Slováci zbystrite, štartuje čínska ofenzíva elektromobilov pre EÚ. Tradičné automobilky nemajú šancu
V poslednej dobe sa veľa hovorí o tom, že čínske automobilky v elektromobilite prevalcujú tradičných výrobcov, ktorí na trhu pôsobia už celé desaťročia.
Spoločnosť BYD je jedná z tých, ktorej by sa mohlo podariť aj v Európe. Automobilka totiž zverejnila prvé oficiálne ceny trojice modelov, ktoré prináša na vybrané európske trhy, píše InsideEVs.
Čínske produkty vo všeobecnosti konkurovali výrobkom z iných častí sveta najmä cenou, no pri elektromobiloch sa zatiaľ tento trend výraznejšie neprejavuje. Čínske automobilky na domácom trhu naozaj predávajú elektrické autá za ceny, ktoré sú pre Európanov iba snom a pri ktorých by sa na našom trhu po týchto autách iba zaprášilo.
Akonáhle sa ale nejaká čínska značka rozhodne expandovať na európsky trh, cenami sa „prispôsobí“ tradičným automobilkám a razom tieto elektromobily nie sú pre zákazníka až tak zaujímavé. Je však pravda, že za to môže aj clo, dlhšia záruka a náklady na širšiu servisnú sieť či viac povinnej výbavy.
BYD ohlásil európske cenovky trojice elektromobilov
Najlacnejší model pod 40 000 €
Zmeniť sa to ale chystá automobilka BYD. Absolútnu premiéru v Európe už v BYD oslávil minulý rok. Prvý trh, kde sa usadil, nie je žiadnym prekvapením – je ním Nórsko, mekka elektromobility. Na tamojšom trhu začala svoje pôsobenie s modelom BYD Tang, ktoré je luxusným sedemmiestnym SUV.
Ako sme informovali už dávnejšie, čínsky výrobca spustil tento rok masívnu expanziu do Európy a pri tejto príležitosti prináša na starý kontinent hneď tri elektrické modely.
Spočiatku sa automobilka zameria na tie najzaujímavejšie trhy, ktorými je oblasť Beneluxu, ako aj zvyšné severské krajiny. Okrem sedemmiestneho SUV Tang začne v Európe predávať aj sedan Han či menší elektrický crossover Atto 3.
Práve tretí spomenutý model môže byť absolútnym predajným trhákom, nakoľko európska cenovka pre Atto 3 bola nastavená na 38 000 €. Na našom kontinente pritom bude dostupná iba verzia s väčšou, 60 kWh batériou, ktorá zabezpečí dojazd podľa WLTP cyklu na úrovni 420 km.
Ako dodáva Electrek, elektromotor dosahuje výkon 150 kW a auto sa nabije z 20 % na 80 % za 29 minút. Za zmienku určite stojí prítomnosť revolučných Blade batérií, ktoré od čínskej spoločnosti odoberá napríklad aj Tesla.
Zvyšné dva elektromobily cenou až tak nezaujmú
Ďalšie dva modely, teda sedan Han a SUV Tang, už európskeho zákazníka až tak nezaujmú. Oba tieto elektromobily dostali odporúčanú cenovku 72 000 €. Veľké SUV Tang dokonca ponúka nižší dojazd než takmer o polovicu lacnejšie Atto 3 a teda 400 km podľa WLTP.
Sedan BYD Han dosahuje kombinovaný WLTP dojazd na úrovni 521 km. Oba tieto elektromobily sú vybavené väčšou, približne 85 kWh batériou a tiež ide o štvorkolky s výkonom 380 kW.
Špičkové batérie, ktoré odoberá aj Tesla
Takzvané „Blade“ batérie spoločnosti BYD odkupujú aj ostatní výrobcovia. Vyznačujú sa pomerne unikátnym zložením LFP (lítium-železo-fosfát) a zmenou oproti bežným batériám je aj ich usporiadanie.
Skladajú sa priamo z článkov, čím sa výrazne znižuje objem a hmotnosť jednotky. Pri batériách v elektromobiloch sa totiž bežne používajú články v kombinácii so segmentovanými modulmi. BYD Blade spomínané moduly nepoužíva.
Okrem toho je pridanou hodnotou aj vyššia bezpečnosť v prípade nehody. Batériu bude tiež možné veľmi rýchlo nabíjať. Z 30 na 80 % trvá nabitie len 25 minút a 10-minútové nabíjanie stačí na dojazd 135 km.
Tieto batérie využíva aj Tesla a ponúka ich dokonca aj základný Model Y, ktorý sa nedávno začala predávať aj v Európe.
Verzia s týmito batériami však mierne zaostáva za európskymi Modelmi Y, čo nám priblížil aj odborník na Tesly Jaroslav Kapšo:
Doteraz Tesla ponúkala v Európe len verzie Long Range a Performance, ktoré už mali naši klienti možnosť vyskúšať počas testovacích jázd a prenájmov. Teraz prichádza čínska verzia za výrazne lepšiu cenu, aj keď, samozrejme, s niekoľkými obmedzeniami oproti vyšším konfiguráciám. Z tých podstatných spomeniem maximálny nabíjací výkon 170 kW oproti 250 kW a pohon len zadnej nápravy.
Veľmi pravdepodobne za to vďačí čínskym Blade batériám. Tí, ktorí čakajú na berlínsku, si ale asi ešte budú musieť počkať. Podľa vyjadrenia zdrojov z Tesly budú prvé várky vyrobené v Číne. Väčšinu berlínskej produkcie zatiaľ ešte stále tvoria Modely Y Performance.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
Elektromobil nabijeme za 4 minúty. Európska firma hlási obrovský pokrok v rozbehnutom projekte
Spoluzakladateľ Tesly má plán, ako poraziť Čínu. Odpad z batérií mení na „strategickú zbraň“
Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
USA sú pripravené ukončiť úsilie o dohodu medzi Ruskom a Ukrajinou. „Máme aj iné priority,“ povedal Rubio
Pellegrini spôsobil rozruch v Petržalke: K barberovi mal prísť v sprievode majákov. Miestni si mysleli, že horí
Rusku hrozí finančný kolaps: Moskva nebude schopná financovať vojnu. Prispeli k tomu Trumpove clá
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Gates o budúcnosti práce: AI vyrieši krízu, ktorú roky nikto nevedel zvládnuť
Zákaz sa nekoná. EÚ sa bojí prázdnych zásobníkov a ostáva pri ruskom plyne
Svetové laboratóriá čelia výzve. Musia ochrániť kľúčové genetické dáta pred kyberútokmi
OpenAI predstavilo nový model, ktorý láka na polovičné ceny. Ľudom testuje trpezlivosť
Ukrajina tlačí na Spojené štáty. Zelenskyj chce tieto zbrane zbrane, nie „prázdne slová“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
USA sú pripravené ukončiť úsilie o dohodu medzi Ruskom a Ukrajinou. „Máme aj iné priority,“ povedal Rubio
Pellegrini spôsobil rozruch v Petržalke: K barberovi mal prísť v sprievode majákov. Miestni si mysleli, že horí
Rusku hrozí finančný kolaps: Moskva nebude schopná financovať vojnu. Prispeli k tomu Trumpove clá
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené