stále jazdí a hlavné je to, že jazdí s pôvodným akumulátorom.
Vysokonapäťové akumulátory v prvých Nissanoch Leaf majú aj 12 rokov a ešte stále nie sú úplne na odpis, hoci prvé Nissany Leaf nemali optimálne vyriešené chladenie batérie a degradácia tak bola výrazne vyššia, ako je štandardom dnes.
Aj po skončení životného cyklu auta, ktorý sa odhaduje na zhruba 15-20 rokov, má byť batéria stále funkčná so 60-70 % pôvodnej kapacity. Akumulátor je následne možné ďalej využiť ako úložisko energie v domácnosti alebo vo veľkých energetických centrách.
Elektromobil dokáže jazdiť rovnako dlho ako spaľovák
Dávnejšie sa FonTech.sk rozprával s elektromobilistom Milanom Bahnom, ktorý vlastní prvú generáciu Nissan Leaf a má v ňom ešte stále pôvodnú batériu. Na otázku, či dokáže elektromobil jazdiť rovnako dlho ako spaľovák, teda 20-30 rokov, nám odpovedal nasledovne:
Pred pol rokom až rokom by som odpovedal opatrnejšie so slovami: asi áno a “mal by”. Dnes sme o rôzne merania novších modelov múdrejší a ja už skalopevne tvrdím, že áno, elektromobil vydrží jazdiť rovnako dlho, ako spaľováky.
S kolegom elektromobilistom jazdiacim na vynikajúcom aute Kia eNiro zbierame údaje mnohých iných modelov. Tento kamarát dokáže cez OBD konektor získať veľmi presné informácie o degradácii a má regulárny postup na meranie tejto hodnoty.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
Na nabitie prejde iba 80 km. Česi testujú nový vlak na baterky
Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
- Na nabitie prejde iba 80 km. Česi testujú nový vlak na baterky
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
Platforma Voice of Europe sa dostane na sankčný zoznam EÚ
Televízia al-Džazíra spoznala svoj osud v štáte Izrael. Vláda rozhodla takto
Na budove fakulty záhradníctva SPU vznikla zelená strecha
Pád vetroňa v Martine podľa záchranárov neprežil zhruba 60-ročný muž
Leteckú nehodu v Martine vyšetruje polícia, začala trestné stíhanie
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené