Odvracajú zrak od Ukrajiny. Nemecké automobilky už hľadajú nových dodávateľov komponentov, v hre sú dve poriadne ďaleké krajiny
Vojna na Ukrajine postavila automobilky do pozoru. Náš východný sused je totiž najväčším dodávateľom káblových zväzkov v Európe a tento dôležitý komponent teraz pri výrobe áut chýba. Nemecké automobilky už preto hľadajú náhradu za Ukrajinu a ako informuje Autonews, v hre je Čína, ale aj ďaleké Mexiko.
Priemerný automobil obsahuje zhruba 5 km káblov. Bez tohto komponentu sa tak nedá postaviť žiadne auto, nie iba elektromobil, ktorý pochopiteľne spotrebuje tých káblov podstatne viac.
Vojna na Ukrajine zastavila výrobné linky jedného z najväčších vývozcov káblových zväzkov v Európe, a tak automobilky musia hľadať nových dodávateľov, ktorých hľadajú mimo Európy.
Napríklad taký VW a BMW sa pozerajú po dodávateľov z Číny či dokonca až z Mexika. Aj pri zabezpečení nových dodávateľov sa však výrobný proces automobilov určite naruší, nakoľko budú všetky komponenty výrazne drahšie a ich dodávky budú trvať podstatne dlhšie.
Ako sme uviedli už dávnejšie, ani nie mesiac trvajúci konflikt sa už prejavil na pozastavení výroby niektorých modelov, či na zvýšení cien nových áut. Ceny zvýšila napríklad automobilka Tesla. Automobilky VW a Audi pozastavili výrobu niektorých svojich plug-in hybridných motorizácií a automobilka Škoda dokonca úplne pozastavila výrobu elektromobilu Enyaq.
Riešením môže byť presunutie výroby
Európske automobilky majú pochopiteľne viacero dodávateľov káblových zväzkov, no väčšina z nich má svoje výrobné závody práve na Ukrajine. Riešením tejto situácie by mohlo byť, že dodávatelia presunú, respektíve rozdelia výrobu do iných lokalít, medzi ktoré spadá napríklad zvyšok východnej Európy, severná Afrika, Mexiko a dokonca Čína.
Koncern Stellantis už svoje výrobné zdroje stihol presunúť z Ukrajiny do inej európskej krajiny, no viac detailov spoločnosť neprezradila. Automobilky však teraz musia konať rýchlo, pretože v súboji o nových dodávateľov budú mnohé súperiť o rovnaké zdroje, povedal viceprezident OEC Group, Nick Klein.
Presun výroby nie je jednoduchý
Ukrajina sa stala hlavným výrobcom káblov v Európe najmä vďaka svojej lacnej pracovnej sile, blízkosti k európskym automobilkám a dostupnosti surovín potrebných na ich výrobu. Presun výroby na iné trhy s lacnou pracovnou silou ale nie je jednoduchý, vyžaduje si to zvýšenie tamojších výrobných kapacít, nákup novej techniky a jej inštaláciu, čo môže vo finále trvať celé mesiace.
Portál Autonews informoval, že niektoré ukrajinské fabriky stále fungujú, aj keď len v obmedzenom režime. Problém ale môže čoskoro nastať s dodávkami vyrobených káblov do západnej Európy, pretože kamionistov, ktorí sú ochotní jazdiť po tamojších cestách, bude s eskalujúcim konfliktom čoraz menej.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
Nie je to len auto. Obľúbená automobilka ukázala nový elektromobil s geniálnou funkciou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Milované raňajky Slovákov pod paľbou vedcov: Zvyšujú riziko rakoviny hrubého čreva o 26 %
„Zarábam 25-tisíc mesačne vďaka biznisu, ktorý som vybudoval popri práci.“ (INŠPIRATÍVNY PRÍBEH)
Trump varuje Medvedeva: „Dávaj si pozor na jazyk, vstupuješ na nebezpečné územie“
Záhadný zápal pľúc na strednom Slovensku: Pôvod nákazy je neznámy, nemocnica zapojila RÚVZ
V Bratislave otvorili podnik so sicílskymi dezertmi za 65-tisíc eur: „Pracujeme 16 hodín denne“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP