Facka od EÚ. Nová metóda merania vraj odhaľuje skutočný rozdiel emisií elektromobilov voči spaľovákom
Agentúra Green NCAP je nezávislá organizácia vytvorená Európskou úniou, ktorej úloha je sledovať skutočnú produkciu emisií nových vozidiel. Vylepšená metodika, ktorá po novom sleduje emisie vyprodukované počas celého životného cyklu auta spolu s emisiami pri výrobe paliva či energií, však odhalila, že elektromobily nie sú voči spaľovákom až také čisté, ako sa o nich hovorilo.
Agentúra NCAP je uznávanou organizáciou, ktorá taktiež sleduje napríklad bezpečnosť automobilov. Ich odnož s prívlastkom „Green“ sa zasa zameriava na sledovanie produkcie emisií, ktoré sú čím ďalej väčším tŕňom v oku európskych politikov.
Vlády sa ich snažia vo veľkom znižovať, napríklad presadzovaním elektromobilov. Nová metodika odhalila, že aj keď sú elektromobily stále čistejšie než spaľováky, rozdiely nie sú až také markantné, ako sa o nich hovorilo.
Metodika sleduje celý životný cyklus auta
Nová, vylepšená metodika nesleduje iba emisie vyprodukované pri prevádzke vozidla, ale po novom počíta aj s tými, ktoré vzniknú pri výrobe auta, batérie, ale aj pri výrobe či preprave paliva.
Metodika jednotne počíta s tým, že jeden životný cyklus auta, či už elektrického alebo spaľovacieho, trvá 16 rokov a za ten čas auto najazdí 240 000 km. Za týchto predpokladov a pri súčasnom energetickom mixe Európy, kedy stále množstvo elektriny vyrábame neekologicky, sa elektromobily emisiami výrazne približujú spaľovákom.
Agentúra Green NCAP zverejnila zoznam prvých modelov testovaných podľa novej metodiky, ktorý si môžeš celý pozrieť na tomto odkaze. Okrem priemerných hodnôt produkcie emisií za celý životný cyklus odhaľuje tabuľka aj energetický dopad, teda to, koľko MWh energie vozidlo za 16 rokov spotrebuje.
Ak si porovnáme dva podobné modely, VW Golf s motorom 1.5 TSI a VW ID.3, tak rozdiel v priemernej produkcii emisií je síce v prospech elektromobilu (32 ton CO2), no rozdiel to nie je ani polovičný, nakoľko spaľovací Golf vyprodukuje 48 ton CO2.
Metodika odhaľuje aj iný extrém
Ak sa pozrieme na druhú stránku novej metodiky, ktorou je energetický dopad, tak napríklad taká Škoda Octavia s motorom 2.0 TDI spotrebuje počas svojej prevádzky menej energie ako väčšina elektromobilov.
V prípade Octavie je to 169 MWh a napríklad v prípade VW ID.3 to je 173 MWh. Tento fakt svedčí o jednej veci, a teda že naftový dvojliter koncernu VW je mimoriadne efektívny.
S produkciou zelenej energie sa všetko zmení
Odporcovia elektromobility by teraz mohli namietať, že elektromobily teda vôbec nie sú ekologické a tak nemá ich presadzovanie žiaden zmysel. Ak sa ale pozrieme na rozloženie toho, čo produkuje emisie v prípade Golfu a ID.3, všimnúť si môžeme jeden zásadný rozdiel.
Pri spaľováku produkuje viac ako 50 skleníkových plynov práve spaľovanie benzínu či nafty. V prípade elektromobilu tvorí takmer polovicu výroba a dodávka elektrickej energie. Značnú časť tvorí aj výroba batérie, pri VW ID.3 až 21 %.
Netreba však zabúdať, že cieľom Európskej únie je v čo najväčšom množstve presadzovať výrobu zelenej energie. To v ideálnom prípade znamená, že emisie z dodávky a výroby elektriny v prípade elektromobilu klesnú na minimum. To isté by malo platiť aj pri výrobe batérie.
Celkové emisie elektromobilu tak v budúcnosti môžu veľmi jednoducho klesnúť o viac ako polovicu, čo v prípade spaľováku nebude možné, nakoľko spaľovanie nafty či benzínu bude vždy produkovať rovnaké množstvo emisií.
Sú riešením syntetické palivá či spaľovanie vodíka?
Na túto tému existuje veľa názorov. Niektorí syntetické palivá a vodík absolútne zatracujú, iní v tom vidia budúcnosť. Napríklad aj Porsche sa pohráva s myšlienkou záchrany spaľovacích motorov, ktoré by však museli byť upravené na spaľovanie syntetických palív. Porsche dokonca nedávno uviedlo simuláciu spaľovacieho vodíkového motora, ktorý dosiahol rovnaké výkonnostné parametre, ako benzínový motor.
Niekde uprostred sa nachádzajú ľudia, ktorí veria či dúfajú v to, že sa časom presadia viaceré technológie a popri elektromobilite tu budeme mať aj syntetické palivá či vodíkové elektromobily.
V takomto prípade ale skutočne hrozí, že cenovo dostupné autá sa definitívne stanú minulosťou, nakoľko spotrebitelia budú musieť nepriamo zaplatiť vývoj všetkých potrebných technológií.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Americká štúdia ukázala nečakanú pravdu. Známe robotaxíky sú bezpečnejšie než ľudskí vodiči
Dopyt v priemysle rastie, varujú odborníci. Elektromobily môžu čeliť do roku 2030 veľkej kríze
7 mesiacov čakajú na opravu auta. Nemecký gigant čelí obrovskej kritike, nedokáže vyriešiť vážnu chybu
Tesla odhalila závažnú chybu. Cybertruck postihol problém s batériou
Líder predstaví o pár dní luxusný hybrid. Má dostať výborný dojazd a špičkové inovácie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
8 z 10 Slovákov stroskotá už na prvej otázke. Zisti, či poznáš slovenské mestá podľa fotky (KVÍZ)
Biohackerský adventný kalendár: Vyskúšala som 24 tipov, táto praktika mi zmenila život
Kremeľ provokuje v napätom regióne, ktorý môže odštartovať svetovú vojnu. Vysiela tým signál
TOP 10 najlepších vianočných filmov na Netflixe: Prvé miesto ťa prekvapí (ZOZNAM)
Prekvapujúci prieskum: V tejto polohe spia finančne úspešní ľudia, môže viesť k zdravotným problémom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- 7 mesiacov čakajú na opravu auta. Nemecký gigant čelí obrovskej kritike, nedokáže vyriešiť vážnu chybu
- Emisie zníži o 90 %: V krajine EÚ zavádzajú revolučné palivo, ktoré má zachrániť spaľováky
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Nabiješ ho za 15 minút a má skvelú cenu. Výrobca smartfónov uviedol na trh auto s dojazdom 1 570 km
-
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Emisie zníži o 90 %: V krajine EÚ zavádzajú revolučné palivo, ktoré má zachrániť spaľováky
- Nabiješ ho za 15 minút a má skvelú cenu. Výrobca smartfónov uviedol na trh auto s dojazdom 1 570 km
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- 7 mesiacov čakajú na opravu auta. Nemecký gigant čelí obrovskej kritike, nedokáže vyriešiť vážnu chybu
-
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Slávna značka urýchľuje výrobu. Jej lacný elektromobil ide na dračku, zaznamenal raketový štart
- Do konca života nabíjaš auto zadarmo. Tesla vytasila zabudnutý stimul, chce rozpredať zásoby
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Emisie zníži o 90 %: V krajine EÚ zavádzajú revolučné palivo, ktoré má zachrániť spaľováky
Skúmali 26-tisíc objektov. Hviezdy staré miliardy rokov majú fyziku extrémnych podmienok
Ochráni ťa pred kyberútokmi. Google Chrome dostane dôležitú bezpečnostnú AI funkciu
Veľká transformácia: Svetová veľmoc chce výrazne zvýšiť podiel obnoviteľných zdrojov energie
Hackeri majú ideálnu príležitosť na útok. Eset upozorňuje na veľkú slabinu používateľov
Vláda zrušila dôležitú výnimku. Na diaľniciach bude známka opäť povinná pre túto skupinu vodičov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
8 z 10 Slovákov stroskotá už na prvej otázke. Zisti, či poznáš slovenské mestá podľa fotky (KVÍZ)
Biohackerský adventný kalendár: Vyskúšala som 24 tipov, táto praktika mi zmenila život
Kremeľ provokuje v napätom regióne, ktorý môže odštartovať svetovú vojnu. Vysiela tým signál
TOP 10 najlepších vianočných filmov na Netflixe: Prvé miesto ťa prekvapí (ZOZNAM)
Prekvapujúci prieskum: V tejto polohe spia finančne úspešní ľudia, môže viesť k zdravotným problémom
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené