Tesla znovu zrovná konkurenciu so zemou. Pracuje na batériách s neskutočnou životnosťou
Životnosť batérií elektromobilu je zásadnou otázkou, ktorú si v súčasnosti kladú všetci majitelia aj záujemcovia o elektrické auto. Výmena akumulátorov je totiž extrémne drahá a ide o strašiaka aj napriek tomu, že väčšina automobiliek dáva na akumulátor minimálne 8-ročnú záruku. Revolúciu ale onedlho môže priniesť Tesla. Jej nový patent odhalil plány na batériové články so životnosťou až 100 rokov, informuje Electrek.
V súčasnosti sa v elektromobiloch najčastejšie využívajú LFP batérie (lítium-železo-fosfát) alebo NMC batérie (nikel-mangán-kobalt). Každé zloženie je výhodné v niečom inom, LFP batérie majú lepšiu životnosť, no NMC batérie sa pýšia vyššou energetickou hustotou.
To najlepšie „z oboch svetov“?
Tesla v roku 2016 založila v spolupráci s Univerzitou v Halifaxe centrum na vývoj batérií a zdá sa, že táto spolupráca prináša prvé ovocie. Nový batériový článok, ktorý nesie označenie Li[Ni0.5Mn0.3Co0.2]O2 má byť výhodnou alternatívou k článkom LiFePO4, ktoré sa dnes používajú pri mnohých elektromobiloch.
Táto batéria by mala disponovať vysokou energetickou hustotou, vďaka čomu môže byť menšia a ľahšia, prípadne ponúkne vyšší dojazd pri zachovaní rozmerov a váhy súčasných batérií. Zároveň disponuje naozaj ohromnou životnosťou, ktorú v štúdii odhadujú až na 100 rokov.
Rovnaký výskum ďalej popisuje, že nové jednokrištáľové batériové články NMC532 pracujú s napätím 3,8 V. Pri takejto voltáži majú vyššiu energetickú hustotu než bežné LFP batériové články a zároveň majú výrazne vyššiu životnosť pri teplotách od 40 °C do 70 °C.
Spomínaná životnosť 100 rokov je dosiahnuteľná, ak by sa teplota batérie počas nabíjania regulovala na 25 stupňov Celzia. Kľúčovým prvkom novej batérie je pritom elektrolyt, ktorý pozostáva z lítiových solí.
Revolučné batérie sú skutočne na dosah
Na novej generácii batérií pracujú takmer všetci. Automobilky, startupy či veľké batériové spoločnost –, každý chce priniesť skutočnú revolúciu v elektrických autách. Novú generáciu batérií dostane napríklad elektrické „Géčko“ od Mercedesu.
Revolúciu chce priniesť aj firma Solid Power, ktorá nevyvíja iba nový typ batériových článkov, ale celú platformu. Tekutý elektrolyt na báze sulfidu je možné kombinovať s anódami, ktoré sú buď z kovov lítia, alebo na báze vysokého obsahu kremíka. V kombinácii s nimi sa teda môžu používať už dobre známe a v súčasnosti využívané katódy lítia, niklu mangánu a kobaltu.
Kombináciou vyššie spomenutých katód s kremíkovou anódou a tekutým elektrolytom sľubuje nárast energetickej hustoty na 390 Wh/kg. Súčasné batérie Tesly či spoločnosti Panasonic, ktoré sú považované za tie najlepšie na trhu, majú energetickú hustotu na úrovni 260 Wh/kg, nárast by tak predstavoval takmer 50 %.
Ak sa použije lítiová anóda, nárast energetickej hustoty je vyšší až o 69 % (na 440 Wh/kg). Pre lepšiu predstavu, spoločnosť Solid Power reprezentuje čísla na príklade, kedy by ich nový typ batérie disponoval kapacitou 77 kWh rovnako, aká sa aktuálne používa pri elektromobiloch na koncernovej platforme MEB automobilky Volkswagen.
V prvom rade by bola takáto batéria s rovnakou kapacitou až o 44 % menšia a jej objem by bol 184 litrov miesto súčasných 329 litrov. Výrazne by klesla aj hmotnosť. Kým pri použití kremíkovej anódy batéria váži 304 kg, pri použití lítiovej anódy dokonca iba 269 kg. Vďaka nižšej hmotnosti by sa pochopiteľne zvýšil aj dojazd o 14 až 16 %. Dôležitým faktorom je, že rýchlosť nabíjania sa nijako neovplyvní a zodpovedá hodnotám súčasných batérií.
Čo je ale najdôležitejšie, batéria nového typu by stála 6545 dolárov, teda asi 5350 €, zatiaľ čo v súčasná 77 kWh batéria pre VW stojí 10 934 dolárov, teda takmer 8950 €.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
Znížili cenu, zvýšili dojazd, no aj tak je na smiech. Tesla predstavila najlacnejšiu verziu Cybertrucku
Oprava elektromobilu už nemusí stáť tisíce eur. Európski odborníci našli dieru na trhu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zdeněk Pohlreich otvára v Bratislave podnik za 100-tisíc eur: „V meste si viete dať dobrý burger, ale nie výborný“
Lekári si „bokom“ privyrobia viac ako 3 400 eur mesačne. Analytici upozorňujú na alarmujúci stav v zdravotníctve
Namiesto komerčného fitka vytvorila druhý domov: Dnes má 25 a tri pobočky, ktoré fungujú nonstop
Dôchodcom hrozí nevyplatenie penzií: Na poslanie dôležitého potvrdenia zostávajú necelé dva dni
Štát bude vedieť koľko zarábaš, aj kde bývaš. PS zverejňuje návod, ako dáta k energopomoci neposkytovať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Tesla to má spočítané. Milovaná automobilka Slovákov odhalila nové SUV so špičkovou technikou
- Znížili cenu, zvýšili dojazd, no aj tak je na smiech. Tesla predstavila najlacnejšiu verziu Cybertrucku
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
- Diesel to má spočítané. Slováci si zamilovali úplne iný druh pohonu (PRIESKUM)
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Nezniesli drastické clá Trumpa. Japonský automobilový gigant sa rozhodol urobiť rázny krok
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
- Tesla má dôvod na paniku. Nový elektromobil BYD ide ako teplé rožky, stojí zlomok ceny
- Diesel to má spočítané. Slováci si zamilovali úplne iný druh pohonu (PRIESKUM)
Rast dopytu po rope spomaľuje. OPEC koriguje prognózu na rok 2025
Ľuďom volajú falošní policajti. Slovenskom sa šíri nová vlna podvodov
Čína schválila novú energetickú stratégiu. Majú zálohu pre vietor a slnko
Energiu dodá aj Arktíde. Rusko odhalilo modernizáciu energetickej infraštruktúry
Grécko kúpilo 16 francúzskych rakiet. Armádu modernizuje za miliardy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zdeněk Pohlreich otvára v Bratislave podnik za 100-tisíc eur: „V meste si viete dať dobrý burger, ale nie výborný“
Lekári si „bokom“ privyrobia viac ako 3 400 eur mesačne. Analytici upozorňujú na alarmujúci stav v zdravotníctve
Namiesto komerčného fitka vytvorila druhý domov: Dnes má 25 a tri pobočky, ktoré fungujú nonstop
Dôchodcom hrozí nevyplatenie penzií: Na poslanie dôležitého potvrdenia zostávajú necelé dva dni
Štát bude vedieť koľko zarábaš, aj kde bývaš. PS zverejňuje návod, ako dáta k energopomoci neposkytovať
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené