Zákaz spaľovákov nie je najväčší problém. VW varuje, že trh zasiahne niečo ešte hrozivejšie
Zákaz predaja spaľovákov od roku 2035 je definitívny. Nové autá budú musieť od tohto roku produkovať nulové emisie, inak dostanú automobilky vysoké pokuty. Finančný riaditeľ automobilky VW Arno Antlitz ale varuje, že zákaz predaja spaľovákov nie je najväčší problém. Podľa neho totiž hrozí nedostatok batérií pre elektromobily, píše portál Auto.cz.
Batéria je najdrahšia súčiastka elektromobilu a pre dosiahnutie cenovej partity elektromobilov a spaľovákov je dôležité, aby ceny batérií čo najskôr výrazne klesli. Automobilky však vyrábajú stále viac elektromobilov a tak bude aj dopyt po batériách časom rásť.
Nesmieme zanedbať výrobu batérií
Finančný riaditeľ VW Arno Antlitz v rozhovore pre Reuters povedal, že práve nedostatok výrobných kapacít môže spôsobiť zásadný problém s dostupnosťou elektromobilov.
Európsky zákaz predaja spaľovákov je podľa neho náročný, no rozhodne splniteľný cieľ. Automobilky však nemôžu zanedbať rozbeh dodávateľského reťazca s batériami, ktoré sú najdôležitejšou súčiastkou elektromobilov.
Nemecký koncern je s vývojom tak ďaleko, že do roku 2035 môže úplne prerušiť predaj spaľovákov v Európe, no niektoré automobilky, ktoré sú s vývojom pozadu, s tým budú mať problém.
Chýbať môžu aj suroviny
Zabezpečiť dostatočnú výrobu batérií je jedna vec, no tá druhá, nemenej dôležitá, je nájsť nové ložiská lítia, niklu, kobaltu a mangánu, teda surovín, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou súčasnej generácie akumulátorov.
Chýbajúce suroviny takisto môžu spomaliť prechod na elektromobily, či dokonca znížiť marže automobiliek, čo povedie k navyšovaniu predajných cien elektromobilov.
Putin dostane celý priemysel do úzkych
Podľa informácií nemeckého denníka Die Welt chystá šéf Kremľa na Západ novú surovinovú pascu. Zdá sa totiž, že Rusko môže ovládnuť najväčšie ložiská lítia na svete, ktoré sa nachádzajú v Bolívii.
Hoci Bolívia disponuje najväčšími ložiskami lítia na svete a v zásobe ho má 21 miliónov ton, pričom sa neustále snaží zvyšovať ťažbu, zisky z predaja sú pre ňu mizivé, píše TN Nova na svojom webe. A to i napriek tomu, že ceny lítia neustále stúpajú. Pre lepšiu predstavu, v porovnaní s rokom 2012 vystrelili ceny nahor až 19-násobne.
I keď Bolívia disponuje najväčšími ložiskami lítia, pri ich ťažbe čelí krajina mnohým prekážkam, vrátane právnych obmedzení, ktoré k ložiskám aktuálne nepustia súkromné spoločnosti.
Bolívia sa preto snaží nájsť obchodného partnera pre ťažbu tejto suroviny, pričom jedným z favoritov je ruská spoločnosť Uranium One patriaca pod Rosatom (ruská štátna spoločnosť pre atómovú energiu), informuje spravodajská agentúra Reuters.
Riešením môžu byť batérie bez lítia
Výrobcovia po celom svete prichádzajú s rôznymi lacnejšími a dostupnejšími alternatívami batérií, ktoré eliminujú potrebu lítia. Jednou z nich teraz prišiel startup z Bostonu, ktorý predstavil nabíjateľnú batériu, ktorá má potenciál konkurovať lítium-iónovým batériám, pričom stojí len zlomok ceny. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.
Ako ďalej píše web FastCompany, cena lítium-iónových batérií od čias ich prvého predaja pred zhruba tridsiatimi rokmi klesla až o 97 %. Nič to však nemení na tom, že ich výroba je stále nákladná, čo sa odráža aj na cene elektromobilov.
Startup Alsym Energy sa presne z toho dôvodu rozhodol vybudovať náhradu lítium-iónových batérií, ktorá by mala pozostávať z dostupných, a teda i lacných materiálov.
Voda a lacné materiály
Jednu takúto sa im podarilo dokončiť len nedávno, pričom na jej výrobu spoločnosť potrebuje bežne dostupné materiály, ako mangán, oxidy kovov a vodu. V batérii teda nenájdeme žiadne drahé prvky (kobalt a lítium).
Batérie sú taktiež nehorľavé, takže môžu byť využité nie len pre EV, ale taktiež v priemysle, v lodnej doprave, či iných oblastiach, kde je bezpečnosť pred vznikom požiaru prioritou číslo jeden. Vďaka použitým materiálom je batéria tiež ľahšie recyklovateľná a neničí životné prostredie.
Hoci Alsym Energy zatiaľ nezverejnilo žiadne podrobnosti a špecifikácie, podľa ich prvotných testov má batéria výkon porovnateľný s lítium-iónovými jednotkami. Ak všetko pôjde ďalej podľa plánov, už budúci rok sa dočkáme prvých testov s ich partnermi, pričom sériovú výrobu môžeme očakávať v roku 2025.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zbohom Tesla? Európania dali Muskovi tvrdú lekciu, prepad je brutálny
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
Elektromobily opäť zahanbili spaľováky. Nová štúdia vyvrátila odveký mýtus o znečistení
Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ďalší dlhoročný moderátor opúšťa Markízu: Po 21 rokoch sa lúči s kolegami a divákmi
Poľsko na rázcestí: Výsledok volieb ovplyvní aj Slovensko. O funkciu prezidenta bojujú dva úplne odlišné svety
Múzeum Betliar má novú riaditeľku. Inštitúciu povedie po odchode Andrey Predajňovej
Dohra zosuvu vo Švajčiarsku: Ľadovec vytvoril jazero, narastá riziko ďalšej katastrofy (VIDEO)
Najväčšie pasce v zmluvách o prenájme: Od júla sa menia pravidlá. Advokát radí, ako sa nenechať nachytať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Zbohom Tesla? Európania dali Muskovi tvrdú lekciu, prepad je brutálny
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
-
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
Americké firmy musia zastaviť export do Číny. Softvér bude dostupný len na výnimku
Nvidia stúpa vďaka AI, ale čelí hrozbe. Čínske sankcie ich môžu stáť až 8 miliárd dolárov
Technologický gigant sa topí v problémoch. HP prišlo o tretinu zisku
Slováci platia za mobil najviac v EÚ. Situácia sa môže zmeniť
Čína štartuje odvážnu misiu. Vzorky z asteroidu majú priletieť v roku 2027
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ďalší dlhoročný moderátor opúšťa Markízu: Po 21 rokoch sa lúči s kolegami a divákmi
Poľsko na rázcestí: Výsledok volieb ovplyvní aj Slovensko. O funkciu prezidenta bojujú dva úplne odlišné svety
Múzeum Betliar má novú riaditeľku. Inštitúciu povedie po odchode Andrey Predajňovej
Dohra zosuvu vo Švajčiarsku: Ľadovec vytvoril jazero, narastá riziko ďalšej katastrofy (VIDEO)
Najväčšie pasce v zmluvách o prenájme: Od júla sa menia pravidlá. Advokát radí, ako sa nenechať nachytať
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené