Základom každého elektromobilu sú batérie a prakticky celý priemysel, ako aj všetci zákazníci, čakajú na ich ďalšie vylepšenie. Každým rokom sa totiž stávajú lacnejšie, výkonnejšie a odolnejšie proti zubu času a najazdeným kilometrom.

Mimoriadne veľké očakávania vzbudzuje Tesla a jej nová lítium-iónová batéria s označením 4680 podľa šírky každého článku 46 milimetrov a výšky 80 milimetrov.

Elon Musk ju predstavil ešte vlani v septembri, pripomína TASR. Známa japonská spoločnosť Panasonic, ktorá ju pre Teslu bude vyrábať, v pondelok oznámila, že sériovú výrobu revolučných článkov začne do konca marca 2024 vo svojom závode v Japonsku.

Je približne päťkrát väčšia ako tie, ktoré Tesla používa v súčasnosti. To znamená, že americký výrobca elektrických vozidiel si bude môcť znížiť výrobné náklady na 1 kWh kapacity – jedno auto totiž bude môcť obsahovať menej takýchto článkov pri zachovaní rovnakej celkovej kapacity.

Tesla

Očakáva sa však tiež, že nová batéria dojazd Tesiel zvýši až o 16 %, čo by mohlo pomôcť prilákať ďalších zákazníkov. Okrem toho pomôže eliminovať prehrievanie. Súčasné články totiž majú katódu, anódu a separátor zrolované dokopy. Uvoľňujúce sa elektróny musia prejsť všetkými vrstvami článku, aby sa dostali až do kolektora, čím sa zvyšuje odpor a prehrievanie článkov.

Muskova firma sa teraz rozhodla spomínané pútka odstrániť a pokryť zrolované vrstvy vodivým materiálom. Elektróny vďaka tomu nemusia prechádzať zbytočne dlhú vzdialenosť, pretože sa do kolektora môžu dostať z ktorejkoľvek vrstvy.

Panasonic

Panasonic kvôli batérii 4680 postaví dve nové výrobné linky vo svojej továrni na výrobu vo Wakajame v západnom Japonsku, uviedla spoločnosť v tlačovej správe. Nespresnila, koľko ju takáto expanzia bude stáť, noviny Nikkei už predtým informovali, že Panasonic plánuje investovať do závodu 80 miliárd jenov (617,09 milióna eur), informuje TASR.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú