Elon Musk zúri. Nádejný americký konkurent Tesly jej kradne mozgy aj patenty
Tesla je lídrom v oblasti elektromobility. Nečudo, že väčšina automobiliek a najmä startupov sa chce touto úspešnou firmou inšpirovať. Niektoré sa ale inšpirujú až príliš – Tesle vraj kradnú patenty na rôzne komponenty. Muskova automobilka teraz znova žaluje Rivian, ktorý si mal okopírovať patenty na revolučnú batériu, informuje portál Electrek.
Rivian je jeden z najambicióznejších startupov vo svete elektromobilov. Aktuálne sa automobilka pripravuje na prvé dodávky svojich elektrických pickupov R1T a mnohí túto mladú americkú spoločnosť označujú ako najväčšieho konkurenta Tesly.
Bodaj by aj nie, Rivian sa totiž Teslou v mnohom inšpiruje. Ešte v lete minulého roka Muskova automobilka žalovala Rivian a niekoľkých jeho zamestnancov z krádeže duševného vlastníctva.
Do startupu Rivian totiž v minulosti zamierilo viacero bývalých zamestnancov Tesly, ktorí si z veľkej automobilky neodniesli iba svoje skúsenosti, ale aj cenné informácie.
Krádež niekoľkých patentov
Podľa citácií zo samotnej žaloby Rivian zamestnal štyroch bývalých pracovníkov Tesly, ktorí mali do tejto spoločnosti priniesť aj dôverné dokumenty týkajúce sa stratégie, výroby a technológií v konkurenčnej automobilke.
Rivian pritom zamestnáva ďaleko viac bývalých pracovníkov Tesly, celkovo je to až 178 ľudí, ktorí kedysi pracovali v kalifornskej automobilke a až 70 zamestnancov prestúpilo do konkurenčnej spoločnosti priamo „od Muskovcov“. Ako informuje ArsTechnica, Tesle nevadí, že Rivian „loví“ ich súčasných či bývalých zamestnancov, v tomto súboji o pracovné sily však podľa nich nehrá Rivian férovo.
Jeden zo zamestnancov údajne do konkurenčnej firmy priniesol informácie o obchodných tajomstvách a bonusoch pre zamestnancov.
Ďalší pracovník si mal podľa žaloby „požičať“ informácie ohľadom schémy náboru nových zamestnancov a bývalá manažérka v automobilke Elona Muska, Jessica Siron, do spoločnosti Rivian prepašovala informácie ohľadom výrobných robotov, ako aj dôležité požiadavky na výrobné zariadenia.
Posledný zo žalovaných zamestnancov mal do veľmi rýchlo rastúceho startupu priniesť zoznam vysoko kvalifikovaných inžinierov pracujúcich v automobilke Tesla a niekoľko z nich Rivian krátko na to stiahol na svoju stranu. Podľa automobilky Tesla sú však tieto štyri prípady z minulého roka iba špičkou ľadovca.
Žaloba sa rozrastá
Samotný headhunting v cudzích vodách neznie ako niečo nelegálne, bude teda zaujímavé sledovať, ako Tesla rozšíri pôvodnú žalobu o nové nároky na prešetrenie. Tie sa týkajú ďalších 5 bývalých zamestnancov a ako informuje Bloomberg, tentokrát mali odcudziť patenty na revolučnú batériovú technológiu.
Batérie sú jedným z najdôležitejších komponentov v elektromobile, automobilky sa preto snažia priniesť čo najlepšiu batériu, ktorá zabezpečí podstatne vyšší dojazd. Krádež tohto patentu sa tak Tesly možno dotkla viac, než odcudzenie všetkých predchádzajúcich patentov doteraz.
Tesla si popri doplnení žaloby navyše do konkurenčného Rivian poriadne kopla aj slovne. Dodala, že spoločnosť je po dvanástich rokoch od založenia stále bez produkčného elektromobilu a tak je zrejme pod obrovským tlakom investorov. Práve z tohto dôvodu má automobilka rozohrávať ešte špinavšiu hru s vykrádaním patentov.
Rivian je pred veľkým krokom
Rivian, podobne ako v minulosti všetci traja jeho veľkí rivali, už ale chystá vstup na burzu. Vo svete veľkých peňazí a akciových trhov sa táto udalosť ozančuje ako IPO, teda „initial public offering“, alebo po slovensky „počiatočná verejná ponuka“ pre investorov. V praxi nejde o nič iné, ako o rozkúskovanie firmy na množstvo akcií, ktoré si potom na burze alebo v špecializovaných aplikáciách brokerských spoločností a bánk bude môcť kúpiť každý z nás.
Vypustením akcií na burzu získa Rivian obrovské peniaze od investorov. Ekonomický portál Bloomberg hovorí, že v hre je až 80 miliárd dolárov. Len pre porovnanie, Tesla, ktorá dnes v hodnote trhovej kapitalizácie prekonáva aj Toyotu, Volkswagen a Daimler-Group dokopy, v roku 2010 na trhoch pri svojom IPO štartovala s hodnotou 2 miliárd dolárov. Kde je jej popularita medzi profesionálnymi aj tzv. retailovými investormi využívajúci appky ako eToro alebo Robinhood, asi pripomínať nemusíme.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP