1 000 km elektromobilom za rovnaký čas, ako spaľovákom. Dokáže to len jedna automobilka na svete
Diaľkové cestovanie elektromobilom býva spravidla časovo náročnejšie než cestovanie spaľovákom, nakoľko elektromobil je potrebné nabíjať, čo trvá dlhšie ako natankovanie paliva.
Známy nórsky YouTuber Bjørn Nyland ale v jednom zo posledných videí absolvoval svoj typický 1 000 km test s elektromobilom NIO ES8, ktorý dosiahol za rovnaký čas ako referenčný spaľovák.
NIO ES8 pritom nie je žiaden „špeciálny“ elektromobil s dojazdom 1 000 km. Bjørnovi sa teda batérie v aute počast testu naozaj vybili. Automobilka NIO je však známa svojimi stanicami na kompletnú výmenu batérií, ktoré nahrádzajú klasické nabíjanie elektromobilov. Vybité akumulátory idú von a čerstvé so 100 % kapacitou dnu za pár minút.
V Nórsku už automobilka postavila dve takéto stanice a Bjørn sa teda rozhodol absolvovať test s tým, že miesto nabíjania elektromobilu využije práve výmenné stanice. Výsledok je pozoruhodný a ukazuje možnú budúcnosť diaľkového cestovania elektromobilmi.
Rovnako „rýchly“ ako spaľovák
Bjørn pre tento test stanovil referenčný čas pomocou plug-in hybridu Kia Ceed. S týmto autom dokázal prejsť svoju 1 000 km trasu za rovných 9 hodín. Totožný čas sa mu však podarilo dosiahnuť aj s elektromobilom NIO ES8.
Celý proces výmeny batérie trvá 7 minút, takže je podstatne rýchlejší ako dobíjanie batérie pomocou ultrarýchlej nabíjačky (UFC). Pre porovnanie, druhým najlepším elektromobilom v teste je Tesla Model 3 Performance, ktorá dosiahla čas 9 hodín 15 minút.
S ostatnými elektromobilmi strednej triedy mu test trval v priemere okolo 10 hodín, takže trasa 1 000 km obvykle trvá elektromobilom približne o hodinu dlhšie než jazda spaľovákom.
NIO ES8 však v porovnaní s elektromobilmi, ktoré je nutné nabíjať, odhalil ešte jednu výhodu. Tým, že na výmennej stanici zameníš za 7 minút vybitú batériu za plne nabitú, zvyšuješ aj svoj aktuálny dojazd. Pri nabíjaní elektromobilu na dlhej trase sa auto väčšinou nenabíja úplne doplna, nakoľko ku koncu nabíjania výkon klesá a nabíjanie sa stáva časovo neefektívnym. Väčšinou sa využíva do 80 % kapacity, no NIO ti dá baterky natlačené na 100 %.
Z toho dôvodu Bjørnovi stačili iba tri zastávky na výmenu batérie, kdežto pri bežných elektromobiloch musel nabíjať štyri až šesť krát.
Je toto budúcnosť elektromobility?
Stanice na výmenu batérií nie sú žiadnou novinkou, no žiadnej automobilke sa túto technológiu nepodarilo presadiť natoľko, ako spoločnosti NIO. Tá už má na domácom čínskom trhu cez 1 000 takýchto staníc a technológiu chce rozhodne rozšíriť aj u nás v Európe.
Problémom je však vtom, že na týchto staniciach môžu batériu behom pár minút vymeniť len majitelia elektromobilov značky NIO. Každá automobilka má totiž iný systém uchytenia batérie.
Ba čo viac, každý model elektromobilu používa úplne iné akumulátory s odlišnou kapacitou a rozmermi. V prípade niektorých sú dokonca batériové články súčasťou skeletu podlahy. Teoreticky by dávalo zmysel zjednotenie uchytenia batérií naprieč viacerými automobilkami podobne, ako je to pri nabíjacom konektore.
Následne by mohli automobilky spoločne, oveľa rýchlejšie a efektívnejšie budovať infraštruktúru výmenných staníc, vďaka ktorým je cestovanie elektromobilom rovnako rýchle ako cestovanie spaľovákom.
Bez zásahu vyšších autorít a regulátorov je však niečo podobné zrejme len utópia. Pripomenúť treba aj fakt, že vymeniteľné (a teda ľahko prístupné batérie) pravdepodobne viac znižujú vnútorný priestor a ďalej kompromitujú celkovú stavbu vozidla.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
Dacia spôsobí cenovú revolúciu. Chystá elektromobil pod 15 000 eur, poznáme dojazd aj parametre
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci zdvíhajú varovný prst: V obľúbenej pochúťke Slovákov sa množia baktérie, ktoré porážajú najsilnejšie antibiotiká
Lekári v pohotovosti: Smrtiaca choroba postihla niekoľko detí, jedno na následky zomrelo
Lekári mu dávali tri mesiace života: 103-ročný maratónec porazil rakovinu vďaka unikátnej diéte
Košická nemocnica ako jediná prináša revolučnú liečbu. Problém trápi až 50 % Sloveniek
Gigantická kométa letí smerom k Zemi. Je 14-krát väčšia ako asteroid, ktorý zabil dinosaury
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
Obrovský zvrat v čínskej automobilke. BYD po rokoch raketového rastu nestíha predávať
Letecký gigant nakupuje vo veľkom. China Airlines investuje vyše 2 miliardy na nové Airbusy
Škoda valcuje Teslu. Tento elektromobil láme predajné rebríčky
600 metrov káblov zmizlo. Sabotáž paralyzovala trasu medzi Parížom a Londýnom
Bez plynu sa nedá vyrábať sklo, hliník ani chlieb. Klub 500 varuje pred dôsledkami zákazu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci zdvíhajú varovný prst: V obľúbenej pochúťke Slovákov sa množia baktérie, ktoré porážajú najsilnejšie antibiotiká
Lekári v pohotovosti: Smrtiaca choroba postihla niekoľko detí, jedno na následky zomrelo
Lekári mu dávali tri mesiace života: 103-ročný maratónec porazil rakovinu vďaka unikátnej diéte
Košická nemocnica ako jediná prináša revolučnú liečbu. Problém trápi až 50 % Sloveniek
Gigantická kométa letí smerom k Zemi. Je 14-krát väčšia ako asteroid, ktorý zabil dinosaury
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené