Klinec do rakvy spaľovákom. Gigant chce technológiu do elektromobilov, ktorá bude čistiť ovzdušie
Aj pri prevádzke elektromobilu vznikajú niektoré nečistoty, ktoré poznáme zo spaľovacích áut. Teraz nenarážame na emisie CO2, tie sú totiž v prípade elektromobilu podstatne nižšie, no počas jazdy sa oddelujú mikročastice z pneumatík a bŕzd, pričom vytvárajú prach. Tento prach síce znečisťuje okolitý vzduch, no Audi má riešenie. Automobilka vyvíja filter, ktorý ho dokáže zachytiť. Na tému upozornil portál InsideEVs.
Nemecká automobilka pracuje na projekte už od roku 2020 a vývoj pobeží do roku 2024. Následne spoločnosť vyhodnotí výsledky a rozhodne, či bude revolučný filter súčasťou budúcich elektromobilov Audi.
Podľa inžinierov inštalácia tohto filtra nevyžaduje žiadne veľké zmeny výrobného procesu. Počas dvoch rokov testovania automobilka zozbierala dostatočné množstvo dát a už teraz môžu povedať, že revolučný filter rozhodne má zmysel a predovšetkým vo veľkých mestách.
Auto zachytí prach ktorý vyprodukuje
Filter mikročastíc je umiestnený v prednej maske a funguje v dvoch režimoch. Počas jazdy nasáva vzduch pred vozidlom a čistí ho, no dokáže fungovať aj počas státia, respektíve nabíjania.
Ak sa elektromobil nabíja, vzduch je do filtra naháňaný pomocou ventilátora a takýmto spôsobom ho dokáže čistiť aj keď vozidlo nejazdí. Audi túto technológiu testovala na modeli e-tron a po nájazde 50 000 km môžu spoľahlivo povedať, že vozidlo zachytilo minimálne toľko mikročastíc, koľko samé počas svojej prevádzky vyprodukovalo.
Na podobnej technológii pracuje čoraz viac firiem
Národné výskumné centrum pre letectvo a vesmír v Nemecku sa nevenuje iba produktom, ktoré sa pohybujú nad povrchom Zeme. Spoločnosť vyrobila elektromobil, ktorý je podľa ich slov najekologickejším autom na svete, nazvývajú ho Zero Emission Drive Unit – Generation 1 (ZEDU-1).
Ich prototyp ZEDU-1 nie je obyčajným elektromobilom, ktorý by bol schopný jazdy „iba“ bez produkcie lokálnych emisií. Inžinieri posunuli ekologickú stránku o úroveň vyššie a v prípade tohto prototypu nedochádza k znečisťovaniu životného prostredia ani žiadnym jemným prachom a mikroplastami, ktoré sa uvoľňujú pri brzdení či drolení pneumatík.
Nemecké centrum na ňom pracovalo spolu s firmou HWA, ktorá sa venuje výrobe, no predovšetkým úprave a tuningu automobilov.
ZEDU-1 je najekologickejší elektromobil na svete
Oblasť kolies obopínajú z vonkajšej časti špeciálne kryty, ktoré vytvárajú v priestore kolesa nedokonalé vákuum. Následne ventilátor z tohto vákua doslova „vysáva“ drobné častice pneumatiky, ktoré sa oddelujú počas jazdy a preháňa ich cez filtračný systém.
Podobne funguje aj brzdový systém. Pri brzdení sa jemné čiastočky kovu takisto zachytávajú a filtrujú sa skrz nádobku s olejom. Ako píše DLR v tlačovej správe, inžinierom sa podarilo zvýšiť aj rekuperačnú schopnosť bŕzd a takmer všetka energia z brzdenia je prevedená späť na elektrickú.
Výsledky sú famózne
Nové technologické postupy nevedú len k zlepšeniu ekologickej stránky auta, ale výrazne prispievajú aj k jeho ekonomickosti. Tím vedcov počas prvých testov zistil, že do rýchlostí 50 km/h dokážu úplne eliminovať opotrebenie pneumatík a pri vyšších rýchlostiach ho znižujú o 70 % až 80 %.
Vďaka novej technológií bŕzd sa takisto úplne dokážu vyhnúť ich opotrebeniu. Výsledky výskumu by pritom mali byť základom pre budúce elektromobily.
Ekologická stránka je čoraz dôležitejšia
Ekologické otázky elektromobilov začalo riešiť čoraz viac firiem. Holandský tím študentov dokonca vyrobil elektromobil, ktorého emisie sú „záporné“, teda počas jazdy čistí ovzdušie od CO2.
Auto dokáže zachytiť až 2 kg CO2 po prejdení zhruba 32 000 km. To sa na prvý pohľad nemusí zdať ako veľa, no 10 takýchto áut by dokázalo vyfiltrovať ovzdušie rovnako efektívne ako bežný strom.
Líder 35-členného tímu študentov prezradil, že zatiaľ ide iba o prvotný prototyp a v budúcnosti dokážu zachytávanie CO2 určite vylepšiť. Reálnym prínosom však nemusí byť úplné čistenie planéty, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.
Študenti totiž dbali na ekológiu aj pri výrobe samotného auta a cieľom projektu je, aby filter ovzdušia počas prevádzky vozidla vykompenzoval aspoň emisie, ktoré sa vyprodukujú pri samotnej produkcii auta. Chcú tiež ukázať veľkým automobilkám, ako by k elektromobilite mali pristupovať aj oni.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Slovenským hubárom hrozí pokuta a väzenie: Podceňujú jednu dôležitú vec
Nová nočná mora pre Putina: NATO predstavilo „kráľa bitiek“, raketový systém má dolet 700 km
Už jedna šálka obľúbeného nápoja Slovákov môže oslabiť účinok antibiotík proti nebezpečným baktériám, tvrdia vedci
Z panickej poruchy k biznisu s dosahmi až 3,6 milióna: 26-ročná Petra premenila svoje myšlienky na úspešnú značku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Ministerstvo vnútra spúšťa historickú novinku. Slováci prvýkrát odvolia s digitálnym dokladom
NBS vydala vážne varovanie: Slováci naleteli ďalšiemu podvodu, nepozornosťou prichádzajú o peniaze
Nemecký priemysel je v kŕči a čoraz viac prepúšťa. Najviac trpia automobilky, dôvody sú jasné
Slovenská vláda navrhla daň, ktorá nahnevala Trumpa. Ak ju schválime, dostaneme tvrdú odpoveď
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP