Degradácia za 3 roky a 100-tisíc km. Ďalší elektromobil dokazuje, že modla hejterov je čistý výmysel
Mnoho odporcov elektromobility si myslí, že elektrické auto po pár rokoch používania stratí značnú časť kapacity batérie a drahé auto sa tak následne stane nepoužiteľne. To ale vôbec nie je pravda, na čo nedávno upozornil aj portál Techbox. Ten sa pozrel na degradáciu batérie trojročného Jaguar I-Pace s nájazdom 100 000 km.
Na degradáciu batérie vplýva množstvo faktorov. Od veku akumulátora, cez nájazd, až po samotný spôsob nabíjania. V zásade pri degradácii platí jednoduchá rovnica, čím je elektromobil starší a má najazdených viac kilometrov, tým je degradácia vyššia.
Koľko percent kapacity však stratí elektrické auto po troch rokoch a nájazde 100 000 km? V prípade Jaguaru I-Pace je to skutočne zanedbateľná hodnota, i keď sa na prvý pohľad môže zdať, že to tak nie je.
Maximálny dojazd klesol o pár desiatok kilometrov
Ako upozornil Techbox vo svojom článku, Jaguar I-Pace najazdil počas troch rokov 102 000 km, čo je naozaj slušný nájazd pre elektromobil. Auto bolo prevažne nabíjané na rýchlonabíjačkách, nakoľko palubná AC nabíjačka disponuje výkonom len 7,2 kW.

DC nabíjanie je podľa niektorých tým najmenej šetrným spôsobom nabíjania, čiže degradácia batérie by mala byť v takomto prípade najvyššia. Spomínaný I-Pace však za tri roky stratil iba 11 % z celkovej kapacity akumulátora, čo pri WLTP dojazde 470 km znamená stratu zhruba 50 km na jedno nabitie.
Batéria navyše najviac degraduje počas prvých dvoch rokov používania, následne je pokles pomalší, čo možno sledovať napríklad aj pri smartfónoch od Apple, ktoré v nastaveniach ukazujú zdravie batérie v percentách. Počas prvého roka používania dokáže kapacita batérie iPhonu klesnúť aj o 8 % a ďalšie roky klesá výrazne pomalšie.
Ešte pozoruhodnejším faktom sú servisné náklady, ktoré sa za tri roky používania vyšplhali na 750 €. Jaguar I-Pace totiž absolvoval tri prehliadky, pričom pri každej servis účtoval poplatok 250 €. V porovnaní so spaľovákom je to teda neporovnateľne nižšia čiastka.
Degradácia rozhodne nie je strašiak
Skvelým dôkazom, že degradácie batérie sa pri elektromobiloch absolútne netreba obávať, je aj Kristián Kratochvíl, majiteľ Tesly Model X, s ktorou už najazdil vyše 320 000 km. S Kristiánom sme nedávno priniesli rozhovor a naše otázky pochopiteľne smerovali aj k degradácii batérie na jeho Tesle:
Do dnešného dňa som stihol najazdiť 326 483 km. V poslednej dobe som však s Modelom X bol na cestách podstatne menej, takže kilometrov veľa nepribudlo. Rolu zohrala aj pandémia, ktorá má trochu zabrzdila, pretože v rámci opatrení som nemohol byť toľko na cestách. Aktuálne je degradácia batéria na úrovni necelých 10 %.

Ak si myslíš, že pri takomto nájazde a tak nízkej degradácii musel batériu maximálne šetriť, si na omyle. Kristián prezradil, ako vyzerala drvivá väčšina jeho jázd a nabíjaní:
Robím všetko úplne zle, vrátane neustále nabíjania na rýchlonabíjacích stojanoch. Tým koľko som na cestách a aké dlhé trasy jazdím, sa tomu ani nedá vyhnúť. Od januára už ale Model X využívam o niečo menej, takže teraz je vozidlo oproti minulosti častejšie nabíjané na AC nabíjačke. Do januára som však v 80 % prípadoch využíval DC rýchlonabíjacie stanice. Teraz je to zhruba v 75 % prípadoch. K batérii som sa v podstate ani horšie správať nemohol, bez problémov však vydržala a drží i naďalej.
Servisné náklady sú výrazne nižšie aj podľa štúdií
Majiteľ elektromobilu výrazne šetrí aj na servise. V elektrickom aute nie je potrebné meniť olej, sviečky a celkovo sa v pohonnej sústave nachádza menej pohyblivých častí. Náklady na servis počas 36 mesiacov používania sú pri elektromobile až o 31 % nižšie v porovnaní s autami so spaľovacími motormi.
Vo finále teda skutočne vychádza elektromobil lacnejšie než podobné modely so spaľovacími motormi. Ministerstvo energetiky USA vypočítalo, že počas 15 rokov používania a pri spočítaní vstupných nákladov, nákladov na jazdu a servis stojí elektromobil 0,4508 dolárov na míľu jazdy, zatiaľ čo spaľovák 0,4727 dolárov za míľu jazdy.

Pri nájazde 200 000 míľ (320 000 km), ťa bude stredne veľké SUV so spaľovacím motorom stáť so všetkými nákladmi 83 000 €, zatiaľ čo rovnako veľký elektromobil ťa vyjde na 79 000 €.
Tento výpočet pritom nezahŕňa dotáciu na elektromobil a navyše je vytvorený pre americký trh, kde sú ceny pohonných hmôt ešte nižšie ako u nás v Európe a aktuálne tam stojí liter benzínu zhruba 90 centov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V 17-tich mala náušnice s Ficom a torty v tvare srdca s jeho menom. Králiková dostala kľúčový post na ministerstve
PREMIUMAž 29,9 % Slovákov žije v preplnených domácnostiach. Priemerné nájomné je 727 eur, nové bývanie pribúda extrémne pomaly

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy

Dcéra Juraja Blanára havarovala na nebezpečnom úseku. Minister incident objasnil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V 17-tich mala náušnice s Ficom a torty v tvare srdca s jeho menom. Králiková dostala kľúčový post na ministerstve
PREMIUMAž 29,9 % Slovákov žije v preplnených domácnostiach. Priemerné nájomné je 727 eur, nové bývanie pribúda extrémne pomaly

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy

